Hjälp! Plecostomusmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • collin
    Användare
    • april 2002
    • 27

    Hjälp! Plecostomusmal

    En av mina plecostomusmalar har blivit så att ögonen håller på att ploppa ut och han kan knappt simma mera. Vad är det för fel, som om ögonen trycks ut. Hjälp fort! Har spolat bort den nu, men är det någon fara för övriga fiskar? och vad har hänt med den. Igår kväll var den helt ok.

    collin
    collin
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det där händer ibland men sällan med så snabbt förlopp som du beskriver. Många malar svälter ihjäl eftersom ägarna inte tror att de behöver mata dem. Algerna i akvariet täcker inte ens i närheten en "Plecos" behov. En ihjälsvulten mal visar liknande symptom som du beskriver. Ibland kollapsar de invärtes vid kraftiga förändringar i vattenkvaliten (nyinköpt eller stora vattenbyten med för långa mellanrum). Ofta märker inte ägaren att malen sakta går ner sig utan tror att den dör plötsligt. Döden kan inträffa månader efter orsaken. Men som sagt. Du skriver att den var pigg igår så det kan vara något annat. Jag tror däremot inte att det smittar och därför tror jag inte att du behöver oroa dig för de andra fiskarna så länge du sköter vattenbytena. Sedan ska fiskar avlivas genom att man skär av huvudet eller slår ihjäl den, aldrig genom nerspolning i toaletten. Man kan också frysa in fisken i en plastpåse. Många tycker att det borde ta för lång tid men det som händer är att ämnesomsättningen sakta sänks. I det här fallet går det inte jämföra med människor som är varmblodiga.

    Mvh.


    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • collin
      Användare
      • april 2002
      • 27

      #3
      Tack för svaret!

      Min mal som dog var ganska liten ca 5cm och inköpt för 3dagar sedan, så den kanske inte klarade vattenbytet, jag hoppas ialla fall att det är så. Och självklart så tog jag ihjäl den innan jag spolade ner den.

      collin
      collin

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Hej

        Jag tror att den var i dåligt skick när du köpte den och att det var därför den dog. Om du följde råden från affären (låta påsen flyta och pytsa i lite vatten då och då under 1-2 timmars tid) så bör du fråga om du inte kan få en ny!

        Mvh.


        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • markus

          #5
          samma sak hände mig för ca ett år sen jag köpte 2 plecos och den ena dog redan dagen efter men jag tog med mig vatten från karet fisken och kvittot och ficken ny fisk som klarade sig bättre
          peace Markus Berlin Angered

          Kommentar

          Arbetssätt...