Trimachona har fått stryk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Trimachona har fått stryk

    Jag har ett trimac-par som går själva i ett kar här hemma. Dom har vuxit upp tillsammans och allt har varit frid o fröjd, dessutom precis lagt rom för några dagar sedan.

    Idag när jag kom hem såg jag att hon stod och flämtade uppe vid ytan och har fått en hel del bett över kroppen och har trasiga fenor.

    -Någon som kan förklara detta beteendet, varför denna plötsliga aggression av hannen ?

  • ShadowDawn
    Användare
    • augusti 2003
    • 15

    #2
    Är rommen kvar?
    Hanar kan lätt få spratt om leken misslyckas.

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Jag hade ett Trimac par som lekte regelbundet, men så fort rommen var lagd så jagade hanen iväg honan. Hon gjorde allt för att få komma tillbaka till äggen, men det resulterade bara att jag fick rädda livet på henne varje gång. Nu har jag bytt hona med en annan hane och nu leker båda paren utmärkt. Jag brukar dela av akvarierne med en plexi skiva när hanarna blir för "påflugna", sen släpper jag ihop dom igen när jag ser att honan "spelar" för hanen igen. Funkar för mig.
      Mvh Jocke
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #4
        sälj honan eller hannen o ha den andra som en petfish! en "trisse"
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • Uffeman
          Användare
          • februari 2004
          • 234

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av ShadowDawn

          Är rommen kvar?
          Hanar kan lätt få spratt om leken misslyckas.
          Nej, rommen försvann efter ett par dagar.

          När jag kom hem så flöt honan nästan uppochned så det var bara att i med avdelaren...[B)]

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Han ville säkert leka igen men inte hon så han blev syyr
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              #7
              Detta är ett vanligt problem med stora C/a ,vissa individer är mycket svåra vid lek,detta beskrivs också i många böcker,att avdelare är nödvändiga även vid lek,då får man naturligtvis använda en modifierad avdelare så att befruktning kan ske...Men som vanligt hänger det ofta på karets stl,gömslen för honan,samt eventuella aggresions avledare i form annan fisk,dessa ska dessutom också kunna överleva hanens attacker...så helt lätt är det inte alltid...Ibland är det nästan för lätt...så man drar alla över en kam...men så!Så det gäller att ha det i åtanke.

              Kommentar

              Arbetssätt...