Lektips Neolamprologus buesheri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Lektips Neolamprologus buesheri

    ...skulle jag behöva. Jag har ett par i ett 100-liters, 80 cm långt. En skiffergrotta är uppbyggd med fyra våningsplan och på topp tre plattor ställda mot bakgrunden. I början fick honan snällt stå bakom de översta plattorna och hanen var väldigt ogin men skadade henne inte. Nu har jag i andra änden byggt upp ett röse där några småjullar(transcriptus) får vara målet för hannens aggressioner. Nu är det nästan så att jullarna tar för mycket tid på bekostnad av det han borde lägga på henne. Hon står nu i egen våning överst och han seglar omkring i frivattnet. Någon gång i halvtimmen går han mot henne och hon gör ett utfall("puss på kinden"). Han ställer sig ibland (mer förut) lodrätt upp, svagt s-formad och spänner ut gällock och fenor och darrar till. Han har börjat gräva under jullarnas stenar, kanske för att han vill komma in i deras gömställe.

    Ursäkta långt inlägg men jag har jobbat med det här paret nu i flera månader och undrar om det är något jag kan göra ytterligare. Vattnet är bra tror jag, byter regelbundet och har hystat i bikarbonat.
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Det brukar vara svårt att få denna Neolamprologus att leka. Paret kan gå i flera år tilsammans och vara super tajta utan att leka. Ordentlig kost och ett lämpligt inrett kar kanske kan vara melodin. Gärna en bra fisksammansättning är nog ett plus.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Det är väl bara att avvakta då. En väldigt trevlig fisk tycker jag, där parets inbördes relation sakta sakta verkar förbättras. Det är som om dom är blyga eller inte riktigt fattar vad dom ska göra av hormonerna.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        En liten varning bara. Hanen kan vara extremt ilksen va sig så ta det lugnt med vattenbyten och förändringar. Det kan sluta med att det bara är en kvar till slut
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Fascinerande fisk. Jag jobbar fortfarande med den. Dom, ett par, har hela tiden gått i ett 100-literskar och mestadels ensamma. Men dom leker inte. Vad som ändå är fascinerande är att deras relation hela tiden utvecklas och att beteendet förändras.

          Sedan ganska lång tid är honan jämbördig(hon behöver inte vara ur sikte) med hanen och dom spelar oupphörligen för varandra. Det blir bara mer och mer intensivt(fast förändringen går väldigt långsamt). Dels så kör dom standardproceduren med att hannen simmar snett uppåtvinklad med lite vriden kropp och utspärrade fenor vilket triggar honan att komma fram och ge en kindpuss med utspärrade gällock, men på sistone har dom även lagt till lite intensiva övningar på repertoaren. T ex så simmar hanen väldigt snabbt längs hela långsidan och stajlar lite med tvära inbromsningar framför honan, eller så rejsar dom runt båda två i karet och gör allting i high speed eller t o m snurrar kring varandra i något slags delfinlikt (inte moori alltså) rörelseschema.

          Men dom kommer aldrig till skott!? Väldigt sällan sysslar dom med att boa. Det är främst hanen som ibland gräver lite eller kollar lite olika håligheter. Men det händer även att honan bjuder in i en del trånga utrymmen företrädesvis glipor mellan gruset och överskjutande skifferskivor.

          Jag har provat med alla triggers jag kan komma på t o m senast att inte byta vatten på fyra veckor. Vad jag inte har gjort är att fixa till riktigt hög konduktivitet med lite blandade joner. När jag ska höja konduktiviteten har jag mest på måfå slängt i några extra stora grabbnävar grovsalt. Kanske finns finare metoder? Har heller inte testat med stora "tanganyikasnäckor".

          Alla tips mottages för hur dom här små liven ska göra sin debut.
          Senast redigerad av Kalle-Maja; 15 april 2006, 20:46.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            I det sista inlägget skriver du om mitt tänkta tips, att ha i en del salt i vattnet. Det funkar ofta som lektrigger på Tanganyika generellt. Nu har du testat det, så jag tror det är bra skötsel, varierad kost och tålamod som gäller. Vet inte om de är stingsliga när det gäller partnerval. Kanske värt att fundera på om det inte funkar framöver. Du har ju redan fått i lite "ditherfish" som kan få en släng av aggressionerna, så där borde det vara lugnt.

            Som jag ser det har du gått enligt boken, fast trist nog har rätt få firrar läst boken... sleva på tålamodet om du ändå tycker parets relation utvecklas.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Ja en fråga är ju hur tålmodig man ska vara. Men jag tycker att dom verkligen har tycke för varandra men bara inte släpper dom sista hämningarna.

              Kommentar

              • Nojj
                Användare
                • oktober 2005
                • 90

                #8
                *skratt* Du får ta tips av Adam Alsing, gör som i Big Brother: hiva in några backar öl o nåra spritflaskor i karet, så lär hämningarna släppa!
                //John

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                Kommentar

                Arbetssätt...