Svullen livingstonii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabbo
    Användare
    • september 2003
    • 210

    Svullen livingstonii

    Den är ca 8cm, ser proppmätt ut fastän de inte fått mat
    på ett dygn och ligger på botten och flämtar.
    Misstänker att den kommer att dö om några timmar.
    Finns det nånting jag kan göra eller är det bara att
    vänta och se?
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    förmodligen buksot.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Nja, det finns lite saker du kan testa, sen hur vetenskapliga de är kan man ju ifrågasätta. Du kan testa att göra ett stort vattenbyte, salta, medicinera etc. Läs om bukvattensot på "Frågor och Svar", även om det faktiskt inte alls behöver vara det.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        drog slutsatsen då det är en livingstonii, har själv haft dem o pratat med andra o det verkar finnas ett "fenomen" som göra att vid en viss ålder får de lätt buken.

        Kommentar

        • Fabbo
          Användare
          • september 2003
          • 210

          #5
          Kan det hjälpa av sänka temperaturen eller är det bara blaha?

          Kommentar

          • Twosaint
            Användare
            • december 2004
            • 68

            #6
            Ja bukvattensot är något som jag funderat på sen mina fiskar fick det första gången. Har trott att det har hängt ihop med vad fiskarna "tål" att äta, tex tropheus och andra "vegetarianer" men nu när jag hör att livingstonii brukar få det blir jag lite förbryllad.
            Nån som fått buken på tex Frontosa ?

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Jag har det senaste året haft "massvis" med yngre haplisar/rovmalawis som fått samma symptom. Efter egna iaktagelser och mycket prat med andra akvarister är åtmistone jag övertygad om att det inte är bukvattensot det rör sig om. Ingen av de mediciner jag testat har kunnat rädda en enda fisk, och jag har provar Flagyl, Aqua furan, Octozin och säkert någon mer. Min högst personliga slutsats är att det är förstoppning de råkar ut för, och har de väl fått svullen buk är det till nästan 100% säkert att de inte klarar sig.

              Det som de senaste månaderna verkar ha fungerat här är att helt enkelt dra ner på matningen. Nog för att man vill ha sina firrar stora och präktiga, men nu matar jag ungefär hälften så mycket som jag gjorde tidigare. Fisken ser snudd på mager ut men i gengäld mår de numera prima.

              Som en ytterligare test har jag bytt ut räkmix mot "Tetra cichlid sticks", men skall vid nästa räkmix-laddning göra den efter lite annat recept.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Twosaint
                Användare
                • december 2004
                • 68

                #8
                Sen är frågan, vad är bukvattensot. Verkar inte vara nån som har nån riktig kläm på det.
                Sen en sak jag funderat på, inte vetenskapligt på något sätt men bara en grej jag blivit nyfiken/sugen på att prova att göra.

                I första stadiet då man ser att en fisk börjar bli svullen är det ingen som provat att håva upp fisken och "massera" den lite lätt ?
                Men jag tror ju själv att när en fisk börjat svälla så är den redan "trasig"

                Kommentar

                • jan olof
                  Användare
                  • december 2002
                  • 254

                  #9
                  Nej tony jag tror att det är fel foder livingstoni och venustus vill ha mycket protein,
                  Det märkte jag när jag drog upp cirka 2000 st venustus. jag matade mycket med pellets, in ga problem med sjukdomar.
                  malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Min räkmix består av räkor, vitfisk och ärtor, 1/3 av varje. Jag kan inget om näringslära, men det borde väl bli en ganska hög andel protein?
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Fabbo
                      Användare
                      • september 2003
                      • 210

                      #11
                      Vissa pellets sväller ju upp massor, kan det inte det skada fiskar?
                      De tror sig äta lagom men plötsligt sväller pelletsen upp tre gånger..

                      Hur är det med ägg i räkmixen, skadligt? Jag brukar blanda ner ett ägg per sats.

                      Kommentar

                      • Twosaint
                        Användare
                        • december 2004
                        • 68

                        #12
                        jag är skeptisk att det är pelletsen som är boven men visst det kan skada fiskarna men gör som jag, jag har alltid ett glas som jag blöter upp dom i en 10 min innan jag häller i dom.

                        Kommentar

                        • Thorichtys
                          Användare
                          • april 2002
                          • 56

                          #13
                          Jag är väldigt skeptisk till att pellets sväller nämnvärt i magen. Själv blev jag itutad när jag var liten att det skulle vara farligt att äta okokta makaroner eftersom de kunde svälla, jag provade men inget hände.
                          För att återgå till fiskar och pellets så måste det väl ändå vara så att det ända som kan få pelletsen att svälla i magen är den vätska som finns där för att bryta ner maten. Eftersom pelletsen bara kan svälla utifrån vad som redan finns i magen, eller vad fisken kan producera av magsaft för att bryta ner den, borde inte det räcka för pelletsen ska svälla till en sådan storlek, utan att brytas ner, att det blir förstoppning. Eller har jag missat nåt?
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Fabbo
                            Användare
                            • september 2003
                            • 210

                            #14
                            Hmm, men vissa pellets som jag testat svället upp till 4 gånger sin ursprungliga storlek. Tycer att fiskarna borde ha så pass mycket vätska i magen att den räcker till att blöta upp maten lika mycket som vattnet i baljan. Får väl börja obducera fiskar efter matning. Höhö!

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Vit fisk i räkmixen, till svåra mag fiskar some liviinstoni. vit fisk bryts ner lätt och det bildas gaser som så att säga blockerar tarm. <ialla fall med trophues. Jag drabbas sällan av magsjukdomar o aldrig andvänt fisk. jag tror ett complement av artemia, altso sidan av räkmix. tyvärr så är det nog up hill from here, för din fisk. man kan altid hoppas

                              mvh phil

                              Kommentar

                              Arbetssätt...