Bakgrund av frigolit eller markisolering???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonatan83

    Bakgrund av frigolit eller markisolering???

    Hej,
    ska göra min egen bakgrund mest beroende av den höga prislappen och dels för att jag gillar att pyssla(när det inte tar för lång tid..).
    Jag ska ha en luftficka bakom bagrunden, som jag senare ska sätta pump insug och filter och värmare bakom (kanske även ett innerfilter om det behövs...).
    Ska nämligen ge mej på mellan amerikanska bjässar på ett par dm typ nicaraguensis, och de skitar ned en del har jag hört...
    Nu är det så att jag gick till min akvariehandel och de sade att frigolit är inte det bästa materialet och jag ska fästa bakgrunden under och vid sidorna bara...(alltså inte på baksidan)
    De tror att den kommer att ge sig och flyta upp med ett rejält brak...
    De påstår att markisolering går mkt bra att använda istället eftersom det är hårdare och flyter inte så bra...
    Jag litar inte på den handeln riktigt men markisoleringen låter ju bra...så jag frågade en annan zoo butik och de hade inte hört talas om markisolering som material i en bakgrund...
    Ska iallafall först forma bakgrunden vilket material den än blir sedan göra hål för insug och sätta i filter som jag köpt..., lägga på ett lager med härdande cementspackel och sedan måla med akrylfärg (mor kan måla...) och sist dra på ett ordentligt lager akvarielack från epotex.
    Frågor:
    Går markisolering att använda?
    Vilket material ska jag använda isåfall?
    Tål akrylfärg epotexlacken? eller börjar färgen bubbla upp?
    Hur placerar jag utstömmningen av vattnet som är färdig filtrerat bakom bakgunden?

    Vore gigantiskt glad för ett svar snabbt eftersom jag vill komma igång NU. mvh Jonatan
  • Phlyg
    Användare
    • september 2002
    • 41

    #2
    Hej på dig….

    Jag har själv byggt en bakgrund i frigolit och för att avlasta silikonet lite så använde jag mig av 1-2 cm tjock betong som ytbeläggning. När du använder betong kan du ha pigmentpulver i betongen så slipper du att måla. Dock så kommer betongen att ha en svagt basisk inverkan, och måste lakas ut efter härdning ett par dagar mhja citronsyreinblandning i vattnet.
    Markisolering kostar Multum mot för frigolit. Jag rekommenderar frigolit däremot ör den mjukare än markisolering så rent hållfasthetsmässigt är markisolering att föredra.

    Utströmningarna av filtrerat vatten kan du placera snett emot framrutan. På detta sätt undviker du en del algtillväxt, men försök att få det att strömma längst med akvariet så att fiskarna får lite motion.

    Mvh ERik


    Mvh ERik
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    Arbetssätt...