Slem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jax
    Användare
    • februari 2005
    • 13

    Slem

    Skulle behöva få lite tipps angående mitt akvarium. Köpte för ca 6 månader sedan och allt ha fungerat bra tills jag bytte bottensanden. Hade innan vanlig engelsk sjösten och har nu krossad korral. Allt verkade fungera bra i en vecka men har nu fått en vitaktig slemig hinna över hela insidan av akvariet och även på alla växter. Prövade att byta en större del vatten och gjorde i ordning glaset men den slimga hinnan återkom bara på en natt. Har nu släckt ned akvariet för att på detta sättet få bort detta vad det nu kan vara. Skulle ju tro att det är någon slags alg, men inget som jag upplevt tidigare. Vore mycket tacksam för lite tipps angående detta.
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Jag kan bara gissa mej till att det har något med kalcium att göra eftersom
    problemet började efter det att du bytt till korallsand.
    korallen innehåller Kalk framställs av kalksten. Denna genomgår tre faser då,
    dess kemiska struktur ändras innan den åter blir stelnad kalk. Först bränns stenen,
    kalciumkarbonat, i en ugn och man får kalciumoxid. Denna brukar kallas bränd kalk,
    packsten eller osläckt kalk. Nästa steg är att släcka den brända kalken.
    Man tillför vatten och under värmeutveckling tar kalkstenen åt sig vatten
    och det bildas släckt kalk, den släckta kalken används sedan som bindemedel
    i till exempel mur- eller putsbruk där den åter stelnar.Detta är alltså "cykeln" för
    korallen,kan man säga. Varför bildas det då ett vitaktigt "slem" på rutorna?
    Om det har något med utfällning från korallsanden att göra,så kan det bero på att
    du genomluftar med CO 2,(eller har en väldigt hög alkanitet.Här kan jag bli slagen på
    fingrarna) eller har alldeles för lågt pH.
    Vad har du för värden på ditt vatten?
    Hälsn.Patrik

    Kommentar

    • Jax
      Användare
      • februari 2005
      • 13

      #3
      Har ju bara tagit pH-värdet, vilket ligger på ca 8, alltså inte speciellt högt med tanke på sandens innehåll.
      Tror dock inte det är kalkavlagringar, då detta brukar sätta som cement. Detta liknar mer slemaktiga trådar som sätter sig både på glaset och växter. Sen med tanke på hastigheten problemet uppstod så går mina tankar till att det är någon uppväxt av något slag.
      Tacksam för fler tankar och idéer.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Intressant Mr. Fish, att man framställer korall av kalksten via bränd och släckt kalk osv..
        Skulle du kunna utveckla den biten lite ?
        Tänk så mycket kalksten det måste gåt åt till alla korallrev.

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Karon

          Intressant Mr. Fish, att man framställer korall av kalksten via bränd och släckt kalk osv..
          Skulle du kunna utveckla den biten lite ?
          Tänk så mycket kalksten det måste gåt åt till alla korallrev.
          Ja,hmm..Jag skrev lite konstigt där i början ja.Men det kanske inte är så svårt att gissa vad det borde ha stått.Jag säger bara tänk på Gotland
          Mr. Fish

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • februari 2003
            • 1156

            #6
            Funderar över samma som Jax gör, får också nå`t vitt "slem" på rutorna...irriterande.
            Det är inga problem att få bort det med algskrapan men kommer tebax på några dar.
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • Jax
              Användare
              • februari 2005
              • 13

              #7
              Har nu gjort ytterliggare en rengörning av pump, glas samt växter som var helt fulla av detta vita slem.
              Sist jag gjorde detta så återkom slemmet på bara en natt. Nu verkar det ha gått lite bättre, har ej återkommit igen. Håller tummarna för att det skall gå bättre denna gång.
              Skall dock fortsätta att rengöra pumpen varje dag i ytterliggare några dagar då jag kan se att den redan är ganska full med detta vita mystiska slem.
              Fiskarna verkar också betydligt piggare idag än vad de har gjort de senaste dagarna.
              Är dock fortsatt tacksam för nya tankar och idéer.

              /
              Jax

              Kommentar

              Arbetssätt...