Borttynande Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Borttynande Golden

    Av mina 5 Golden är det en som oftast håller sig gömd. Den är liten (ca 4 cm lång), har blivit väldigt smal och har halva stjärtfenan avbiten. Den kan simma med viss ansträngning, men jag tog det säkra före det osäkra och placerade den i ett internt yngelkar. Vad är smartast? Att låta den vara kvar i internkaret (med tanke på att jag saltade igår), eller flytta den till yngelkaret (på 50 liter) där den får käka upp sig tillsammans med de andra ynglen?
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2
    Är det en hona och i så fall, har hon haft yngel?
    Det är inte ovanligt att just Goldenhonor blir insjunkna i magen och så småning om tynar bort.
    Det bästa är att plocka bort honan när hon tuggar och sedan låta henne äta upp sig innan hon får återgå till det stora karet.
    /Roger

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Vad jag har sett, så har hon inte ynglat under tiden då jag haft henne. Lite svårare att se om fiskar i den storleken har yngel på g. Skall titta närmare på det ikväll.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Det händer titt som tätt att någon individ förblir mycket liten och knappt växer alls. Om den lilla är lika gammal som de övriga kan det mycket väl vara en sådan "eftersläntare" och risken är stor att den aldrig blir normal.
        Tony Englund

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Fick två åsikter från olika affärer/personer igår kväll. Den ena sade att Golden är för snälla för att has med snabbare/aggressiva fiskar, och den andre sade att troligtvis beror det på individen.

          Valde att flytta fröken "Guldfisk" till yngelkaret, där hon förhoppningsvis kommer att kurera sig (lättare för henne att få mat där .

          Kommentar

          Arbetssätt...