SKÖLJA SAND???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cresteds
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    SKÖLJA SAND???

    Blöt sand som varit ur karet i en vecka - stått i rumstemp - måste det sköljas innan det skall i igen? Är ju synd att skölja bort alla nyttiga bakterier.

    Tycks så mycket om filter som stått ett tag o blivit "giftigt" - logiken säger att detsamma borde hända med sanden. Men det blir ju inte så stor syreomsättning i tät sand i karet så det borde inte vara så stor skillnad om det råkar stå utanför ett tag? Rör man runt i tät sand som är i karet så luktar det ju inte helfräscht... Fast cikliderna har inte lidit av det alls - tvärtom...(Ska passa på att bland ut sanden nu för övrigt för att underlätta cirkulationen.)

    Tacksam för snabbt svar då vattnet skall i strax.

    Cresteds
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Några levande nyttiga bakterier kan jag inte föreställa mig att det finns kvar i sanden efer en vecka ur karet. Jag tror inte heller att den är giftig. Själv sköljer jag hastigt igenom sanden när jag gör liknande saker så det är min rekomendation.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Cresteds
      Användare
      • februari 2005
      • 30

      #3
      Vad är det för skillnad på sanden o filtret då? Det är ju samma bakterier i allt. Varför sägs det bli så farligt med ett stillastående filter?

      Men jag följer rådet o sköljer allt. Tack!

      (Fredrik: Starfinder Jenny är en gammal god vän - hon har ju sett alla dina kar live...)
      Cresteds

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Jasså, du känner Jenny med? Du är välkommen att själv komma och titta om du vill, vi har möte med Lunds ciklidsällskap här hos mig på tisdag den 8/3. Se här:


        Det blir värre i ett stillastående filter eftersom det är slutet. Om du tar ur filtermaterialet och låter det ligga framme så är det nog inte så farligt.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • cybercimon
          Användare
          • februari 2005
          • 147

          #5
          om man köper biltema blästersand, måste man tvätta den då?
          Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
          Sydamerika och Afrika.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av cybercimon

            om man köper biltema blästersand, måste man tvätta den då?
            det gjorde inte jag och det gick fint ändå.
            Anders L

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #7
              Jag tvättar allt jag stoppar ner i mina kar mer eller mindre. Inte för att det alltid behövs men det är onödigt att chansa om man har dyra eller ovanliga fiskar.

              Kommentar

              Arbetssätt...