hur stor skillnad mellan 660 och 1000l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    hur stor skillnad mellan 660 och 1000l?

    Är det lönt att uppgradera karet från 660 till 960l? Båda karen är 2m långa och höjden är 60cm på båda, skillnaden är djupet, 55cm på 660l karet och 80cm på 960l karet. Volymen ökar ju avsevärt, fast vad gäller reviren har jag fått för mig att längden är viktigast så för mina Dovii kvittar det kanske, de kommer ta större delen ändå.... Eller får man plats till nån art till, eller kanske rent av nån monstermal eller Arrowana
    Men frågan är ju som sagt om det är lönt eller om man ska vänta tills man kan köpa ett längre kar istället?
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646
  • Jonte_Maskin
    Användare
    • augusti 2003
    • 59

    #2
    I det djupare akvariet kan du bygga in en snygg BTN-bakgrund och ändå ha mycket simyta kvar. Det är den enda fördelen jag ser.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Bra mycket snyggare är väl en orsak... djupet gör en del faktiskt. Bra med riktigt simyta om man har stora firrar... sabba inte det med en sunkig BTN koloss!
      Sedan beror det på hur länge 3 meters karet dröjer...
      Anders L

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • april 2002
        • 467

        #4
        nja nån hel btn lär inte bli aktuell. ¨
        Djupet gör ju en del för karet, men det är oxå lite av nackdelen eftersom karet sticker ut mer i rummet. Jag tycker nog 80cm är lite mycket i djup, skulle nog vilja ha ett kar med 70cm i djup.
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Gwendly
          Användare
          • december 2003
          • 374

          #5
          Jag har ett kar som ar 70 cm djupt/bred. Personligen tycker jag det ar underbart! plus att man far storre surface area vilket ar ett plus nar ciklider haller revior osv. Enda nakdelen med ett brett akvarium ar att det ar svart ibland att racka langst back osv. Hade jag haft plats hade jag gatt med 80 cm eller annu storre dock

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • november 2004
            • 572

            #6
            Nä..tycker jag inte det är värt.Som du säger så springer volymen iväg..men om det är värt det?Nej...nästa steg måste bli 250cm långt eller?Eller om du rent av slår till på en tremetare direkt!?Med normalt djup men med en fin längd(över 2m) så ökar chanserna att lyckas med fler arter..valmöjligheterna blir fler(tycker jag)

            Kommentar

            • Orppo
              Användare
              • september 2004
              • 518

              #7
              Jag tycker nog 80cm är lite mycket i djup, skulle nog vilja ha ett kar med 70cm i djup.

              [/quote]

              Hej, har du plats för 80 , välj 80.

              "djupt" akvarie är en väldigt bra förutsättning för att få det snyggt.

              själv håller jag på att bygga ett som är 35 högt och 48 djupt.*

              Jag tror på djupet serru.

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • juli 2004
                • 306

                #8
                Har man plats med ett djupt akvarium, så skall man ha ett djupt akvarium ! Mycket snyggare ! Dessutom så blir syreutbytet lite bättre med ett djupare kar också ! I och med större vattenyta. Kanske inte så viktig skillnad om man ändå har bra fart på vattnet. Men det är ju ytterligare en fördel iaf !

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • Mattias Nilsson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 467

                  #9
                  plats har jag nog, dessutom en intresserad sambo som inte har något emot större kar
                  Karet jag var sugen på blir inte aktuellt, det var borrat och jag orkar inte med slabbet med sump igen....
                  Men man skulle kanske hålla lite utkik, det tråkiga är ju att kar över 720l inte är så vanliga på beg. markanden och jag tror det blir för dyrt med nytt.
                  Men nu har man fått ett nytt projekt att fundera på
                  Fast jag är fortfarande inte helt övertygad om att det är lönt att uppgradera, åtminstone inte för ciklidernas skull, däremot om man skulle komma över nån häftig rovmal eller nått så behövs väl större kar
                  Mvh
                  Mattias

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                  Kommentar

                  • Juanito
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 180

                    #10
                    Skaffa du det djupare karet. Och vill du inte ha BTN eller ännu bättre BTN moduler kan man altid inreda med vad naturen bjuder. Då blir det naturligt och snyggt och billigt. Stora stenar gör sig verkligen i akvarium. Ha så stora som du orkar lyfta inte större, du ska kanske ha bort dem en dag också. Men mindre än vad som är tungt/svårt att lyfta behöver du inte gå.
                    juanito

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Jag hade nog försökt få till ett längre kar istället för ett bredare.
                      Bara en halv meter gör väldigt mycket (1 m gör definitivt väldigt mycket).
                      Skillnaden i bredd mellan 80 och 55 cm kan låta mycket, men när du har fyllt det och sätter dig och tittar in i karet så tror jag inte att du märker så stor skillnad.
                      Doviin kommer inte att ta mindre revir på längden för att karet är bredare, inte när det rör sig om 25 cm.
                      Men har du ett längre kar så kommer troligtvis övriga invånare att få det litet lättare då de inte hela tiden är så nära doviin hela tiden.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 306

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                        Jag hade nog försökt få till ett längre kar istället för ett bredare.
                        Bara en halv meter gör väldigt mycket (1 m gör definitivt väldigt mycket).
                        Skillnaden i bredd mellan 80 och 55 cm kan låta mycket, men när du har fyllt det och sätter dig och tittar in i karet så tror jag inte att du märker så stor skillnad.
                        Doviin kommer inte att ta mindre revir på längden för att karet är bredare, inte när det rör sig om 25 cm.
                        Men har du ett längre kar så kommer troligtvis övriga invånare att få det litet lättare då de inte hela tiden är så nära doviin hela tiden.
                        Det är stort skillnad i "upplevelse" mellan ett akvarium som är 80cm djupt jämfört med ett som är endast 55cm ! Jag lovar ! Det blir en helt annan dimension på ngt sätt ! Dom enda nackdelarna som jag ser är att djupa akvarium tar mycket plats, och det kan ibland vara lite svårare att komma åt att fixa och trixa i akvariet om man är kort i rocken...

                        Mvh/Janne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        • Christer T

                          #13
                          Håller med Jannemannen skillnaden mellan 55 och 80 cm tycker jag är en hel dimension. 55 cm är tvådimensionellt, 80 cm är tredimensionellt. Hade jag plats så skulle jag gärna ha ett kar med 1 meters djup.

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 306

                            #14
                            Det tuffaste vore ju att ha ett akvarium som är många meter djupt ! Typ: "vad är det för fisk som simmar där borta ?" . "Det är nog en Princessa som har har kommit bort från gruppen". "Vänta lite !, den simmar hitåt nu".. " Faaan, det är ju en av mina Frontosor ! Undrar var dom andra är ?" He !

                            Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              3x1x0.6=perfekt!!!! Eller? Låter trevligt i alla fall (å utan btn)
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...