Risk för blandras med C. moori?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Risk för blandras med C. moori?

    Halloj!
    Fick idag tag på 1+1 riktigt snygga C. Moori.
    Det var ett bra tag sen jag hade den arten och har saknat den så jag kunde inte motstå att köpa 1+1 i 12 cm-klassen då jag fick ett riktigt bra pris . Jag hade tänkt låta dem gå tillsammans med mina 3+5 golden och 2+3 Placidochromis phenochilus tills de har växt sig för stora. Då ska de få flytta till ett större kar som kommer att inhandlas i slutet av sommaren.
    Dock så blir jag lite osäker när jag nu läser i artbeskrivningarna på den här siten att moori lätt korsar sig med Placidochromis phenochilus. Jag frågade damen i affären om det fanns någon risk för korsbefruktning men hon sa att den risken var väldigt liten så länge phenochilus honorna har hannar att tillgå i sin egen ras. Hon menade att det skulle vara stor risk om jag tex bara hade phenochilus honor och delfin hannar men i mitt fall borde det inte vara någon risk.
    Vad tror ni?
    Funkar det här?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    Jg tror mycket väl att det kan funka.. så länge du har djur av båda könen så tror jag inte det är någon fara. Skulle de korsa sig så är det ju inte värre än att du låter honan gå kvar i karet och spotta där..
    Avkomman lär ju då med största sannolikhet bli uppätna
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • januari 2005
      • 373

      #3
      Då är ju följdfrågan, om de mot förmodan skulle korsa sig, upptäcker man det?? Små moori och små phenochilius är nog inte helt olika varandra har jag en känsla av. Man vill ju inte vara lycklig "pappa" till phenochilus yngel för att senare upptäcka att de är små bastarder :-/ Nä, men det är nog så, risken är nog inte överhängande. Det vara bara det att när jag läste artbeskrivningen här på ciklid.se fick jag intrycket av att phenochilus och moori var en förbjuden blandning...
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • januari 2005
        • 373

        #4
        PsyM: Måste förresten inflika beröm för otroligt snyggt inredning i ditt 900L akvarium !!
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        • PsyM
          Användare
          • mars 2004
          • 460

          #5
          citatsyM: Måste förresten inflika beröm för otroligt snyggt inredning i ditt 900L akvarium !!
          Tackar, Tackar det var kul att höra =)

          citat: Då är ju följdfrågan, om de mot förmodan skulle korsa sig, upptäcker man det??
          Ja du det är en väldigt bra fråga.. När de är små så tror jag nog inte att du kommer se skillnad. du får helt enkelt dra upp yngel som du vet exakt om det är korsningar eller inte... Med andra ord! Har du sett leken så är det ju lugnt, men honor som ruvar som du inte har sett leka bör du inte dra upp yngel från!
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

          Kommentar

          • Mcoist
            Användare
            • oktober 2003
            • 154

            #6


            Funkar säkert mycket bra så länge du ionte tänker sälja din avkomma även om du tycker ynglen ser exakt rätt ut så vet du ju inte såvida du inte sett vilka fiskar som lekt under skälva leken.

            Så du kan ju under inga omständigheter sälja din avkomma och bör heller inte spara dom såvida du inte enbart skal ha dom för eget bruk.

            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            Arbetssätt...