Malawiblandning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas.
    Användare
    • april 2002
    • 142

    Malawiblandning

    Hej.

    Jag är intresserad av att höra hur andra lyckats med blandningen mbunas/icke mbunas i sina akvarium, jag har själv 10st Cyrtocara Moorii i mitt 720 liters kar med 40-45 mbunas(Röd Zebra, Golden, L.trewavasae, Ps.spec acei "white tail"). Dela gärna med er om erfarenheter med c.moorii i "mbuna kar". Min störste moorii hane på 14cm har nyligen börjat fått ett harem på 3-4 honor, det är verkligen mäktigt när dom simmar fram i karet. Iband bråkar de 2 stora moorii hanarna så det smäller i täckglaset, jag har aldrig sett bråk mellan mbuna och moorii utan bara mbuna VS mbuna och vise versa ... Min dominanta stora moorii hane har växt om allt i akvariet och han fortsätter växa i samma takt, men bara en av hanarna, brukar det vara så ? När en hane väl har fått ett harem behåller handet då livet ut eller kan honorna byta hane?

    Hoppas någon kan svara på frågorna eller dela med sig av sin erfarenhet ..

    Mvh// Jonas.


  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Hej Jonas!
    Jag har själv ett 720liters kar med bland annat C.moorii. Mina moorii har aldrig bråkar med de övriga invånarna. Trots sin storlek är detta en mycket lugn och snäll fisk. Skulle det vara bråk på G, tex med den stora rödzebrahanen, viker moorii lung av och simmar helt enkelt ur vägen.
    Jag vet inte om honorna är troga en hane, men mina bytte inte hane förrän den största dog. Då tog min andra hane över ledarskapet. Jag har nu bara ett vuxet par, men några ungfiskar är på väg. Under tiden som jag hade en liten grupp var det inte heller några problem, hanarna kom överens med varandra och både viste sin plats. Nu när jag bara har ett par kvar så verkar hanen mycket beskyddande av sin hona. Dom verkar nästan lite kära =)
    när honan ruvar tar han sitt ansvar och de simmar tillsammans utan att han försöker några dumheter. Det hör ju inte till vanligheterna i malawisjön...

    Hoppas detta var någonting i stil med vad du ville ha för svar. är det något annat du undrar över så är det bara att fråga.

    Lycka til!
    Mvh
    Björn


    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Jonas.
      Användare
      • april 2002
      • 142

      #3
      Hej och tack för svaret björn ...

      Det är en fråga till jag skulle vilja ha svar på, jag citerar mig själv ...

      citat:När en hane väl har fått ett harem behåller han det då livet ut eller kan honorna byta hane?
      Mvh// Jonas.

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        Problemet med mbunas och haplisar är olika krav på mat. Med det menar jag att mbunas vill ha mycket grönt(ärtor/spenat) med haplisat tycker om fisk.

        M.v.h.
        Rickard
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Jag tänker svara på den frågan genom att citera mej själv:

          citat: Jag vet inte om honorna är troga en hane, men mina bytte inte hane förrän den största dog. Då tog min andra hane över ledarskapet.
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Jonas.
            Användare
            • april 2002
            • 142

            #6
            Hej...

            Kan det vara så att den dominanta hanen har ett fast harem till någon annan hane puttar ner honom i rang, eller att ledarhanen dör.

            Hur många honor brukar varje harem bestå av? Jag har som sagt 4hanar och 6 honor, om dom bildar 4par eller om någon hane tar dom flesta (eller alla) honor? Kan det ingå ickedominanta hanar i ett harem med en dominant hane och några könsmogna honor?

            Jag har många frågor, hoppas någon kan göra mig lite klokare

            Mvh// Jonas.


            Kommentar

            • Jonas.
              Användare
              • april 2002
              • 142

              #7
              Hej .. Igen

              Ingen som har någon teori om detta ang. harem ?

              Eller är det inte känt om fiskarna håller ihop eller kan byta harem.

              Mvh// Jonas.

              Kommentar

              Arbetssätt...