Envisa vita prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasÅ

    Envisa vita prickar

    Hej!

    Mina fiskar har fått "vita prick" sjukan. Jag har medicinerat och dom flesta fiskarna har blivit av med det. Dock har jag 3st stora prakt botior och någon mal som inte vill bli friska, det ser nästan ut att bli värre på dessa!! Dom har nästan börjat få en "slöja" av vitt på sig!
    Vad ska jag göra??
    Ska jag fortsätta med medicin och komplettera med salt? Hur mycket salt ska jag då använda? Ska jag plocka ut de som är sjuka och försöka kurera dom i en spann eller liknande? Eller ska jag låta dom gå kvar utan risk att dom övriga fiskarn/växterna tar skada av ev medicin/salt (har ett 300L akvarie med apisto, neontetra och fjärilciklider)?

    Hjälp!! Det ser ut som botiorna kan kola vilken dag som helt och jag vet inte vad jag ska göra!
    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    /Jonas
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    vilken medicin har du använt? vilken temp har du där i? vilka andra fiskar har du i ditt kar. salt hade jag väntat lite med. jag hade vita prick för ett tag sedan o fick köra en ån halv kur för att bli av med det, jag höjde til 28 grader änvände Protozin . har för mig att prickarna växer smittar i olika stadier däför måste man medicinera dag 1,2,4 6 för att ta dem i de olika faserna.



    hoppas du fått lite hjälp iaf o att du blir av med det, stora praktbotior är mycket fina, lycka till!

    Kommentar

    • JonasÅ

      #3
      Jag har för mig att det är tillverkat av Sera, men får kolla när jag kommer hem.
      Jag har medicinerat dag 1,3,5,7
      Temperaturen kan kanske vara något, jag har 24grader. Ska jag höja till 28?

      /Jonas

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        jag vet itne om 28 funkar för dig, vet inte vilka andra fiskar du har. du är säker på att det är vita prick då o inte nån svamp historia? iaf göra ett del vatten byte o kör en kur till, kanske byta preparat om det verkar ta dåligt.

        Kommentar

        • JonasÅ

          #5
          Jag har Apistogramma, Neontetra, Fjärilciklider, Prakt botia, + lite malar.
          Man såg tydligt att det var prick sjuka på fjärilcikliderna och tetrorna, men dom blev friska av medicinen. Det är bara botiorna som blivit sämre.
          Får prova vattenbyte och ny kur ikväll..

          /Jonas

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            praktbotior får rätt "lätt" vita prick, stress, dåligt vatten el att tex nån ny fisk är bärare av det. byt lite vatten o kör igen. det kan varit så att praktbotiorna blev smittade sist o därför har kvar sist oxå, så var det oxå i mitt kar att alla utom två var friska efter första kuren men sen så försvann det även på dem efter nån dag ytterligare.

            Kommentar

            Arbetssätt...