Lat Aulonocara ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke H
    NCS Medlem
    • oktober 2003
    • 144

    Lat Aulonocara ?

    Hejsan
    Jag har Aulonocara Red Rubin med en hanne som är väl utfärgad och som ser frisk och kry, men den har ett konstigt beteende sedan några veckor tillbaka. Den ligger med buken mot botten ??
    När man kommer fram till akvariet så simmar den upp men går man därifrån så lägger den sig på botten igen.
    Någon som har någon bra förklaring
    Övriga fiskar i akvariet beter sig helt normalt.

    Micke
    540 liter +222 +222 +100
  • malawigolf

    #2
    citat från zoopet:
    "Samtliga Aulonocara-arter kännetecknas av ett förstorat sidolinje-system (sensorsystemet, jämförbart med våra öron), speciellt på huvudet. Denna förlängning av "öronen" ger dem en extra god uppfattningsförmåga. De använder dessa "öron" som känsliga sökorgan i sin jakt på föda. När de söker föda "svävar" de ungefär en centimeter ovan sandbottnen. Då och då dyker de ned i sanden med nosen. Det känsliga sensorsystemet registrerar omedelbart om ett kräftdjur rör sig i sanden. Så fort bytet lokaliserats biter den i sanden, och stänger på så sätt in bytet i munnen. Sedan skiljs bytet ut genom att den tuggar genom sanden och gör sig av med den genom gälarna eller spottar ut den. Under dagen söker de sin föda i sanden utanför "sin" grotta. På natten drar de sig tillbaka till grottans skydd."

    Det kanske kan vara detta naturliga beteende den håller på med

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Aulonocaror ligger nära botten då och då. Om det hänt helt plötsligt är det ju konstigt, men en förklaring är kanske att äldre fiskar gör detta mer än yngre som kanske måste leta mer aktivt och frenetiskt efter sin föda. Det är bara en vild chansning iofs.

      Min stora A. sp. "stuartgranti maleri" hane gör så också, medan mina mindre inte gör det lika mycket eller alls.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Micke H
        NCS Medlem
        • oktober 2003
        • 144

        #4
        Just det här med att dom dyker ner och tuggar sand har jag sett lite då och då men det här lägger sig stilla med buken mot sanden och bara ligger där. Första gången jag såg det så tänkte jag "shit" ska den fina stryka med nu.... Den håller sig iag vid liv och det kanske har något med ålderna att göra.
        540 liter +222 +222 +100

        Kommentar

        Arbetssätt...