60l Dvärgciklid Hur många kan jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markuse
    Användare
    • februari 2005
    • 5

    60l Dvärgciklid Hur många kan jag ha?

    Ska skaffa mig ett kar på 60l som jag har tänkt ha någon typ av dvärgciklid i.

    Har tankar på att skaffa kakaduaciklider men jag räds deras lite korta ålder. Men då jag har i åtanke att få dem att leka sig så kanske det löser sig.

    Om jag väljer kakaduacikliden, hur många bör jag skaffa?

    Om jag väljer en parbildande art(fjäril,boliviansk fjäril eller kurv), kan jag ha två par eller blir det för trångt?

    Lämplig mal?
  • Stefan1
    Användare
    • augusti 2002
    • 46

    #2
    två olika borde gå bra om du inreder det så att dom slipper se varan hela tiden...mal ancitrus borde nog vara bra!

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • november 2004
      • 572

      #3
      kakadu...1+3 samt några ungfödare i de övre lagren....riktigt trevligt kan det bli

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2004
        • 531

        #4
        HEj!
        Skall du ha ett 60 lit akvarium kan du om du vill ha fjärilar ha en hane två honor,hade själv 10 st i ett 260 lit akvarium,det blev lite stressigt fick förvisso 1 lekpar,men malen åt upp romkornen.Hoppas du lyckas.MVH Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • markuse
          Användare
          • februari 2005
          • 5

          #5
          Låter bra!

          Funderar på ett gäng platy men den har jag haft förut. Vill prova något nytt.

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            bilbukar eller stänkteror i ytan så de slipper bli så jagade av lekande dvärgar, biotopriktigt å snyggt. Grön bågciklid som ciklid (passa hanen efter lek)
            fish r friend

            Kommentar

            • Pär J.
              Användare
              • april 2002
              • 219

              #7
              ... alltså hone blir en elak liten ostbåge (som någon uttryckte sig). Hon jagar lätt ihjäl den nåstan dubbelt så stora hanen om han inte har bra med skydd eller få lite pappaledigt i ett annat akvarium.

              Men en oerhört snygg fisk och inte helt svårlekt heller! En klassiker.

              Kommentar

              • markuse
                Användare
                • februari 2005
                • 5

                #8
                Antar att det Pär skrev gäller grön bågciklid?

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  citat:bilbukar eller stänkteror i ytan så de slipper bli så jagade av lekande dvärgar, biotopriktigt å snyggt. Grön bågciklid som ciklid (passa hanen efter lek)
                  Fan va snyggt!

                  Kommentar

                  • thomas1wallen
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 121

                    #10
                    Jag har malar vildguppy och 2 hanar + 1hona av Apistogramma hoignei.
                    Allt fungerar suveränt och du borde utan problem kunna ha A.cacatuoides istället, men ta då omvända fördelningen, min ursprungliga hona dog och det är nu pappa+son+dotter i akvariet...
                    Thomas

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 531

                      #11
                      Hej!
                      Kommer att starta upp ett lekakvarium med fjärilar i veckan,har fått tag på fina ex.Hoppas på lek och försäljning.MVH Ann-MariPS: Akvariet är på 98 lit med rötter och fin rådasand Etc.
                      bryggan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...