naggad jagga??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirran
    Användare
    • december 2004
    • 186

    naggad jagga??

    mina jaggor har blivit rejält attakerade av pirayor som jag trodde att det var samma art som de andra jag har, men ack de var helt annorlunda än de jag hade innan,skilde lite i ansiktet men jag trodde det var för de var mycket mindre ca 10cm istället för 35cm. de var i akvariet i 24 timmar innan de gick lös på jaggorna som blev illa bitena i munnarna,läpparna är delvis bortbitena och lite på bakfenorna
    när jag såg detta åkte de ur på 2 röda men skadan är ju redan skedd,
    den ena jaggan har bara fått en bit på sidan läppen som är borta ända in till benet, den andre jaggan har tývärr fått större delen av läppen bortbiten på mitten av munnen (underläppen)ända in till benet som tur är så äter de och är hyfsat pigga ändå. kommer läpparna växa ut igen eller läker det bara ihop? infektioner är det risk för det de har blödigt lite men inte mycket. det gör så ont i mej med mina älskade jaggor snyft snyft....
    pirran
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2004
    • 572

    #2
    DEt finns en mängd olika arter pirayor..många med speciellt beteende,Tex går ensamma o biter av fjäll o bitar av offret,samt de klassiska arterna som går i stim o gör processen kort med sitt offer,även svaga individer i stimmet blir angripna...Att ha ciklider ihop med dessa är ingen hit...De har inga möjligheter att fly i ett kar...samt att de har svårt att fatta att fisken de ska "klå" upp är utrustad med hemsk vassa tänder.Pirayor hålls bäst i artkar...om karet nu inte är ruskigt stort...men det finns undantag har sett kombin stora"natteri" ihop med kardinaltetror/svart neon...riktigt häftigt faktiskt...antar att pirayorna inte iddes pga av "köttigare" matning.

    Kommentar

    • pirran
      Användare
      • december 2004
      • 186

      #3
      jag har natteri 2st 35 cm och de går ihop med allt och jag trodde det gick att ha i två till men dessa var nog inte samma art,okunnighet tyvärr men nu blir det nog en annan art ex veijor eller choklad ciklider något snällt iallafall....
      de som gjorde dådet hade lite annorlunda ansikte och mun men jag trodde det för de var så små...
      pirran

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4
        Är du säker på att det är natteri?Själv så tvivlar jag...Du kanske har röd pacu?(växtätare).

        Kommentar

        • pirran
          Användare
          • december 2004
          • 186

          #5
          lägger ut ett kort på dem i morgon fm kan du isåfall se vad det är för art, lägger ut på de stora och de små....vore jätte schyst!!!
          pirran

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            skit vad tråkigt att höra, de var ju så fina jaggorna. Ser det mycket illa ut? Om det bara är borta lite kött så kommer såret läka ihop, men ett ärr lär det bli.

            Problemet med att ha pirayor med amerikanska ciklider är att cikliderna vill göra liplock då de mäter sin styrka med inkräktarna. Att göra liplock med en fisk med rakblad i käften är mindre bra...
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Natteri kan skifta i humör och skygghet.
              Jag har haft pirayor i 3 omgångar alla för länge sedan och Natteri i samtliga fall.
              Första gången hade jag ett stim på 6 st jätteskygga och fega fiskar.
              Andra gången gången hade jag ytterligare ett stim på 6 st tillsammans med Mbuna ciklider hur konstigt det än låter
              Det gick bra förutom att dem faktist käkade upp busen i akvariumet Auratusen som ständigt gav sig rakti in i stimmet och muckade.
              3:e gången hade jag en 20 cm natteri själv som petfish och som var extremt rovgirig.Han matade jag med stora 10-15 cm malawiciklider som han tog i 2-3 stora nafs.Helt sanslös fisk!
              Natteri är inte att lita på för någon fisk p.g.a utrustningen i munnen och gör sig nog bäst själv i ett artakvarium.Men många ggr är dem istället för agressiva relativt fredliga mot andra fiskar men helt klart har dem en förmåga att äta både på den egna arten och andra fiskar vilket gör att man ofta lessnar.Ett öga borta där ryggen borta där o.s.v.
              Och då tycker jag der har hänt även när dem har fått tillräckligt med mat....

              Mvh
              Danne

              Kommentar

              • pirran
                Användare
                • december 2004
                • 186

                #8
                det ser ju inte roligt ut, men på den mörkaste fattas bara en liten bit på sidan av underläppen det var nog tur för han är den svagaste av dom. den ljusa ser illa ut på underläppen hela högra sidan är loss och hänger i en liten bit,men den lossar nog sen.som tur är äter de och verkar okey ändå. Det var ju de små pirayorna som gick bärsärkargång för även de stora pirayorna är fransade på fenorna men nu är de små borta och lungnet är åter....

                börjar fundera på om det verkligen är natteri på de stora det kanske är paco pirayor trots allt??
                pirran

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  #9
                  Tror nog det..var de 35cm?Detta är mycket ovanlig stl,på natteri i fångenskap,,undrar om de ens blir så stora i naturen,men på en pacu så är det däremot vanligare.Sen tycker jag deras beteende pekar mer på pacu.

                  Kommentar

                  • pirran
                    Användare
                    • december 2004
                    • 186

                    #10
                    så här ser de ut...

                    vad tror ni?
                    pirran

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • november 2004
                      • 572

                      #11
                      colossoma brachypomus(silver pacu)...sök på den o jämför.Prova googles,sök resultat som bilder,sök på pacu,red pacu,silver pacu..det fanns en hel del att jämföra med.

                      Kommentar

                      • pirran
                        Användare
                        • december 2004
                        • 186

                        #12
                        ja nog ser det ut som sånna... se vad man kan missta sig på dessa oändliga firrar. men dessa lär ju bli enorma så 720l lär ju bli för litet får väl skänka dom till tropikhuset i gbg när de blivit för stora snyft!!
                        pirran

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 572

                          #13
                          Jovisst är det svårt att få rätt ID ibland,Du kan ju trösta dig med att du handlade i god tro när du släppte i riktiga pirayor till jaggorna,för att hjälpa dem lite i läkningen kan du ha i lite salt,men det kanske du redan gjort.

                          Kommentar

                          • pirran
                            Användare
                            • december 2004
                            • 186

                            #14
                            nej det har jag inte,men jag har sånt remin cichlid salt från aquatic nature det borde väl funka?
                            en liten fråga bara: den som vart värst skadad har en bit av läppen i underkäken som sitter fast i en slamsa ca 5-7mm lossar det av sig självt eler den verkar vara störd av att det hänger där och dinglar. tyvärr sitter den nog så ifall den ska ramla av måste det nog vara för att den ruttnar eller nåt, finns det något man kan göra??

                            en bild på stackarn!
                            pirran

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Av bilden att döma ser det ut som att käkbenet har gått av, i så fall så kan jag inte tänka mig att det läker, men kanske kan fisken leva med skadan om den klarar av att äta. Ska du ha kvar fisken så föreslår jag att du matar med mjuk föda så att han slipper arbeta så mycket med käkarna. Uppblötta pellets, små bitar av torsk, små bitar av räkor och liknande.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...