Vill ha lite tips på rengöning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    Vill ha lite tips på rengöning

    Har startat en bur för första gången.
    Har bestämt mej för malawisar. De ska tydligen gilla hårt vatten så jag fick tipset att hakrossad kalk som botten, Tog detta tipsen och fyllde på med vatten, det blev som mjölk. Har låtit det gå ett tag nu och det har lagt sej lite, problemet är att det har satt sej på bakgrunden, tar jag en disk borste för att borsta väck kalher blir det grumligt i gen och sätter sej till slut på bakgrunden igen....
    Hur får jag rent detta?
    Tacksam för bra tips
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    hmmmmm....en BRA grej är att skölja sanden INNAN man lägger ner den i karet. Jag skulle ta ur sanden, göra rent bakgrunden därefter och tappa ur vattnet. Sedan sköljer du ur gruset i en hink tills du inte får mjölkigt vatten längre.

    Du skulle även kunna använda kalk-kross i filtret (i en strumpa), och öka hårdheten i vattnet genom att tillsätta bikarbonat! Då kan du använda vanligt grus i karet istället.

    Men nu har du kalkkross som bottenmaterial, så skölj det så noga du kan...dvs i omgångar i en hink!

    Mitt enkla tips....


    Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Niclas Larsson
      Användare
      • januari 2004
      • 546

      #3
      Vad är det för kalk du har botten?
      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

      Kommentar

      • lilljimpan
        Användare
        • februari 2005
        • 143

        #4
        ok, får nog ta ur sanden då, nån som sa att den "inte" går att få ren, måste bli "mättad" först.

        Vet inte vad kalken heter...kals cross eller snad kallades det för i zoo butiken.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Skölj gruset noga i en hink innan du startar igen. Kör runt ett duschhandtag eller så och häll ut vatten då och då så ser du efter ett tag att det blir klarare. Du har förmodligen faxegrus eller korallkross antar jag, vilket är bra för malawi då det buffrar vattnet och skapar en jämn och hög PH halt.

          Jag har inte kalkhaltigt grus i mina, utan häller istället i bikarbonat. Då slipper man ha massa damstumpor i karet och så

          Du kan säker låta det vara som det är också. Det kommer ju bli bättre efter ett tag. Enda risken är att nästa gång du röjer runt i gruset händer samma sak.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Kirderf
            Användare
            • december 2004
            • 21

            #6
            En fråga.
            Jag fick lite kalksten (Väger cirka 0,5 kilo)
            Ökar dom hårdheten och Ph värdet?

            //Fredrik

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Mja... Ökar gör det väl inte men det hjälper till att buffra vattnet (så att PH håller sig stabilt och inte flackar upp eller ner).

              Det är klart att det är viktigt med högt PH men det absolut viktigaste är att det är stabilt.
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              Arbetssätt...