Discustråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    Ok Här kommer mitt bidrag till diskustråden
    I ett 450 liters kar med 13 stora snakeskin hittade jag ett par som lekt. Har inte skött detta kar speciellt o det står inom fönster räckhåll så brun algerna hade fått fart. (bild 1)Men visst satt där ett bra gäng larver o eftersom detta par var en ny parkonstillation skall dessa räddas. Så jag fyllde upp ett nytt kar på ca 100 liter, (bild 2). Fyllde detta med 50 % nytt vatten o lika mycket från 450 litarn. Byte sedan vatten i 450 litarn (bild 3) för att utjämna vattenvärdena. Sedan flyttade jag över hanen, (Bild 4) därefter lek konen man ser att visa korn är obefruktade o andra har möglat men ändå rätt bra utfall för oprepreparerat vatten.(bild 5). Bild 6 visar konen på plats i det nya karet. På bild 7 är honan över o på bild 8 är hannen på sin putsarplats . Förberedelserna tog en kvart. Och från hannens flytt till att han åter stod o passade tog ca 10 minuter. Så så lättstörda är dom inte.
    Senast redigerad av kaj.p; 04 januari 2006, 00:11.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      forsättning

      forsättning
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        Vad är det nu för fel??? Varför kommer inte bilderna i tråden?
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          Ursprungligen postat av kaj.p
          Vad är det nu för fel??? Varför kommer inte bilderna i tråden?
          För att man kan endast posta en bild per inlägg. Om man postar tv åeller flera iett o samma inlägg skapas länkar.


          Snygga bilder förövrigt, lycka till
          Mvh Alex

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            För att man kan endast posta en bild per inlägg. Om man postar tv åeller flera iett o samma inlägg skapas länkar.


            Snygga bilder förövrigt, lycka till
            När jag laddade upp stod max fem bilder per inlägg Hmm
            Senast redigerad av kaj.p; 04 januari 2006, 00:35.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • september 2003
              • 660

              vad alex menar är att om du postar en bild i taget syns de direkt i tråden postar du flera bilder i samma inlägg kommer de upp som länkar
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                Jag har fyra turkosa diskus i ett 222 L kar, de är väl ca 15 cm höga och ett rätt klassiskt problem. Den minsta med lägst i rang får jag inte upp i den kondition som jag skulle vilja att den hade. Vad tro ni är bäst låta den gå kvar och bara forsätta mata på och hoppas att det löser sig, sätta in en avdelare så att den får äta ostört eller flytta den till ett 100 L kar och försöka mata upp den där?
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • ixxe
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 234

                  tröttnat på discus jari? så att du lagt ut dom blå blocket...
                  http://ixxe.se

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    Ursprungligen postat av ixxe
                    tröttnat på discus jari? så att du lagt ut dom blå blocket...
                    Näedå, det handlar om att jag upptäckt CA igen snarare.Discus är lika fantastiskt som alltid men med min begränsade ekonomi baserad på studier så måste man tyvärr prioritera. Är helt säker på att jag kommer ha discus i framtiden om jag nu inte behåller de jag har.


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • ixxe
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 234

                      Ok.

                      He måste berätta en grej , märkligt det där med fiskar som leker o deras otroliga adrenalin kick eller vad man ska kalla det.
                      Mitt lekpar går i sällskapsburken (540) då lekkaret e fullt med yngel. I sällskapsburken går bla en STOR Discus som i vanliga fall e högst i rang o LÄTT spöar upp alla andra invånare o dom har numera stor respekt för honom. Men i veckan lekte paret o nu är ynglen kläckta o "wigglers" på en rot. Färgintensiteten på paret e enorm o jääkla va den stora discusen åker på stryk bara han visar sig.
                      Otrolig, egentligen är han ju lätt överlägsen i muskelmassa.
                      http://ixxe.se

                      Kommentar

                      • Midas_Tom
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 809

                        okej ja det är ju lite kul ixxe .. funderar själv på att skaffa diskus igen .. en affär där jag bor har fått in 2st stora diskusar den största är ca20cm .. den andra lite mindre.. men tyvär ser det ut att vara 2honor .. och då måste man ju ha en hane också! så om nån har nån hane över så är det bara att säga till.. helst röd turkos .. för det är den största i affären ..

                        de skulle gå själva i ett 222L kar .. har aldrig fått lek på diskus så man är lite sugen!
                        //tom

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                        Kommentar

                        • drd
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1112

                          Ursprungligen postat av Midas_Tom
                          okej ja det är ju lite kul ixxe .. funderar själv på att skaffa diskus igen .. en affär där jag bor har fått in 2st stora diskusar den största är ca20cm .. den andra lite mindre.. men tyvär ser det ut att vara 2honor .. och då måste man ju ha en hane också! så om nån har nån hane över så är det bara att säga till.. helst röd turkos .. för det är den största i affären ..

                          de skulle gå själva i ett 222L kar .. har aldrig fått lek på diskus så man är lite sugen!

                          Snacka med Edlund i kungsbacka på zoomässan han har en stendker jumbo snakeskin hane till salu som är både snygg som satan och stor som ett dasslock !!!!

                          Han brukar hänga på zoopet eller på zoonen tror jag oxå
                          // drd

                          Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                          Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                          Kommentar

                          • Midas_Tom
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 809

                            okej det låter ju rätt fett ... tror också att den lite mindre dom har i affäen är nån slags snakeskin så det hade ju passat !!.. har du någon aning om vad en sån ligger på ? har inte så mycket cash jusst nu.. :/
                            //tom

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                            Kommentar

                            • Gäst

                              Hej!

                              Hej!
                              Någon här som hört talas om Battenbergs diskus?Har nu köpt en ställning med flera akvarier med tillbehör 1500 kr billigt va,Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              • maltandis
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 1567

                                Ursprungligen postat av annmari
                                Hej!
                                Någon här som hört talas om Battenbergs diskus?Har nu köpt en ställning med flera akvarier med tillbehör 1500 kr billigt va,Mvh Ann-Mari
                                Ja på båda frågorna.
                                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...