Lysrör till Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lindfors
    Användare
    • februari 2005
    • 27

    Lysrör till Mbunas

    Tänkte köpa nya lysrör och behöver tips på vilka rör som är ljusstarka och framhäver fiskarnas färger.

    Kör för närvarande med 2 stycken 36W i mitt 375L, vet ej modell på dessa men jag tycker att belysningen är alldeles för svag och i fel färg.
    Fiskarna är i fägerna gula, blåa/lila, bruna med orangefärgade fenor.

    Har en del växter också men dessa är inte direkt ljuskrävande så bästa möjliga rör för att framhäva fiskarnas färger prioriteras högst.

  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Triton, Power Glo och Aquarelle är bra rör som ger mycket ljus och framhäver färger på ett bra sätt. Triton och Power Glo framhäver det blåa mest medans Aquarelle ger mer färg åt det röda/gula. Ger en bra grön färg åt växterna också...

    Jag kör med en Power Glo kombinerat med en Aquarelle i mitt kar (375L). En riktigt bra kombination.

    Kommentar

    • Mattias Olsson
      Användare
      • september 2003
      • 328

      #3
      ett annat bra rör mer åt det blåa hållet är aquastar

      Kommentar

      • Kirderf
        Användare
        • december 2004
        • 21

        #4
        Jag har aquastar och jag tycker dom rören ger skitfint ljus

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • november 2004
          • 572

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Kirderf

          Jag har aquastar och jag tycker dom rören ger skitfint ljus
          håller med!sylvania alltså.gärna i kombi...med coralstar...så fint det kan bli!

          Kommentar

          • Mcoist
            Användare
            • oktober 2003
            • 154

            #6


            Power Glo rören blir så snabbt matta lyser gulaktigt och tappar mycket kraft efter ett tag byt varge år.

            Även aqua star rören tycker jag mattas fort även om int elika fort som power glo rören men verkar som det är svårt att få tag på ett ljusstarkt rör med bra livslängd visst lyser rören kansej både 2-3 år men dom tappar sin vackra ljusbild redan efter det första året.
            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              kolla in www.dennerlede, supper rör, faktiskt bbättre än triton. finns även på simonorps sida

              Kommentar

              • Lindfors
                Användare
                • februari 2005
                • 27

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                Triton, Power Glo och Aquarelle är bra rör som ger mycket ljus och framhäver färger på ett bra sätt. Triton och Power Glo framhäver det blåa mest medans Aquarelle ger mer färg åt det röda/gula. Ger en bra grön färg åt växterna också...

                Jag kör med en Power Glo kombinerat med en Aquarelle i mitt kar (375L). En riktigt bra kombination.
                Funderar starkt på att köra med din kombination av aquarelle och power glo, vilket av röret ska sitta längst fram då?

                Kommentar

                Arbetssätt...