salt eller söt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    #16
    man bör också tänka på att man ofta har en del kringutrustning till salt som behöver plats, osmosfilter, kar att blanda saltvatten i t.e.x. saltkar drar oftast mer ström och låter lite mer, dessutom dunstar det ofta mer eftersom man har mer belysning och högre genomströmning, det var dessa anledningar som gjorde att jag la ner mitt 670l saltkar och återgick till sötvatten.
    Men intressant till tusen är det och oftast betydligt vackrare än söt!
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #17
      Innan jag startade akvarium, funderade jag starkt på saltvatten. Efter diverse varningar ringde jag Leasing och sade ngt i stil med "Jag har hört att saltvatten är dubbelt så häftigt som sötvatten, men tio ggr dyrare....". Svaret blev "Stämmer bra det."

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • april 2002
        • 467

        #18
        jo allt är dyrare till salt och oftast samlar man på sig en hel del dyra mer eller mindre nödvändiga prylar.... Saltkar är också betydligt känsligare (egentligen främst korallerna, fiskarna är i regel lite tåligare) än sötvatten samt vattenvärdena är mycket viktigare, och det är fler vattenvärde att hålla efter.
        Men som sagt det är riktigt häftigt när det fungerar!
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Akvaristen
          Användare
          • maj 2004
          • 48

          #19
          Jag skulle säga att saltvattens fiskar faktiskt har "personlighet" det är fel att säga att de simmar runt planlöst, ialla fall om de för tillräckligt med utrymme. Det finns många fiskar som håller revir i saltvatten tex alla frökenfiskar (clownfiskar inräknade). Ett intressant beteende är när clownfiskarna tar en räka(inte levande) och simmar med den till anemonens mun för att mata den, det är häftigt att se!

          Nakdelen är ju att det är dyrare och jobbigare/svårare. Jag skulle också säga sött men inte tanganyika eller malawi utan syd/centralamerika.

          Mvh
          David

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • november 2004
            • 572

            #20
            Jag ångrar nått kopiöst att jag inte fullföljde mina salta planer...nu är jag helt insnöad på ciklider,inbillar mig att saltisar hade vart billigare och enklare i långa loppet

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av hutti

              Jag ångrar nått kopiöst att jag inte fullföljde mina salta planer...nu är jag helt insnöad på ciklider,inbillar mig att saltisar hade vart billigare och enklare i långa loppet
              Hmm,jag är nästan lite sugen på att donera ett kar med utrustning..
              Jag antar att du kommer att vara på saltforumet och härja ,då istället?
              (No hard feelings Hutti ,bara,ett skämt!,du,vet,ge och ta..)

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • november 2004
                • 572

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                citat:Ursprungligen skickat av hutti

                Jag ångrar nått kopiöst att jag inte fullföljde mina salta planer...nu är jag helt insnöad på ciklider,inbillar mig att saltisar hade vart billigare och enklare i långa loppet
                Hmm,jag är nästan lite sugen på att donera ett kar med utrustning..
                Jag antar att du kommer att vara på saltforumet och härja ,då istället?
                (No hard feelings Hutti ,bara,ett skämt!,du,vet,ge och ta..)
                hahaha....hmmpff!Givetvis kommer jag at zagga om en o annan "fröken" fisk där i såfall....men härja?...det tror jag inte,i allefall inte till en början

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #23
                  citataltkar är också betydligt känsligare (egentligen främst korallerna, fiskarna är i regel lite tåligare) än sötvatten samt vattenvärdena är mycket viktigare, och det är fler vattenvärde att hålla efter.
                  Saltvatten är mycket stabilare och lättare än en motsvarande högljusväxtburk. Vattenvärdena är viktigare i växtburken och det är fler värden att hålla reda på. Men det är ju en ganska så extrem jämförelse. De flesta saltvattenskar är som du säger känsligare än de flesta sötvattenskar.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                    citataltkar är också betydligt känsligare (egentligen främst korallerna, fiskarna är i regel lite tåligare) än sötvatten samt vattenvärdena är mycket viktigare, och det är fler vattenvärde att hålla efter.
                    Saltvatten är mycket stabilare och lättare än en motsvarande högljusväxtburk. Vattenvärdena är viktigare i växtburken och det är fler värden att hålla reda på. Men det är ju en ganska så extrem jämförelse. De flesta saltvattenskar är som du säger känsligare än de flesta sötvattenskar.
                    MVH
                    Magnus
                    Ja ,men inte som vissa verkliga -aquatiska- sötvattenbiotoper e.g. Fjällsjöar.
                    Hälsning. Patrik
                    "zagga en och annan Frökenfisk" He,He,-ja ,du kan då få till det..[8D]

                    Kommentar

                    Arbetssätt...