Mera ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • susannefalk
    Användare
    • februari 2005
    • 33

    Mera ägg?

    Skrev ju tidigare ang. en fisk som har munnen full med ngt mörka "korn"/saker och som dragit sig undan.

    Nu har jag upptäck att en till utav mina Golden gör likadant.
    (står lodrätt och gömmer sig i växterna)

    Har storleken stor betydelse när det gäller lekvillighet eller vad påverkar ciklider att vilja skaffa kids.

    /Susanne
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Vad ar fragan? Generellt sett: Fiskar som inte ar konsmogna leker inte, sedan leker de lite slott for att efter ett tag ligga pa topp. Efter det leker de mer och mer sallan. Stora fiskar lagger fler och storre agg.

    Morka "korn"/saker ar agg eller yngel, men det har du ju redan fatt svar pa. Varfor fortsatta att kalla det for "korn"/saker?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • susannefalk
      Användare
      • februari 2005
      • 33

      #3
      Att det är mörka korn i munnen har jag inte fått bekräftat att det är ägg. Jag har tidigare bara nämt att den hade en påse.

      Om du läste min tidigare fråga så kanske du märkte att jag hade lite svårt att kunna skapa en bra miljö för att yngel skulle kunna klara sig. Därför undrar jag vad som påverkar ciklider att vilja skaffa yngel om de inte har ngn större chans att gömma sig.

      "Har storleken stor betydelse när det gäller lekvillighet eller vad påverkar ciklider att vilja skaffa kids."

      Om jag får veta vad som stimulerar dem att leka kanske man kan försöka att få dem att inte leka.
      Iallafall inte förrän vi kunnat skaffa ett lämpligare akvarium.

      Jag har haft dem i ca 1 månad så jag kanske inte är så insatt som er andra men hoppas på förståelse oc hänsyn till dumma frågor från en nybörjare

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Frågan är inte dum som sådan, men det framgick inte vad frågan var. Du kan inte utgå från att alla läser allt du skrivit (men nu hade jag faktiskt läst den andra tråden). I ditt nya inlägg framgår det mer vad du frågar efter, men inte helt. Du vill inte att de ska leka och undrar hur du gör? Kallare vatten är ett sätt, men fiskarna du har är rätt lättlekta. Du frågade bara "Har storleken stor betydelse när det gäller lekvillighet eller vad påverkar ciklider att vilja skaffa kids" och den frågan svarade jag på så gott det gick. Jag försökte bara hjälpa till och få dig att förtydliga.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...