Hongi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    Hongi!

    Hej, har startat upp ett kar i veckan, köpte mej 5st hongi, De simmade runt i några timmer sen la de sej på botten allihopa, rör sej inte nämvärt mycket, varför gör de så, har inte haft fisk innan, är det nåt som är galet? eler gör de så när de kommer till en ny miljö?

    Tacksam för info
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    det kan vara mycket, det är lättare om du vet tex, strl på kar, pump-filtering, temp, ph/nitrit/nitrat.

    Kommentar

    • lilljimpan
      Användare
      • februari 2005
      • 143

      #3
      Ok, vet inget, precis startat karet, gått tomt i några dar, inte bytt vatten, har kalksand kalk sand i, vattnet ät lite grumligt, eheim ytter filter 540l/h, Har inte testat några värden, vad ska jag testa för värden? Ska jag byta vattnet? 50% eller nåt?

      Kommentar

      • lilljimpan
        Användare
        • februari 2005
        • 143

        #4
        325 liters kar är det med föresten, inga växter.

        Kommentar

        • lilljimpan
          Användare
          • februari 2005
          • 143

          #5
          i pumpen har jag "makaroner" grov filter och sedan ett finare filer. 23grader ivattnet

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            om vattnet är grumligt som mjölk så är det säkert ditt kalkgrus, det försvinner med tiden. för att säkerhets ställa dina värden kan du köpa ph sam nitrat tester för att se då det är ok. även allmänt "bra att ha"

            kan stress/rädsla. då brukar de inte simma så mycket. om du mäter värderna o de är ok, så kanske du kan köpa fler o stoppa i.

            i längden tror jag att ditt filter inte kommer vara tillräckligt "man" brukar säga ca 3ggr vattnes volym/liter för det ska vara bra. dvs i ditt fall då 975 liter / timme. du har lite mer än halva.

            Kommentar

            • akvariekometen

              #7
              Har du några grottor i karet??? annars kan det nog vara bra att skaffa så dom kan dra sig tillbaka och gömma sig om dom blir rädda eller stressade

              Kommentar

              • lilljimpan
                Användare
                • februari 2005
                • 143

                #8
                Hej,
                ja, jag har grotta...men de väljer att vara på en öppen plats på botten.
                Har nu skaffat en sticka från jbl 5 i 1 test, där var allla värden ok men gb var på gränsen, vad är ett gb värde, och hur rättar man till det?
                Vilken tempratur vill hongi ha?

                Kommentar

                • lilljimpan
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 143

                  #9
                  har inte bytt vatten sedan jag startde burken, ska jag byta vatten varranan dag med 30% tills vattnet blir klart kanske?

                  Kommentar

                  • lilljimpan
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 143

                    #10
                    ingen som vet?

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      att det är grum är förmodligen ditt grus som är boven. det bara en estetisk fråga, det kommer försvinna. jag skulle inte reka att du byter 30% varanan dag. ha lite is i magen så försvinner det . som sagt är det så at de står o trycker o dina värden är bra så är det säkert stress, samma där vänta o se om det blir bättre ev stoppa i lite mer fisk.

                      Kommentar

                      • lilljimpan
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 143

                        #12
                        ok, hur länge bör man vänta?
                        Hur ofta brukar ni byta vatten i era kar?

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #13
                          En gång i veckan 30% är lagom. Mina ciklider var inte så från början men efter ett tag började de bli väldigt skygga och tryckte sig mot botten i hörnen. Sökte på forumet och hittade massor om skygga fiskar. Mina blev normala igen efter att jag tog ur all inredning i en vecka och syndes så mkt jag kunde för dom. Se till att du syns framför rutan och att handen är i karet när du matar. Då lär de sig att du är deras kompis. Nu kastar sig mina fiskar emot mig när jag kommer traskande och de blir exhalterade när de ser den gula matburken. Inte ens handmatnig är några problem längre.

                          Lycka till!

                          Kommentar

                          • ebbe_20
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 283

                            #14
                            jag byter ca 20 % varje söndag i mina kar och de funkar fin fint
                            MVh
                            Ebbe

                            Kommentar

                            • lilljimpan
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 143

                              #15
                              Ok, tackar för alla svar.
                              ni tror inte det hjälper att sätta i mer fisk?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...