Värme

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #16
    Jepp där är flera hål för genomföringar till pumpar och sladdar mm. Jag har en BTN-bakgrund så man kan ha rätt stora hål där. Man skulle kanske göra dom ännu större.

    M.v.h.
    Rickard
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • robber
      Användare
      • september 2002
      • 87

      #17
      Ett annat alternativ som inte nämns är ju värmeväxlare, finns vattenkylda värmeväxlare typ dem som används i fjärrvärmeanläggningar för att värma upp kranvattnet, och det finns luftkylda värmeväxlare som man ofta ser i AC aggregat. Den senare lösningen går, men är något knölig att göra funktionerbar i ett akvarium eller brevid ett akvarium, men den första kan jag nog tänka mig går att lösa relativt lätt, men det kräver en konstant tillströmning av kallvatten, så om man inte vill låta kranen stå o rinna hela dagarna kan det bli svårt, men en sådan lösning skulle jag kunna tänka mig sätta mig ner och skissa på om det finns intresse?

      MvH Simon.

      -----------------------------------------------
      http://simon.holmbring.se

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #18
        En tanke som slog mig, vad har du för sorts termometer?
        Kan den möjligen visa fel?

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #19
          Dels har jag en tejp som funger si så där men jag brukar kolla imellanåt med en dopptermometer. M.a.o. tyvärr stämmer temperaturen.

          M.v.h.
          Rickard
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #20
            Märkligt på min ära!
            Jag har ju som sagt ett 540-liters med ett Eheim 2028 och två AquaClear 802, samt 3 st. lysrör på 2 x 36W + 1 x 18W men ändock ett visst behov av tillskottsvärme.
            Ditt ytterfilter har en effekt på 50 watt har jag för mig, men frågan är väl hur mycket av det som förs över till vattnet och innerfiltren en effekt på 28 watt/pump. Innerfiltren ger tillsammans 84 watt (nominellt) när de går allihopa.
            Prova och ställ ljusramperna på några klossar eller ribbor, några centimetrar tjocka och kolla termometern mot en kalibrerad om det finns några som helst tvivel på exaktheten.
            Hur länge har du haft akvariet och har det alltid varit samma problem med temperaturen.
            Är sladden till doppvärmaren urdragen (om du har någon hängande i akvariet)?
            Har du grundat med Plutonium i akvariet

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #21
              Det har blivit värre med tiden, men jag har aldrig haft värmarna på förutom när jag gör delvattenbyte då sätter jag i sladdarna och kör 1 timme sen drar jag ut kontakterna.

              Jag har haft karet i ett år och i början var det inga större problem. När jag senast gjorde rent ytterfiltert blev inga förändringar på tempen så det verkar inte bero på det.

              Jag skall prova att "lyfta" rampen, men blir det inte massor ljusgenomsläpp mellan akvariet och rampen som är störande? Jag får väl låna temp.mätare och kolla ytterligare en gång.

              M.v.h.
              Rickard
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • robber
                Användare
                • september 2002
                • 87

                #22

                Jag kör med en vanlig digital-utomhustermometer som man kan köpa i dom flesta elektronikbutiker / matvaruaffärer för en hundring.

                Finns i massor av olika utföranden.

                /Simon

                -----------------------------------------------
                http://simon.holmbring.se

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #23
                  Det finns en sorts termometer som man kan ha som både stek-, knäckkoknings-, och akvarietermometer, den har dessutom en varningssignal för hög temperatur.

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #24
                    Rickard, har du fått någon rätsida på problemet?

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      #25
                      Jag gjorde ett vattenbyte igår och i samma veva höjde jag rampen, men det blev inte bra för ljuset bländar alla som kommer in i mitt "kontor". Jag undrar om smutsiga täckglas ökar värmen i karet, alltså att det blir mindre värmebortledningsförmåga. Som det ser ut nu får jag köra med bara ett lysrör tänt.

                      M.v.h.
                      Rickard
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #26
                        Har du verkligen dragit ur kontakten till doppvärmaren så kan jag bara tänka mig att det är innerfiltren som kan generera värme i sådana mängder, för lysrören tror jag inte så himla mycket på, inte heller ytterfiltret som ju kyls även med luft.
                        Synd att du bor i Helsingborg, annars hade du kunnat få låna ett par 802r och prova med, de skall bara dra 10 watt och har fungerat bra i mitt akvarium.
                        Värme är ju liksom tvunget att följa fysikens lagar.
                        Du skrev ngn ggn att du skulle köra på bara ett innerfilter, gjorde det ngn skillnad?
                        Bländar rampen kan du skärma av ljuset med alufoil.

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • april 2002
                          • 727

                          #27
                          Jag kör med bara ett innerfilter och har fyra filter(patroner) kopplat till det. Tyvärr vill man ha det estetiskt också och det såg lite mysko ut med träbitar som låg på akvariet skall man desutom ha alufolie får väl frugan spatt. Jag är intresserad av en lösning på problemet men tyvärr vet jag inte grunden till värmen i karet utan gissar bara.

                          M.v.h.
                          Rickard
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          Arbetssätt...