Pumpfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    Pumpfrågor

    Hej hopp alla akvarister.
    Peter här och ny på forumet..

    Det är såhär att jag fassnade i denna fantastiska djungel av fiskar och allt där omkring vid 12 års ålder (är 26 nu)
    Det har sen dess bara varit gröna tigerbarber och palettciklider.
    Det har blivit många rundor med yngel och dödsall.
    men men

    Har tröttnat lite på de där med små men relativt roliga och ska nu satsa på jaguar eller påfågel ciklider.
    Fick ett begangnat 720L och ett 600L kar och två BTN bakrunder till båda karen ( Malawi och Tanganyika )av min jobbarkompis som ska flytta och inte har plats längre, dom är ca 1 år gammla båda två.
    Fick dock inte pumpar med, det var iofs mindre innerfilter.
    Nu är de såhär att jag lyckas inte få någon klarhet i det där med pumpar och filter.....försökt läsa mej till så mycket som möjligt.
    Jag är så pass smart att jag klurat ut att i så stora kar behövs de en eller flera cirkulationspumpar och gärna ett ytterfilter av model ganska stor ( Tänker då på Jaguar och Oskars )

    Kan jag tex köra med en cirkulationspump som pumpar 3000L/m eller mer och sen ett yttefilter som pumpar runt 1000L/m till mitt 720L kar?
    Jag tycker det borde räcka.....eller ?
    Kommer att ha filtersystemet och sådant bakom BTN bakrunderna, så hur ska jag tex placera cirkulatons pumpen...hur får jag vattnet att förflytta sej där bakom..ska jag placera cirkulations pumpen på något speciellt sätt så det blir bättre fart bakom BTN?

    Kan inte någon förklara lite bättre för mej, tex bilder eller om nån vill visa sina otroliga kunskaper i paint eller så

    Alltså
    Ska ha Oskar och Jaguar i varsitt kar.
    Har inga pumpar eller nått ännu.
    Har BTN bakrunder och ska köra filtreringen där bakom.

    Så va snälla nu och ös på med info och allting ni kan tänka er, jag vill ha så mkt jag kan få tag på.

    Är de något oklart i det jag skrivit så fråga, har varit uppe i 21 timme nu och är rätt sliten....

    // Peter








    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550
  • Styrsö
    Användare
    • november 2004
    • 343

    #2
    Lite otydligt kanske
    Bara så att jag förstår dig rätt, du vill väl pumpa vattnet genom tex "blå filtermatta" bakom BTN och sen tillbaka i karet. Då kan du borra lite snyggt för utblåset nära ytan.

    Själv har jag två 2000L/h pumphuvuden för mitt 540 med större Labiatus/Citrinellum. Ytterfilter ej nödvändigt och ökar ju alltid risken lite.

    Lycka till
    Peter

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      Ja du förstog mej rätt...

      Ökar risken för vad ?
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • februari 2005
        • 584

        #4
        Packningar som läcker med "inomhuspool" som följd...min värsta fasa vad det gäller ytterfilter i alla fall. Men antagligen är dom faen så mycket bättre idag än vad dom var för 15-20 år sen så den risken är kanske inte så stor längre.

        Var ditt "paket" dyrt..är lagom avis på dina akvarium ska du veta haha
        [:p]

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • februari 2005
          • 734

          #5
          Belgarath : Ahh ok då hänger jag med....
          Läckage med den mängden vatten vore iofsi nte så kul att moppa upp
          Får väl ta och bygga mej ett bra filtersystem med matta så man slipper riskerna..

          Nej det var inte dyrt, nästan snuskigt biligt, han ville bara bli av med dom så fort som de bara gick och jag sa ja innan han hade frågat
          5000:- gav jag för alla prylarna....det är inte mycket gämfört med vad det kostade nytt....men för mej är 5000:- svinmycket just nu, sitter mitt i mellan två jobb så..... men vafan (förlåt) en sån chans om jag fick får man kanske bara en gång....och nudlar är ganska så gott om man blundar och tänker på nått annat...

          Men alltså två cirkulationspumpar eller pumphuvud i ena änden av karet och själva inlopp (insug) till filtermattan bakom BTN i andra ändan av karet ?
          Så vattnet tvingas går runt bakom ?

          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • februari 2005
            • 584

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Redbullen

            Belgarath : Ahh ok då hänger jag med....
            Läckage med den mängden vatten vore iofsi nte så kul att moppa upp
            Får väl ta och bygga mej ett bra filtersystem med matta så man slipper riskerna.



            Som sagt, tror att de mer kunniga kan säga om ytterfilterna idag är säkra eller ej, det är en jäkla massa år sen jag hade sådana själv.



            Nej det var inte dyrt, nästan snuskigt biligt, han ville bara bli av med dom så fort som de bara gick och jag sa ja innan han hade frågat
            5000:- gav jag för alla prylarna....det är inte mycket gämfört med vad det kostade nytt....men för mej är 5000:- svinmycket just nu, sitter mitt i mellan två jobb så..... men vafan (förlåt) en sån chans om jag fick får man kanske bara en gång....och nudlar är ganska så gott om man blundar och tänker på nått annat...



            ARGH !!!!!!...... ruggigt billigt, nu är jag än mer avis än innan..fasen at man inte kan få ett sånt erbjudande hehe. Du har ju knappt betalt för BTN-grejorna ju .




            Men alltså två cirkulationspumpar eller pumphuvud i ena änden av karet och själva inlopp (insug) till filtermattan bakom BTN i andra ändan av karet ?
            Så vattnet tvingas går runt bakom ?




            Detta får BTN-användarna svara på, har ingen aning eftersom jag inte har någon sådan bakgrund själv, men men...kommer väl det oxå en dag.

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • februari 2005
              • 734

              #7
              Hämtade karen igår kväll, dom är väldigt stora i vardagsrummet haha.
              BTN bakrunderna var visst aldrig använda vilket var bra..

              Kommer nog att stå still ett tag för ekonomin tillåter inga fler inköp.
              Men när kulorna börjar rull igen så kommer jag föra dagbok på allting om någon är nyfiken.

              Inga fler som kan komma med tips och sånt om pumpar och dyligt.

              // Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • Belgarath
                Användare
                • februari 2005
                • 584

                #8
                Kolla här om filter...



                Och här för monteringstips av bakrunderna...



                Och här är tips både om montering och filter...




                Lycka till . (Avundsjukan bara ökar haha).

                Kommentar

                Arbetssätt...