FLYTT FRÅN dH12-3. Åtgärd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cresteds
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    FLYTT FRÅN dH12-3. Åtgärd?

    Hej, skall flytta stora Uaru från dH 12 till dH 3 (samma pH dock). Behövs någon annan åtgärd än att koppa långsamt?

    Om jag har förstått saken rätt så är det främst farligt med en stor pH förändring. (Har sökt men hittar inget svar..).
    Cresteds
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Vad har du för kh i dom olika vattnen?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Cresteds
      Användare
      • februari 2005
      • 30

      #3
      Kollade med fiskarnas nuvarande ägare - han visste inte. Kollade med vattenverket där - de visste inte. Det är inget värde de bryr sig om att hålla koll på. Han undrade vad jag menade.... Jag undrade om det fanns någon där som visste bättre men det fanns det inte. Inte konstigt att olyckor kan hända på det vattenverket...

      Kollade sen i min lab manual. Både GH o KH mäts i dH så det förklarar ju kanske varför det värdet är överflödigt. Vattnets hårdhet beror på bl.a. Ca o Mg som mäts med GH testet o även bl.a. vätekarbonater som mäts med KH testet. Men båda svaren får man i dH. Om kommunens vatten har ex. dH 5 så är det väl båda värdena tillsammans får man hoppas. Sen kan vi ju själva reglera det men jag utgår från kranvattnet.

      Här i Lund har vi iallafall ett kH på 4 o ett gH på 3 i kranen o vattenverket här säger att vi har ett dH på 3,5-4.
      Cresteds

      Kommentar

      • Cresteds
        Användare
        • februari 2005
        • 30

        #4
        kH där är ca. 8 fick jag nu reda på..
        Cresteds

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Cresteds: pH't är skitsamma, det går inte att döda fisk med pH chock (och jag struntar i vad som påstås på nätet), men det går utmärkt att döda dem genom _ledningsförmåge-chock_.
          Det anses extra farligt att flytta fisken från hög ledningsförmåga (som ett vatten med dH 12 garanterat har) till ett vatten med låg ledningsförmåga (som ett vatten med dH 3 nästan säkert har).
          DVS VAR MYCKET FÖRSIKTIG!
          Långsam invänjning är viktigt i såna här fall.

          Sen är en annan sak att jag är mycket tveksam till att ett vatten med dH 12 skulle ha samma pH som ett vatten med dH 3. Antingen har en av er stökat till vattnet med kemikalier, gissningsvis fosfatbuffert, eller så har ni mätt fel (eller har ett för gammalt test).

          Kommentar

          • Cresteds
            Användare
            • februari 2005
            • 30

            #6
            Hej, de värden jag angett är vad vettenverken i respektive kommun uppgett.
            Cresteds

            Kommentar

            • Cresteds
              Användare
              • februari 2005
              • 30

              #7
              Då är det ju bara att slänga i lite bikarbonat från början o sen blir det ju långsam utspädning vid vattenbyte. O naturligtvis vänja dem successivt ändå.

              Tack för hjälpen.
              Cresteds

              Kommentar

              • Gugges

                #8
                Konduktiviteten ja, den är viktig, ska man flytta det ett så stort steg så kan man överväga att salta sitt eget vatten som de får gå i en vecka eller så innan man börjar minska det...

                här i stan ligger vi så lågt som 180uS i konduktivitet.. ofta när jag får hem fisk så har de gått i 2000uS!! den minskningen gör jag över en vecka... det är alltid neråt som det är farligast att köra.. uppåt är inte lika känsligt... Ph brukar som sagt inte vara den kritiska punkten i det hela

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Aha, ja kranvattenvärden är en helt annan påse än akvarievattenvärden. Ena vattenverket använder hydroxid för att höja pH.
                  Det vanligaste nu för tiden är att kommunalt vatten har ett pH runt 8.5, samt är mjukt (dH runt 4). De uppnår det genom att tillsätta kalciumhydroxid, som fäller ut bikarbonat ur vattnet. Kombinationen högt pH och låg hårdhet är inte stabil, och pH brukar dala ner mot 7 - 7.5 när det kommer i akvarium. Det vattnet är bra för nästan all fisk.

                  Det finns fortfarande en del vattenverk i kalkrika områden som inte behandlar vattnet utan har stenhårt vatten (t.ex. är det så i Uppsala). Fisk som är van vid sånt vatten har inga problem, men flyttar man fisk från ett sånt område till ett med mjukt vatten (t.ex. nästan hela stockholmsområdet) bör man vara försiktig. Detta eftersom hårt vatten har hög ledningsförmåga, medan mjukt vatten vanligen (men inte alltid) har låg ledningsförmåga.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Cresteds

                    Då är det ju bara att slänga i lite bikarbonat från början o sen blir det ju långsam utspädning vid vattenbyte. O naturligtvis vänja dem successivt ändå.
                    Låter som en utmärkt plan!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...