Hur mäta syrehalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pettson
    Användare
    • oktober 2003
    • 86

    Hur mäta syrehalt?

    Det finns ju mycket i akvarivattnet som går att mäta på olika sätt, likväl som det finns gränsvärden för olika arter.

    Hur är det egentligen med syrehalten?
    Hur mäter man den?
    Var hittar man info om olika arters krav på densamma?



  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Pettson

    Det finns ju mycket i akvarivattnet som går att mäta på olika sätt, likväl som det finns gränsvärden för olika arter.

    Hur är det egentligen med syrehalten?
    Hur mäter man den?
    Var hittar man info om olika arters krav på densamma?


    Eftersom ingen har svarat ,kan jag ge en kommentar..
    Det är ingen lätt fråga med ett enkelt svar du ställer.Som du redan kanske har märkt är vatten kemi i aquatiskmiljö bland det svåraste
    man kan hålla på med inom kemin. Det är svårt att förutsäga händelser,då det är så mycket variablar och spontana händelseförlopp involverade i processen. Man har att göra med bla. Oorganiskkemi,Organiskkemi,påverkan och verkan av bakterier och alger
    m,m, Ju mer man sätter sig in i röran desto hjälplösare känner man sig(iaf jag) #Tillbaka till frågan..
    Nej,det finns ingen enkel metod att beräkna syrehalten (ännu).
    Det krävs att man har tillgång till ett laboratorium -för det är en
    ,hyffsat jobbig, lab. -jag har själv gjort syrehaltberäkningar vid några tillfällen.)
    Hur kan man då misstänka att man har låg syrehalt?
    Här är några ex. där man bör vara iaktagsam:
    Har man /lågt pH med låg totalhårdhet/Hög Nitrathalt/dosering med CO2/
    (jag säger bara: m.m.)
    Vad kan man göra för att öka syrehalten? / ytcirkulation/genomluftning/oxydator/
    Dessa rader är långt ifrån tillräckliga, så kanske Mike Noren/Tropfrog/ eller någon annan vill fortsätta?
    Hälsn. Mr.Fish



    Kommentar

    • Pettson
      Användare
      • oktober 2003
      • 86

      #3
      Jag har, tror jag, inga som helst problem vad gäller syrehalten, utan är egentligen bara intresserad av att en så trivial parameter ägnas så lite "vetenskapligt" intresse!

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4
        Jag vet att det går att kolla syrehalt...men jag har aldrig gjort det....kanske en väldigt underskattad mätmetod,riktigt intressant faktiskt....varför mäter de som mäter inte detta?Många arter kräver en högre syre halt en vissa andra...men istället verkar ph/kh viktigare??Vill tillägga att jag inte mäter nått....men syret är ju livsviktigt...mer än ph/kh som fisken gradvis kan vänja sig vid....vad säger ni som mäter?

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av hutti

          Jag vet att det går att kolla syrehalt...men jag har aldrig gjort det....kanske en väldigt underskattad mätmetod,riktigt intressant faktiskt....varför mäter de som mäter inte detta?Många arter kräver en högre syre halt en vissa andra...men istället verkar ph/kh viktigare??Vill tillägga att jag inte mäter nått....men syret är ju livsviktigt...mer än ph/kh som fisken gradvis kan vänja sig vid....vad säger ni som mäter?
          Då,har jag uppenbarligen legat och sovit de sista åren..Intressant Hutti! Vilket fabrikat,så att jag kan kolla in den.
          Hälsn. Mr.Fish

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • november 2004
            • 572

