Tropheus, problem??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Tropheus, problem??

    Är det någon som har någon erfarenhet av att ha en grupp med Tropheus där den största fisken är en hona? Har en grupp vildfångad Chaitika där jag troligen har en hona som är störst (ca 13-14 cm). Det verkar som om de konstaterade hannarna inte vågar sätta sig upp mot denna hona. Lite tafatta försök till lek men inget händer.

    Har 3 andra sorters tropheus som fungerar klockrent men just Chaitikan har jag problem med. Vore roligt om gruppen kunde fungera lika väl som de andra (Kiriza, Moliro & Murago)

    Ska jag behöva flytta honan till en annan burk?

    Någon som har synpunkter/tips så emottages dessa tacksamt!

    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag har haft liknande problem lite till och från. Det brukar inte vara särskilt länge eftersom hanarna normalt växer ikapp honan efter ett tag.

    Troffehonor är några riktiga tuffingar, har faktiskt inte sett andra munruvande honor som kan ha ett sånt temprament och vara så elaka.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Taco
      Användare
      • oktober 2004
      • 64

      #3
      Jag skulle nog våga påstå att det kan vara ett generellt problem med alla Afrikaner (åtminstone även mbunas). Jag har själv vid några tillfällen haft honor som dominerat hanarna. Minns särskillt en RödZebra-hona som dominerade hela akvariet under en lång period. Jag väntade ständigt på att hon skulle bli laxrosa och visa sig vara en hane, men det hände aldrig. Och helt klart var hon en hona. Hon lekte dock aldrig och bättrade sig inte heller. När jag tröttnat på att hon jagade ihjäl andra fiskar åkte hon ur akvariet.

      Så, ibland är ciklidhonorna väldigt tuffa, vilket är tråkigt eftersom det redan från början är svårt att hålla rätt balans i akvariet. Tycket nog att förhållandet 1 hane per 3-4 honor är ett minmum om man vill ha stabilitet under en längre tid. Lite tråkigt om man gillar färger på fiskarna...

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Hur mkt större än hanarna är honan? Om det bara är nån cm så tror jag det ordnar sig inom kort.Bara en av hannarna klarar av att hålla ett lekrevir.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag har liknande problem. Ilangi hona styr. slås som f.. gör hon. det löser sig alltid. som sagt hanarna blir större o tuffar tillsig

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            #6
            Jag får väl vänta och se hur det artar sig i burken med Chaitikan.
            Största hanen är ca 11-12 cm och förhållandet mellan hanar och honor är 1-3. Tycker annars att beteendet hos Chaitikan är annorlunda än hos mina andra Tropheus grupper. Antagligen beror det väl på att det var stora vildfångade fiskar i den här gruppen. Övriga grupper VF/SO har varit lite mindre i storlek (8-10 cm) så någon hanne har hittills alltid vuxit snabbare och blivit dominant.

            Nu till en annan Tropheus:
            Köpte tidigare Moliro i Örebro och då var det en individ som efter några månader färgade ut annorlunda än övriga(liten skiftning åt orange på gälarna). Jag var tvungen att ta bort den från gruppen då jag inte vill ha någon korsning på yngel. I den nya burken går den tillsammans med Chaitikan och där har den färgat ut så hela fisken är ljust röd på kroppen men stjärten är inte i samma färg. Tror att jag fått en korsning men det spelar för närvarande ingen roll då fisken är otroligt vacker och ingen korsningsrisk föreligger med Chaitikan.
            En trevlig fisk men jag hade hellre haft en Moliro istället eftersom det var en sådan grupp jag ville ha. Det är ganska svårt att kontrollera detta i affären så det bör finnas andra som råkat ut för samma sak. Som tur är så har jag fler akvarium igång så för mig löste det sig bra med omplacering.

            Till sist så undrar jag om någon har några erfarenheter av Troph. Wampembe. Funderar på att beställa en grupp av dessa under våren.
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            Arbetssätt...