Pris på bakgrundsbygge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Pris på bakgrundsbygge?

    Hej!

    Tänkte bygga en frigolitbakgrund till akvariet nu och jag undrar vad det kostar samanlagt om man använder husfix blandat med färgpigment i stället för färg + lack. Jag sökte på forumet men hittade ingenting om det samanlagda priset.

    Är, frigolit, silikon, husfix, färgpigment allt som behövs?

    Mvh

    /Andreas
  • Juno
    Användare
    • juli 2003
    • 21

    #2
    Hej!
    Jag använde inga fler "artiklar". Jag har inte nån koll vad mitt bygge kostade, men det beror ju mycket på storlek på akvariet, samt hur mycket frigolit du vill använda. Hoppas du fått nån hjälp av detta.
    Jocke
    Juno

    Kommentar

    • Chicke
      Användare
      • maj 2004
      • 497

      #3
      Det rör sig inte om nåra stora summor direkt..enda som kostar lite e färgpigmentet..typ 50kr/burk å en burk räcker kanske till hm...typ 50cm bakgrund om man snålar lite

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Njae...det kan faktiskt sticka iväg rätt häftigt om man inte har verktyg och så. Är det första gången man ger sig in i byggandet så kan det bli en del "spill" pga fel och då kanske man behöver köpa fler frigoplattor. Exakt summa har jag inte i huvudet, men om man tar med lack, färg och material så sticker det nog upp till en 5-600kr iallafall. Lägg på eventuella inköp av verktyg så ser man på ett ungefär vart man hamnar.

        Ska du skicka efter t ex Epotex så får du räkna med en 400-500kr (till 150cm bakgrund) enbart för lacken inkl fraktkostnad.

        Kommentar

        • Orppo
          Användare
          • september 2004
          • 518

          #5


          Ska du skicka efter t ex Epotex så får du räkna med en 400-500kr (till 150cm bakgrund) enbart för lacken inkl fraktkostnad.
          [/quote]

          En fråga bara stefan,
          går det inte att få tag på epotex hursomhelst?
          måste man beställa någonstans[?]
          /Freestyler

          Kommentar

          • MagnusL
            Användare
            • januari 2004
            • 326

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Orppo



            Ska du skicka efter t ex Epotex så får du räkna med en 400-500kr (till 150cm bakgrund) enbart för lacken inkl fraktkostnad.
            citat:
            En fråga bara stefan,
            går det inte att få tag på epotex hursomhelst?
            måste man beställa någonstans[?]
            /Freestyler
            tror att det billigaste är att köpa direkt från tillverkaren i sthlm, bor man i sthlm får man säkert komma och hämta, annars blir det med frakt (Som för Stefan). Tror inte det blir billigare att köpa nån annanstans.
            Magnus Lovgren

            Kommentar

            • shcolsson
              NCS Medlem
              • januari 2005
              • 256

              #7
              Jag beställde på www.epotex.se de skickar hem.
              Mitt bygge till 540l gick på ca 500 komplett. Inga verktyg inräknade. Verktygen jag använde var såg, kniv, penslar och en dust med varmluftspistolen för att jämna ut "frigolit-kulorna". Det gick inte åt så mycket pigment eftersom jag blandade det i husfixen innan jag penslade på denna. Jag gjorde detta i omgångar för att få det klippliknande och inte enfärgat.

              Lycka till med ditt bygge.

              Den som är intresserad kan se bakgrunden på min zoon under 540 liter tank.
              Experience is something you get right after you need it.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag har inte sett Epotex någon annanstans än hos tillverkaren så jag har varit tvungen att köpa därifrån.

                Sist använda jag inte Epotex, men det känns trots allt som om Epotex är bättre kvalitet för detta ändamål (även om andra fungerar).
                Jag använde Nordsjö´s Epolan V epoxi...godkänd, men inte mer.

                Kommentar

                • Orppo
                  Användare
                  • september 2004
                  • 518

                  #9
                  ok, jag har kollat upp det HK ligger i länna.
                  Tack för det/Freestyler

                  Kommentar

                  • reecord
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 341

                    #10
                    om du hat tillgång till kompressor så kan jag värkligen rekomendera att du kostar på dig en roterande fil.
                    Sydamerika

                    Kommentar

                    • MagnusL
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 326

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                      Jag har inte sett Epotex någon annanstans än hos tillverkaren så jag har varit tvungen att köpa därifrån.

                      Sist använda jag inte Epotex, men det känns trots allt som om Epotex är bättre kvalitet för detta ändamål (även om andra fungerar).
                      Jag använde Nordsjö´s Epolan V epoxi...godkänd, men inte mer.
                      Min chef äger ett båtvarv, jag skulle få köpa genom dom, men det blev bara marginellt billigare så jag tror nog det är bäst att köpa direkt från Epotex precis som Du säger!
                      Magnus Lovgren

                      Kommentar

                      Arbetssätt...