Vågar jag flytta akvariumet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Vågar jag flytta akvariumet??

    Hej hopp!

    Typiskt...när väl akvariumet står på plats och är igångsatt kommer man på att det skulle passa ännu bättre mot den andra väggen i vardagrummet 2,5 meter bort. (För att gör plats med ett kar till)
    Törs man flytta karet utan att tömma det?

    Karet är ett Juwel rio möbelkar på 200 liter.
    Min tanke var att tömma det så att bara 1/4 vatten är kvar (och spara så mycket som möjligt av vattnet i hinkar) och sedan lyfta över karet till andra sidan rummet.
    Är det möjligt tro?
    Rimligtvis borde det ju då inte väga mer än 50 liter vatten + grus och akvarium/möbel.
    Men det kanske blir för tugnt ändå?
    Finns det någon risk att man skadar akvariumet på det här sättet?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    jag har flera ggr "kasat" på ett 222 kar som jag tömt till hälften o sen lyft/släpat/kasat det till den nya platsen. det går men man får inte var för häftigi rörelsenra. kanske ev lyfta upp det på nån filt el nåt o sen långsamt flyttade det.

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #3
      50 liter vatten + grus och akvarium/möbel. väger bra mycket mer än man tror, om man sen lägger till rörelserna som uppstår när vattnet börjar gunga fram och tillbaks så kan det bli ganska svårhanterligt.

      Men att flytta ett kar med lite vatten kvar i är ingen omöjlighet, har gjort det flera gånger själv. Är man några stycken och tömmer så mycket det går så är det nog inga problem. Vill du spara mycket vatten är ju hinkar i princip gratis på clase ohlson.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        hmmmmmm....varför inte tömma det helt?!?!!?
        Hur länge har det varit igång????? för om du har fått igång "kemin" i karet, så är det inga problem att tömma det, eftersom du kommer fylla upp det efter bara några minuter!

        Det ÄR inte enkelt att flytta ett kar med vatten i, och om det kan ta skada...kan jag tyvärr inte svara på men chansen är säkert betydligt större än om du har tömmt det....

        Fyll en hink som du lägger fisken i, töm karet och flytta detta, och tillbax med fisken...så slipper du fundera!


        Vänligen Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • januari 2005
          • 373

          #5
          Det är sant, jag skulle kunna flytta fiskarna till hinkarna där jag har tömt ut vattnet i. Jag har totalt 5 10 liters hinkar, det borde ju räcka. Tack för alla svar.
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #6
            Brukar hålla på en princip .... "Maximalt för -och efterarbete, minimalt med underarbete/strul". Brukar fungera i rätt många sammanhang

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              #7
              Nu har du kommit fram till en lösning..Men denna fråga kommer upp fler ggr..har själv bekanta som har provat.Ett akvarium är byggt för att hålla för vatten när det står mot ett plant underlag,alltså stilla..Det finns ingen som helst anledning o tro nått annat,Det är inte frågan om vad man orkar själv utan vad akvariet orkar...Ett ex:en bekant tyckte att hans 60liters var nog tömt,en tredjedelvatten återstod,lyft skedde o botten sprack,som nån sade här,även när man drar i det så uppstår påfrestningar som inte är normala...Att ha vattenkemin/biologin som "ursäkt" Håller inte...Det är "in worst case" som gäller här...Akvarium flyttas tömda...så slipper man bekymmer som vida överstiger tex biologin...om man är rädd om vattnet som är i finns det lösningar på det med.(Calle riktig?:-))

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Jag hade aldrig flyttat ett kar med vatten i. Det är väl bara att hysta ner fisken i en spann, tömma, flytta, fylla på och hysta i igen? Det är ju inte alls speciellt jobbigt. Spara så mycket som möjligt av det gamla vattnet. Du behöver inte ta ur allt grus.

                Att göra som du tänkt är bara en onödig risk att skada akvariet, golvet etc. Man får inte vara dumlat...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • stahl_mikael
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 114

                  #9
                  finns 25 l dunkar på dom flesta stormarkanderna för 99 spänn lr nått

                  Kommentar

                  Arbetssätt...