Flubenol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle

    Flubenol

    Har en fundering angående Flubenol

    Dieter Untergasser skriver i sin bok Discus Health att Flubenol skall vara effektiv mot vissa inälvsmaskar.
    Han hänvisar till flubenol 5%, det gör likaså Johan på discusfish.nu.

    Jag har dock bara kunnat hitta flubenol på fass.se som är garaderad "Oral pasta 44 mg/ml".(Finns också i tablett form "Tuggtablett 220 mg" ) Hur skall man då blanda?

    Johan skriver också i sin tabell att det kan blandas i vattnet. Fass säger dock:

    "Substansen är i det närmaste olöslig i vatten och andra vanliga lösningsmedel"

    Hur kommer det sig?

  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Skall lösas i sprit eller aceton.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Kalle

      #3
      Hallå Mats!

      Det står också på fass.se:
      "Substansen är i det närmaste olöslig i vatten och andra vanliga lösningsmedel"

      Med andra ord kan man med största sannolikhet att funkar när man lägger det i tex torr foder, men inte direkt i vattnet. Eller har jag fel.

      Vilket anser alla andra var det bästa bredspektrum "akvriemedlet" mot inälvsmak?

      Kalle

      Kommentar

      • jan olof
        Användare
        • december 2002
        • 254

        #4
        Flubenol finns också i pulverform som är lösligt ivatten jag tror det är 5%, men det säljs bara i större förpackning så det blir dyrt.Janne
        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

        Kommentar

        • Kalle

          #5
          Dock finns inte det på svenska apotektet. Hur skall man då blanda i maten när det bara finns 44mg / ml. Det går allstå inte att ha i vattnet är med god effekt enligt mina slutsatser?

          Kommentar

          • Kalle

            #6
            Enligt Dieter Untergasser så finns det bara en kemikalie(DMSO) som löser den aktiva ingridiensen flubendazol.

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Hur vet du att fisken har inälvsmask.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • jan olof
                Användare
                • december 2002
                • 254

                #8
                Kalle han Tommy K sålde på forumet för ett tag sen, sök på flubenol på forumet så hittar du länken.Janne
                malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Flubendazol / Fenbendazol löser sig tillräckligt bra i vatten för att man skall kunna döda utvärtes parasiter bara genom att mortla en eller flera tabletter och sprida pulvret på ytan. Har aldrig själv testat det mot invärtes.
                  Sök på zoopet efter "camallanus" och "flubenol" så kommer du att hitta rapporter från folk som använt flubenol mot invärtes parasiter.

                  Kommentar

                  • Kalle

                    #10
                    Hej Mats

                    Hur jag vet om fisken har mask? Antigen så kan den vara lite rund om buken(Kan även vara andra saker som orsakar detta). När en Diskus äter så blir den rund, men detta skall gå tillbaka efter ett tag. Ibland så kan man se långa maskar hänga ut ur fisken. Enligt mina erfarenheter så kan de vara ca 5cm långa och relativt smala och vita till färgen.

                    MVH

                    Kalle

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej.
                      Jag bara undrade.Har läst någon stans att man kan använda avmaskn.för hund,innehåller samma ämne som flubnol och är lösliga i vatten.
                      MVH Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Kalle

                        #12
                        Hallå Mats

                        Precis! Det är ju det som jag har funderat över. Hund och katt medel alltså. Det innehåller ju samma sak, Flubendazol. Fast enligt Fass som jag tidigare citerat så är det INTE lösligt i vatten.

                        Ingen som har nån ide hur många % 44mg/ml är? Då alla referar till Flubenol 5% i littertur och hemsidor?

                        Kalle

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej.
                          Hon som skriver rätt så mycket på Bollmara akvarief. och akvarieguiden Christina? kan den biten om jag ej tar fel,tror jag har diskuterat det med henne,ej säker på saken.Kolla Bollmora akv.hemsida.
                          MVH Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8597

                            #14
                            Hej

                            Själv har jag använt Flubenol invärtes till fiskar som ännu äter. Receptet är 1,5 tabletter a 220 mg, de mosas och blandas i 300 gr räkmix, med detta matade jag 2 ggr per dag i 3 veckor.

                            Har även testat utvärtes, 1 tablett per 100 liter akvarievatten. Samtidigt är det bra att köra ett bakteriedödande medel, t.ex. Bactopur Direkt (eller annat motsvarande med Nifurpirinol som verksam substans). En vecka, sedan delvattenbyte. Det kan vara bra att köra kuren på nytt efter en månad.

                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8597

                              #15
                              Och nu går det inte att köpa Flubenoltabletter (igen). Pasta finns, men jag undrar just, hur doserar man det och får fiskarna det i sig? Pulver finns, i 2 kg förpackningar, mera ägnat för grisfarmare, antar jag.

                              Testar nu därför Droncit. Verksamt ämne Prazikvantel, 50 mg per tablett. Dosering (hittade på nätet) 1 tablett per 40 liter vatten.

                              Det finns också ett annat liknande namn, Drontal. En tablett innehåller 230 mg Pyrantelembonat och 20 mg Prazikvantel. Hur fungerar Pyrantelembonatet?

                              Nån som testat Drontal eller Droncit?

                              Edit mw 12.1.2014: Droncit är tyvärr cirka 5 gånger dyrare än Flubenol.
                              Senast redigerad av Mikael W; 12 januari 2014, 10:31.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...