hjälp med Golden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • susannefalk
    Användare
    • februari 2005
    • 33

    hjälp med Golden.

    Helt helt ny på ciklider Har dock en vän som är "expert" på fiskar och ciklider.

    Vi har fem st Golden i vårt akvarium om sedan en tid (ngn vecka) så har en av fiskarna dragit sig undan och gömmer sig hela tiden.
    Ovanpå filtret eller lodrätt bland växterna.
    Den verkar inte äta ngt.

    Enda yttre skillnaden är att den har fått en rejäl dubbelhaka (typ påse) i övrigt ser den frisk ut och simmar kvickt och bra när den behöver.
    PÅ fram fenorna tycker jag mig ana lite lysande blått streck på främre delen.

    Hjälp uppskattas
  • Klas A
    Användare
    • december 2004
    • 104

    #2
    Om hon inte äter och drar sig undan med påse under munnen så är det nog så att hon har ägg eller yngel i munnen, kolla om hon öppnar munnen eller on du kan se ägg eller yngel...
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

    Kommentar

    • ebbe_20
      Användare
      • februari 2005
      • 283

      #3
      jo håller med hon har nog yngel :-)
      MVh
      Ebbe

      Kommentar

      • susannefalk
        Användare
        • februari 2005
        • 33

        #4
        Om det är yngel vad gör jag då?

        Måste man fixa och greja ngt spec eller grejer fisken det själv.
        Tänkte om hon måste vara ensam osv.
        Vi har inget extra akvarium..

        Tack för era svar

        Kommentar

        • ebbe_20
          Användare
          • februari 2005
          • 283

          #5
          låt henne vara kvar då i karet och se till att de finn gömställen
          MVh
          Ebbe

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Låt henne gå kvar där och "tugga". Till slut släpper hon ynglen på ett ställe hon ser lämpligt, men troligen kommer ynglen inte att bli så långlivade om du inte har många små skrevor/grottor som de kan hålla till...

            Håll ett öga på hur hon blir behandlad också...har du mycket fisk på liten yta så kan det stressa honan mycket. Troligen behöver du inte oroa dig utan honan klarar av detta på egen hand.

            Man behöver inte heller ha ett nytt akvarium för att man önskar behålla yngel. Det räcker med en plastbox på några liter som du kan köpa på IKEA (Flajbox) eller diverse dagligvaruaffärer.
            Till denna kan det räcka med en luftpump för syresättning...och en vanlig läslampa som belysning ovan.
            Här kan du lägga i ynglen du får tag på eller alternativt honan strax innan hon släpper ynglen.

            Kommentar

            • fridizen
              Användare
              • februari 2005
              • 34

              #7
              Va kul för dig med ruvande hona!
              Jag har 4 st som ruvar nu! det är riktigt spännande...! sist så lät jag bara honan gå kvar i det stora akvariet vilket ledde till att ynglen ganska snabbt blev mat. För övrigt gick det bra. har skaffat ett yngelakvarie på 70 liter nu som jag tänkt sätta ner en av honorna(fick veta att de annars käkar upp varandras yngel...) det är nog ändå att rekomendera tycker jag eftersom honan får vara ifred och ynglen klarar sig bättre... tycker jag...

              Tänkte på en sak son stefan sa...
              Du nämner inte någon doppvärmare... behöver man inte det med? är väl ganska känsliga vid temperaturväxlingar? eller har jag fått allt om bakfoten?

              Lycka till med bebisarna!

              Kommentar

              • Ingvar
                Användare
                • februari 2005
                • 25

                #8
                Jag får Aldrig några yngel.................

                Kommentar

                • susannefalk
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 33

                  #9
                  Ang. Stefan förslag om låde så kanske värmen från lampan räcker för att hålla vattnet varmt?

                  Jag har iallafall skaffat en tunn plastskiva som jag kan sänka ner och avskärma den här firren med.
                  Har sett till att det är genomflöde av vatten så syresättningen inte blir dålig iallafall.

                  Hur länge går de runt med dem i munnen förresten?

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 584

                    #10
                    Ca.3 veckor

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Susannefalk: Vad har du för temperatur i lägenheten? Troligen kommer den inte att gå under denna temperatur om du inte lyckas öppna dörrar så det kommer in kyla. Kan du hålla plastboxen en bit ovanför golvet så torde det inte avar några problem med temperaturen.

                      En vanlig glödlampa avger värme så visst kan du ha det som både värmekälla och ljuskälla.

                      Det finns flera som använder sig av en vanlig luftpump och en liten bit filtermatta som filtrering en bit in på slangen. Jag brukar sticka ut en slangbit genom filterkuben på 5*5cm så att bubblorna går fritt. Jag spänner fast slangen med en sten eller något annat passande.

                      Kommentar

                      • susannefalk
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 33

                        #12
                        Vi har runt 21 grader skulle jag tro.
                        Problemet med att ha en liten "plastlåda" är att jag har tre katter, tvilingar på 1 år och en två åring som säkert skulle kunna dra ner den.

                        Har skärmat av firren nu med hjälp att en böjlig plast skiva så den har stenrös/växer och syresättning.
                        Det får bli en temporär lösning tills jag fixar en annan.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...