fiskvaldilemma Tanganijka och/eller Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    Användare
    • november 2004
    • 70

    fiskvaldilemma Tanganijka och/eller Malawi

    Hej,

    jag behöver lite hjälp med fiskval. Jag har börjat med fiskar förra oktober. Läst, läst och läst - sedan skaffade jag ett 54 liters med Multisarna. Mitt boende tillåter tyvärr inga stora kar. Men nu har jag bestämmt mig att ta nästa steg. Akvariumvalet (som är för mig minst lika viktig) är klart. Det skall blir ett "Kina"-kar eller "nature"kar som finns t.ex. hos AL. Detta är ett kar är välv och bara limmat på bakväggen och på en något större bottenplatta. Svårt att beskriver. Men snyggt. Lite ovana proportioner. Jag tror att det är 100*50*50, 250 liter. Hursomhelst tänkte jag att ha det utan täckglas med Arcadias overtank lampa.

    Vilka fiskar skulle passar till mina Multisarna som jag ogärna göra mig av med? Jag behöver för min egen men framförallt för min familjs skull (Nemo-effekt) några lite mer färgglada fiskar. Så att även resten av familjen blir liiiite mer engagerad. Finns det några som man kan komplementera snäcklekare med? Som håller till i översiktet och inte hoppa ur karet som Leptosoma?

    Apelsinciklider skulle nog funkar som "Nemo" men är ju så elaka och tar över? Likaså de mindre färgglada Princessor. Compriceps påminner nog mest om barracuda och skrämmer nog skiten ur min lilla dotter. Jullisar går också bort. Hästnosar tycker jag är roliga men de väl inga bra nybörjarfiskar, inga köttättare som Multisarna etc. Hmm... det finns väl nästan inga Tanganijka kvar. Tropheus skulle givetvis vara rena drömmen men storlek av karet... dessutom utan täckglas...

    Så jag börjar fundera över att mixa med Malawi. JA - fisksoppa - JAG VET! Och visst skulle det vara bäst med ett rent biotop men min situation kräver en annan lösning. Vattenvärderna är väl nästan de samma eller blir det djurplågeri?!

    Har ni några förslag? Några Tanganjkas som jag har glömt? Några Malawis (har absolut ingen koll på de)? Finns det över huvudtaget fisk som håller till i övre skiktet som inte hoppa ur? Skall jag säljer mina Multisarna och satsa helt på Malawi? [Nej - det känns inte bra - bara som svek] Skall tilläggas att jag är även storförtjust i Stappersi/Melagris. Två snäcklekare på botten och någon Malawi?

    Innan ni skriker: Han mår brinner på bål med sina "orena" ciklidtankar! Jag överväger till och med att kombinera med nån icke-ciklid - typ Endlersguppy eller Gaffelstjärt (Pseudomugil furcifer). Eller delar av karet i mitten. En sida ciklid - andra sida något med färg och räkor.

    Det blev visst ett långt inlägg. Men jag verkligen jobbar nu väldig länge på "problemet" med de tusentals olika variabler. Så det känns bra att jag åtminstone ha bestämt mig för vilket kar det skall blir. Alla kreativa, udda förslag välkommnas jättemycket.

    Hejhopp. Ralp.
  • ralp
    Användare
    • november 2004
    • 70

    #2
    Tack Kalle - du har ju också Multisarna - eller? De är ju så roliga, gulliga och snygga (iallafall i mina ögonen)! Kan jag inte ha de kvar? Om du förslår Leptosoma skulle man inte kunna kombinera de? Jag trodde att karet är för litet plus att de är väldig hoppvilliga?!

    Hur är det med Leleupis agressivität?! De är fina i färgen men något grym/elak i utforming.

