En liten reflektion om att få fiskar att leka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    En liten reflektion om att få fiskar att leka!

    Hej på Er alla....

    Jag vet inte om detta kan hjälpa någon eller om någon har samma erfarenheter. Det har varit flertalet trådar här om lek, hur man får fiskar att leka osv osv och nu har det hänt något underligt i mitt kar!

    Jag har givetvis fått mina fiskar att leka tidigare, men bara mina Socolofi (har väl ett 80-talet yngel i olika storlekar från 1,5 - 6cm, fördelat på 3 kullar), men mina Golden och Crabo har visat lektendenser men liksom aldrig kommit till saken.....

    Jag har matat oregelbundet, vid olika tider, utan mat och detta har som sagt funkat på Socolofi MEN så råkade jag komma åt min TIMER på karet, som ställde om när akvariet tänds och släcks....

    PADAM.....nu har jag 3 OLIKA honor som går och tuggar...samtliga på samma dag!!! Crabo, Golden och Socolofi....
    Kan det vara så att det var dygnsrytmen som fick dom att börja tokleka??? Om det är så att fiskarna känner av "årstidsväxlingar" och med det menar jag när solen går upp och ner, och längden på dygnet???

    Det är helt uppenbart att detta med att ljuset tänds och släcks på andra tider (i mitt fall tänds karet TIDIGARE...och givetvis släcks tidigare) så kanske det kan hjälpa fler att få fisken att leka???

    Synpunkter....???

    Vänligen Deathdealer - numeraodlarkung! [8D]
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    #2
    Jag använder själv metoden att bryta mönster. D.v.s. att jag matar med likadan mat på samma tider, byter vatten en gång i veckan. Vill jag sen ha djuren till lek så ger jag dem ett litet helvete. D.v.s. jag bryter mönstret. Ger dem mat varannan dag och byter vatten varannan vecka. När jag sen återgår till det normala,(bryter mönstret igen), brukar det alltid vara någon som leker. (Klassiskt knep).
    När jag byter vatten t.e.x. klämmer jag ihop slangen så att trycket ökas. På detta vis simulerar jag en storm i sjön. Där bröt jag mönstret igen. Att du tänder och släcker på olika tider tror jag säkert också kan påverka lekviljan.
    Experience is something you get right after you need it.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Det är väl bra om de inte leker jämt å ständigt... bättre om de koncentrera sig på att växa upp till rejäl size! Kan ju annars vara problem med ciklider som bara tänker på nöjen.
      Anders L

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        Anli; håller med *asg*...det var bara så att man läst massa trådar här på forumt OM att folk har probl. med att få sina fiskar att leka. Därför denna reflektion om att det kanske spelar roll om man tänder och släcker i karet vid olika tidpunkter dvs årstidsväxlingar som kanske är en "trigger" i det vilda???

        Bara mina funderingar!!

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #5
          Det händer ofta att mina disscusar leker när det är stora väder omväxlingar utomhus.
          Har ett par discus som leker varje gång när det börjar snöa och snön lägger sig över natten så det blir liksom ljust ute på natten.

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            discusred; se där.....det vore väl otroligt om inte fiskar påverkas av typ "väderväxlingar" och "årstidesväxlingar" då detta naturligt borde förebåda andra förutsättningar för t.ex föda i det vilda....???

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Ett klassiskt exempel på väderstyrd lek, om än inte ciklider, är ju corydoras-malar vars lek ofta styrs av lågtryck och ändrade vattennivåer i karet.

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                Är det någon som VET hur förutsättningarna i t.ex Malawisjön förändras under året???? eller när på året fiskarna leker naturligt??
                Kanske kan vara något som man isåfall ska försöka efterlikna om man har svårt att få fiskarna att "köra igång".....


                Deathdealer - blir vetenskaplig *asg*
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Kirderf
                  Användare
                  • december 2004
                  • 21

                  #9
                  Årstiderna är väl samma i den delen av afrika?
                  med ljus och så menar jag

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 1159

                    #10
                    Jag kollade upp dygnslängden vid tanganyikasjön vi ett tillfälle (på internet, inte i verkligheten) Jag blev nästan besviken när jag insåg att dag och natt är i stort sett lika långa. Dessutom är det likadant året runt!
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      Bilbo; neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjj *asg*, där rök den teorin!!! Men det påverkade iallafall mina fiskar, så det kanske var förändringen i sig som utlöste det hela!!!

                      Vänligen Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Dom flesta momenten som bryter den dagliga tristessen i ett akvarium brukar ha en positiv påverkan till lek hos malawiciklider, flytta på några stenar, ändra ljuset, byta vatten osv, kan tänka mig att fiskarna vaggas in i ännu större tristess med timer till ljus o mat... t.o.m jag skulle tappa lusten under sånna omständigheter =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...