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

            citat:Ursprungligen skickat av hutti

            Jag vet att det går att kolla syrehalt...men jag har aldrig gjort det....kanske en väldigt underskattad mätmetod,riktigt intressant faktiskt....varför mäter de som mäter inte detta?Många arter kräver en högre syre halt en vissa andra...men istället verkar ph/kh viktigare??Vill tillägga att jag inte mäter nått....men syret är ju livsviktigt...mer än ph/kh som fisken gradvis kan vänja sig vid....vad säger ni som mäter?
            Då,har jag uppenbarligen legat och sovit de sista åren..Intressant Hutti! Vilket fabrikat,så att jag kan kolla in den.
            Hälsn. Mr.Fish
            hehe[]...som sagt jag vet inte för jag är inget mätartroll!...men däremot så har jag läst en hel del artiklar där författarn har mätt syrehalten,speciellt i växtartiklar!!Så att det går har jag fattat...sen vad det är för teknik...det har jag inte brytt mig om....men efter funderingar så verkar det intresant(hur stavar man)..som sagt...syret är livsviktigt!skiljer sig i allra högsta grad(behovet,att tillgodogöra sig) arter emellan),sen att det kanske inte finns i feskbutiken...ja syrettest...gör det ju inte mindre intressant....sen mr fish....så "rapar" jag inte i onödan

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              Du har ,så rätt Hutti! Det finns syremätare ! Jag har ,dock,inte
              stött på någon själv, men de finns !
              Jag snöade in mej på något som kallas COD (ChemicalOxygenDemand)
              Eftersom jag tabbat mej skall jag i stället tråka ut dej/er med att förklara vad detta är.
              OK! Syrekrävande nedbrytningsprocesser(ruttnande foder m.m.,som mikroorganismer oxiderar/nedbryter) kan orsaka syrebrist.Om halten understiger 4-5mg/l kan levande organismer ta skada(beakta alltså detta värde!) Permanganattalet visar hur mycket syre som går åt i en långt driven kemisk oxidation av vattenprovets organiskaföreningar.
              Det finns olika metoder att göra ett COD-test,men den jag beskriver
              är en COD(Mn)-test och då använder Kaliumpermanganat för att oxidera syret i vattenprovet. Då man oxiderat syret får man en oxidationsgrad,som brukar variera mellan 20-80%. Man omvandlar sedan oxidationstalet till "permanganattal". Normalvärden för permanganattal
              är 20-60mg (KMnO4/L). Ett högre tal kan vara tecken på
              "föroreningar" eller en riklig humusförekomst i vattnet.
              Alltså COD-testet är ett viktigt instrument till att bestämma vattnets
              innehåll av organiskt nedbrytningsbart material.(och detta är en jobbig labb.)
              Hälsn. Mr.Fish

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • november 2004
                • 572

                #8
                jo verkar ju lite knövligt...men om man bara mäter syrehalten då?.o ligger på den optimala halten för den o den arten?Tex laxfisk...är ju erkänt svåra att hålla...även tex pirayor är ju rätt så syrekrävande....ja en mängd arter...förstår ju att ett biologist renat kar kräver sitt i syre...men fisken då?Är det så att vi rent av skiter i detta?(grovmalet)

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av hutti

                  jo verkar ju lite knövligt...men om man bara mäter syrehalten då?.o ligger på den optimala halten för den o den arten?Tex laxfisk...är ju erkänt svåra att hålla...även tex pirayor är ju rätt så syrekrävande....ja en mängd arter...förstår ju att ett biologist renat kar kräver sitt i syre...men fisken då?Är det så att vi rent av skiter i detta?(grovmalet)
                  Alltså jag skall försöka få tag på en syremätare.(den gamla hedliga metoden att bestämma syrehalten är forfarande ett slaskgöra).
                  För det här med syre halten är ju en jätteviktig faktor för våra fiskars välmående(mer eller mindre).Jag har själv haft syrebrist i några kar pga. för hög COD. Med en syremätare kan man förebygga en massa onödig fiskdöd!
                  Hälsn. Mr.Fish

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    Jag får nog glömma det här med syremätare,då de jag kollat in kostar mellan 8000-12000(finns ännu dyrare) Är det nån som känner till någon mycket billigare modell,eller rent av har en beg.att sälja !
                    De jag tittade på var av märket Russell & Jenway. Att börja med att
                    försöka "slaska" fram ett resultat är "out of question![xx(]
                    Hälsn. Mr.Fish

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #11
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        Angående det här med att testa syrehalten så har jag själv gått o funderat lite på det. Och häromdan såg jag just den här testen i en akvarieaffär och tänkte bara tipsa om den. Jag kollade inte vad den kostade i butiken men på aquaristic.net så kostar den 90kr så det är inga stora summor.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          Sjysst, Stelin! Jag kollar upp det ! Hälsn. Patrik.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...