    Hejhopp. Ralp

    OFFTOPIC: Dammit! Just nu är Zoopets artbeskrivningar inte längre offentlig.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Titta i min tråd om sandciklider på cutekids bild på callacromis macrops. Jag tror att dom skulle passa i ett kar med multisar. Kompleterat med ett litet stenröse med apelsinciklid eller dvärgcompressiceps så får du ett kar med mycket attityd och rörelse.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • mats_jn
        Användare
        • september 2003
        • 142

        #4
        Cutekids bild är på en Callochromis pleurospilus och inte en callochromis macrops. /mats

        Kommentar

        • ralp
          Användare
          • november 2004
          • 70

          #5
          @ tropfrog - Tack. Gjorde det. Cutekids bild är onekligen frestande. Men sandciklider vågar jag mig nog inte på. Då hellre ett snäckisart till (stappersi). Apelsinciklid är kanske värt att försöker.

          Inga tips från Malawi-fronten?!

          Kommentar

          • ralp
            Användare
            • november 2004
            • 70

            #6
            Hej allihopa,

            gjorde ett besök hos AL i helgen (igen) och såg Callochromis pleurospilus red stripe "Maswa" live eller åtminstone tror jag det. (Lite rörig med rätt namn på tanganjikas där just nu). Jag måste säger att den är ju ÄNNU vackrare i verkligheten än på Cutekids fina bild. Tittade även på några malawis. Röd zebra tror jag att de heter (kan inte något om Malawi som sagt) - snygga även de! Tror dock att de inte var vuxna - de såg så små ut.

            Hursomhelst. Jag tog måtten på mitt kommande kar. Välv framruta, altså innermått 90b*42,5(3d*46h. då blir det ungefär: 165 liter. Kikade på BTNs RockyJuwel bakgrund som inte bygger så djupt men har plats för filter/värmare i ett hörn.

            @ tropfrog > Ditt förslag: Callochromis, multisar och Apelsinciklid på en stenröse. Håller det fortfarande trots mindre storlek av karet? Jag tänkte att ha större sandyta till vänster sedan stenröse på "höjden" och mindre yta med snäckskal på höger sida.

            @ alla andra > Andra förslag? Är det i äntligen "dödstraff" på att blanda Tanganjika och Malawi?

            Tack för hjälpen. Ralp


            Kommentar

            • PsyM
              Användare
              • mars 2004
              • 460

              #7
              hehe.. nej det är absolut inget dödstraff att blanda Tanganyika och Malawi.
              Jag har själv frontosor med malawiciklider.
              såg att din storlek på karet inte är så stort och det begränsar fiskvalet. Malawiciklider kräver större akvarium än så, dock så skulle någon av de mindre tanganyikacikliderna funka! exempelvis multisar.
              Min Zoon
              Mitt 900 liters

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #8
                ar inte callochromis arterna lika hoppbenagna som andra sandciklider (xeno's etc) ?
                Och varfor maste du kora karet utan tackglas?

                Kommentar

                • ralp
                  Användare
                  • november 2004
                  • 70

                  #9
                  citat:PsyM

                  hehe.. nej det är absolut inget dödstraff att blanda Tanganyika och Malawi.
                  Jag har själv frontosor med malawiciklider.
                  Äntligen - någon från den "andra" sidan som svara

                  Visst minskade storleken på karet lite efter första inlägget. Men det där med malawi kräver större som man alltid läser - det fattar jag inte riktig. Zoopets artbeskrivning säger t.ex. 80cm/100liter för "Labidochromis caeruleus, Kakusa" - bara ett exempel. Ni som kan - har ni inte ett förslag på en mbuna som behöver "minst" utrymme?

                  Multisarna har jag redan i dagsläge och jag har svårt "att överge" de. Om det skulle gå att kombinera så skulle det vara bästa lösningen.

                  Hejhopp i galopp. ralp

                  Kommentar

                  • PsyM
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 460

                    #10
                    hehe.. "the dark side" då eller =)

                    visst kan det funka att ha golden i ditt kar, men då tycker jag inte att du ska blanda i andra arter..
                    även mindre pseudotropheus arter kan funka t.ex Socolofi, även där tycker jag i såfall att du enbart ska köra socolofi..

