Ventilation i lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    Ventilation i lokal

    Har fn för hög värme o luftfuktighet i min lokal. Funderar på någon typ av ventilation som kan ta till vara på frånluftsvärmen och kondensvattnet. En avfuktare modell större fixar ju luftfuktigheten men producerar ännu mer varmluft. Vad jag sedan förstått fungerar en vanlig frånluftsvärmepump då inte så bra med tanke på den höga temperaturen jag har på utgående luft. Någon som har en tekninsk lösning på hur jag kan ta tillvara både överskottsvärmen o vattnet.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Hej Kaj ! Du har alltså för hög värme i din lokal.Vad vill du göra med värmeöverskottet? Värma upp resten av villan ,eller något annat?
    Hälsn.Patrik

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • februari 2004
      • 194

      #3
      Exakt vad är det du vill göra egentligen? Ett ventilationsaggregat med från- och tilluft inkl återvinning kan ju ventilera och avfukta lokalen (kondensdränage krävs) men då får du ju tillbaka en stor del av värmen igen. Att sätta en luft-luftvärmepump på frånluften för att ta tillvara på värmen fungerar ju men då kvarstår problemet med värmen i lokalen. Att sätta en luft-luftvärmepump i lokalen med kondensorn i frånluften och förångaren i lokalen skulle ju förse rummet med kyla men då krävs någon slags kompensation för den luft som lämnar rummet via frånluften (och ev uppvärmning på denna under kalla dagar).

      Nog fungerar en frånluftsvärmepump (som gör kyla) utmärkt även med den höga temperaturen du har, bara det att den får en sämra COP än annars. Det är ju en fråga om vilken driftskostnad man kan tåla.
      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

        Hej Kaj ! Du har alltså för hög värme i din lokal.Vad vill du göra med värmeöverskottet? Värma upp resten av villan ,eller något annat?
        Hälsn.Patrik
        Hade en tanke på det men har redan en luftvärmepump i huset som ger tillräckligt. Det huvudsakliga problemt är fuktigheten En avfuktare löser detta och enligt beräkning kommer denna att ge max 70 liter kondensvatten per dygn. Eftersom jag är SA fantast så passar det mig bra. Om jag nu kan få in det i varmvattenberedaren . Nackdelen är ju att denna producerar ännu mer värme och det är redan varmt. Skall få låna en maskin nästa veckan på prov. Men installören lovar tropisk hetta och det känns fel att bara blåsa denna värme rätt ut. Skulle vilja använda den bättre och så klart mer ekomoniskt.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Ett tips kan vara att kolla med "malawijanne". Han har väl något system som trycker in överskottsvärmen från akvarierummet in i pannan vill jag minnas.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            En god ide' är att koppla en värme växlare till frånluften och byta ,till en större,sidokanalsfläkt på TL(tillluften). Då blir du av med fuktigheten också. Problemet är att detta inte kommer att hjälpa dej på sommaren.Då skulle du även behöva ett kylpaket på TL.
            Värme växlaren (sek.sidan kopplar du till tillvattnet på värmepannan.
            Hälsn. Patrik

            Kommentar

            • jan olof
              Användare
              • december 2002
              • 254

              #7
              Jo jag har återvinning av värme in min lokal.
              Det fungerar såhär, jag har golvvärme plus att jag har ca 50 st termostatstyrda doppvärmare lokalen är på 50 kvadrat lokalen ligger i källaren på mitt hus,en liten parentes det första när jag såg ritningarna på huset så var jag tvungen att ändra måtten i källaren så att jag fick plats med mina kar.
              men tillbaka till ventilationen, jag har en frånluftvärmepump så jag har dragit spirorör till källaren, så överskottsvärmen går in i frånluftspumpen tillika varmvattenberedarn.
              Men jag har även ett system till som styrs av en hygrostat som slår av och till mellan 0 till 100% fuktighet.
              Så tex sätter jag den på 55% som är den fuktighet som man ska ligga på så slår den till en fläkt som trycker fukten och även värmen ut i fria luften.men det kostar.
              Jag började titta på mina elkostnader så funderade jag ett tag det gick mycket el.
              Såjag tog bort alla mina doppvärmare,tog bort termostaten på golvvärmen körde den manuellt plus att jag höjde golvvärmen. köpte in en avfuktare,plus att jag satte in ca 30 pumpar i mina kar dom ger också värme plus att dom ger bättre vatten.
              Det kan jag säga att det gav effekt på elräkningen.
              Vad jag ville säga Kaj att försök att ställa in värmen med det nu har och använd avfuktare för fuktens skull. Jo jag vet att du har discus som kräver mera värme , och jag Malawi

              malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

              Kommentar

              • jan olof
                Användare
                • december 2002
                • 254

                #8
                Jag kanske var lite otydlig med mitt budskap till Kaj,
                vad jag menar om du har för varmt sänk värmekällan och använd avfuktare för fuktens skull, för om du sänker värmen så kan du ju använda avfuktare och du kan tillgodose den värme avfuktarn ger. Janne
                malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  50st termostatstyrda värmare...,samt värmegolv.jag får en känsla av att du odlar nåt speciellt där....Men det känns inte som Malawi...

                  Kommentar

                  • jan olof
                    Användare
                    • december 2002
                    • 254

                    #10
                    Nej Patrik bara Malawi ,Tanganyika lite Viktoria.
                    Men det är trevligt att det finns likasinnade lite längre upp i landet.
                    Mvh Janne
                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                    Kommentar

                    • jan olof
                      Användare
                      • december 2002
                      • 254

                      #11
                      Jag glömde .

                      att säga att jag har faktist 2 baljor med discus
                      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av jan olof

                        Jag glömde .

                        att säga att jag har faktist 2 baljor med discus

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #13
                          Tackar för vägledningen. Var nog själv också lite oklar men så här är förutsättningarna. Lokalen är på ca 45 kvm och ligger i anslutning till en tvättstuga. Allt är grundat med fuktspärr så det är tätt.
                          I lokalen finns idag ca 8 kbm vatten. Översta våningen håller en temp på 30 grader mellan våningen 28 o bottenplan ca 25-26 Allt vatten byts med automatik i karen från 0 till 7,5 liter per timme beroende på storlek. Det vatten som pumpas in i karen håller 28 grader.(ställbart) Karen har egen elcentral o egen varmvattenberedare på 250 liter. Kompressorn är en Siemens som ger 50 Kbm per timme. Till det kör jag en woods avfuktare som plockar ca 7 liter per dygn. PÅ årsbasis gör jag av med ca 300 kbm vatten samt ca 28 000 kwh Till o frånluft finns men med otillräcklig kapacitet. Har t.ex haft öppet fönster dygnet runt i 4 år nu. Tala om att elda för kråkor. Nu skall jag dock investera i nytt ventilationssystem för att förbättra situationen och vill klart hitta en så optimal lösning som möjligt. Och som jag skev innan vill jag gärna ha återvinning på både luftvärmen samt ta tillvara kondensvattnet som i princip funkar som osmosvatten.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...