Lekande Malawis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lindfors
    Användare
    • februari 2005
    • 27

    Lekande Malawis

    Jag har för drygt två veckor sedan startat upp ett 375 l Malawikar. Jag har tre metriaclima "lombardoi", tre labidochromis "hongi" samt tre metriaclima "zebra long pelvic". Samtliga arter är fördelade en hane + två honor.

    Jag undrar hur man snabbast får dem att leka?
    Jag har för närvarande bra PH, ca 8, och bra nitritvärden. Har dock haft problem med nitritförgiftning efter ca en vecka, men det är ordnat nu.

    Hur lång tid är det normalt att det dröjer innan malawis börjar tugga när man startar upp ett nytt malawikar?

    Jag ska tillägga att mina fiskar är mellan 4-7 cm stora.
    Är de tillräckligt gamla för att leka?

    Jag matar fiskarna ca två ggr per dag, kvällstid. Tror inte att de överutfodras.

    Är mycket tacksam för alla svar!
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    citat:Jag undrar hur man snabbast får dem att leka?
    Jag har för närvarande bra PH, ca 8, och bra nitritvärden. Har dock haft problem med nitritförgiftning efter ca en vecka, men det är ordnat nu
    Mbunas brukar leka utan problem om dom har det bra,så du behöver nog inte göra nått mer än vänta..

    citat:Hur lång tid är det normalt att det dröjer innan malawis börjar tugga när man startar upp ett nytt malawikar?
    Svårt å säga det beror på, ibland har jag fått mbunas och leka direkt efter inköp nästan,andra har man fått väntat på i ett par månader..

    citat:Jag ska tillägga att mina fiskar är mellan 4-7 cm stora.
    Är de tillräckligt gamla för att leka?
    Jao,det brukar vara ungefär i den storleken dom börjar att leka..

    citat:Jag matar fiskarna ca två ggr per dag, kvällstid. Tror inte att de överutfodras
    Gör uppehåll i 1-2 dagar ibland brukar juh vara ett tips för att få dom att leka..

    Lycka till!

    Kommentar

    • Lindfors
      Användare
      • februari 2005
      • 27

      #3
      Tack för ditt svar Henke.

      Ja, det är nog bara att vänta.

      Är det någon som vet om ovan nämnda arter brukar vara lätta/svåra att få att leka, jmf med andra malawis?

      Jag funderar på att komplettera med RödZebra.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4
        samtliga dina arter tillhör inte några svåra att få till lek..art för art...men sen i kombination är en annan femma...därmed inte sagt att det inte går...Lombardoi hanen om den får "grepp"(tar över)kan visa sig vara ett störningsmoment,även hongin kan krångla..menar är svårt att säga hur det ska gå...undertryckta arter brukar inte vara så sugna att leka.

        Kommentar

        Arbetssätt...