                    Men jag vill helst avråda dig från att ha malawi i mindre kar.. De flesta mbunas är aggresiva till beteéndet och kräver utrymme för att komma undan, helst ska karet vara långt det är viktigare än litermåttet tycker jag.. detsamma gäller tanganyikasjöns tropheus.
                    Min Zoon
                    Mitt 900 liters

                    Kommentar

                    • ralp
                      Användare
                      • november 2004
                      • 70

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Gwendly

                      ar inte callochromis arterna lika hoppbenagna som andra sandciklider (xeno's etc) ? Och varfor maste du kora karet utan tackglas?
                      Ingen aning - Gwendly - hade hoppas att de håller sig mer till botten, eftersom de heter ju SANDciklider

                      Utan täckglas?! Ja - det börjar jag också fråga mig snart Först och främst ut av estektiska skäl. "Kinakaret" är ursnyggt (enligt mig) - svårt att förklara och jag hittar absolut ingenstans bilder på det. Men detta i kombination med en fin lampa (arcadia) ovanför blir kanon för mitt vardagsrum.

                      Jag kanske skall överge tanken med afrikanska ciklider för detta karet. Typ växtakvarium passar kanske bättre...

                      Hejhopp. Ralp

                      Kommentar

                      • ralp
                        Användare
                        • november 2004
                        • 70

                        #12
                        JÄTTETACK - PsyM

                        jag fattar - vi glömmer multisarna och låtsas att jag hittar ett bra ställe för de. Och nu vill jag byter sidan - bara malawi "Får" jag altså bara ha en mbuna art i lilla karet? Bara Golden eller bara Socolofi?! Rätt? Hmm... då är det ju verkligen inte sååå "sexigt" som jag först trodde... Utan täckglas? Kommentar?

                        Hejhopp. Ralp

                        Kommentar

                        • Gwendly
                          Användare
                          • december 2003
                          • 374

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av ralp

                          citat:Ursprungligen skickat av Gwendly

                          ar inte callochromis arterna lika hoppbenagna som andra sandciklider (xeno's etc) ? Och varfor maste du kora karet utan tackglas?
                          Ingen aning - Gwendly - hade hoppas att de håller sig mer till botten, eftersom de heter ju SANDciklider
                          well, xenos ar duktiga pa att hoppa och skrams latt, i naturen ar de ju inte direkt inlasta i en liten glaslada sa hoppandet ar inget problem dar

                          Far jag sla ett slag for viktorianska ciklider? De flesta gar att ha i mindre kar. Jag hade A.Nubila (1+9) i ett 80 liter , 60 cm kar utan problem.

                          Kommentar

                          • ralp
                            Användare
                            • november 2004
                            • 70

                            #14
                            Tack - Gwendly. Jättekul med lite andra förslag. Ursnygg fisk! Kollade på Zoopets artbeskrivningar. Aaargh! Sista mening där: "Se till att täckglasen är tättslutande eftersom den kan hoppa en del."

                            Lite offtopic. Men. Precis som du säger. Kollade lite på bilder från deras hemmamiljö. Väldig mörkt där. Jag har alltid undrad - hur går det egentligen ihop med våra avancerade ljustekniken - två/fyra ljusrör etc. ?!

                            Kommentar

                            • PsyM
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 460

                              #15
                              citat:Får" jag altså bara ha en mbuna art i lilla karet? Bara Golden eller bara Socolofi?! Rätt? Hmm... då är det ju verkligen inte sååå "sexigt" som jag först trodde... Utan täckglas? Kommentar?
                              Grejen är att mbunas trivs bäst i större grupper och då räcker det lilla karet enligt mig bara till en art... Men kanske det skulle gå med två mindre grupper, det är inte uteslutet.
                              Men som jag ar sagt tidigare så tycker jag karet är i det minsta laget, men det kan kanske funka..
                              Det gäller ju bara att tänka på att fiskarna ska få det så bra som möjligt!
                              Min Zoon
                              Mitt 900 liters

                              Kommentar

                              Arbetssätt...