Ytterfilter och UV filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coarex
    Användare
    • mars 2004
    • 14

    Ytterfilter och UV filter

    Hej alla akvarie gurus

    Måste bara passa på att säga att det var tack vare denna och Zoopets sida som jag blev fast i akvarie-träsket…..tack :-)

    Jag har haft mitt första kar igång i ca 1 år. Jag har ett 190 kar, med Juvels standard utrustning (innefilter). I karet har jag 6st Diskus och lite annan fisk som passar med Diskus.

    Nu till mina frågor: Jag funderar på att skaffa ett ytterfilter, men vilket märke och modell? Jag skall byta ut mitt 190 kar mot ett 350 kar snart, så vilken storlek skall man välja på ytterfiler? Det är mycket viktigt att filtret är tystgående, jag har nämligen akvariet i mitt vardagsrum. Är biobollar det bästa filter materialet? Kan ett effektivt ytterfilter dämpa algtillväxt?

    Är UV filter effektiva? Hjälper de mot alger? Är det värt att investera i ett UV filter?

    Detta var de frågor jag hade för tillfället, jag lär återkomma med fler frågor.

    Tacksam för eran expertis i dessa kluriga frågor.
    Må väl
    /Gabbe
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Pumpar: Eheim 2217 med dubbelkranar eller AM-Top 3337 med dubbelkranar. Större Eheim pumpar kostar en del, men 2217 är en klassiker som håller än. Om du skall ha en pump som ensam ska klara akvariet så kanske du behöver gå upp en storlek...

    Ett ytterfilter kan dämpa algtillväxt, men endast pga att det håller akvariet rent. Om du övermatar fiskarna så att det blir matrester kvar så missgynnas förhållandena och du kan genom detta få en algtillväxt genom att akvariet är i obalans. En bra rening är verkligen viktigt. Det bästa sättet att dämpa algtillväxten är att ha dessa alternativ samtidigt:

    Lägre belysningstid
    Lagom antal fiskar
    Veckovisa vattenbyten med 30-40%
    Algätare (kompensera algbristen i akvariet med algtabletter typ varannan kväll/natt)

    Biobollar tillsammans med blå filtermatta (PPI 10) tycker jag är bäst.

    UV-filter är bra, men för att man skall få bästa resultat behöver man ha ganska bra wattstyrka på UV-filtret. 11w är nog minimum.
    UV-filtrets belysningstid på vattnet är viktigt och UV-filtret tar hand om svävalger, bakterier och parasiter i skiftande resultat beroende på wattstyrkan och tiden som vattnet belyses...
    Det är värt att investera om man har pengarna som behövs för att få ett bra UV-C filter.

    Kommentar

    • coarex
      Användare
      • mars 2004
      • 14

      #3
      Stefan -Tack för tipsen, du verkar ha koll på det mesta med akvarier.

      jag var och kollade på en pump idag, en Eheim Pro 2226 för 1350 SEK. Har någon erfarenhet av detta filter?

      Jag kör med begränsad belysningstid, använder timer med 12 timmars intervall. Jag byter ca 40-50% vatten varje vecka, och försöker att mata med måtta. Jag tror att det är en kombination med för många fiskar och för mycket mat.... Därför skall jag skaffa ett större kar, det är ju så himla svårt att välja bort några av fiskarna.

      Jag matar fiskarna 2-3 gånger per dag, för att få diskusarna att växa. Jag alternerar mellan vita mygglarver, grandulat och något tyskt klet (dock ej oxhjärta) som samtliga fiskar älskar. Jag tycker att det är ett gissel när man skall utröna hur ofta och hur mycket mat de skall ha. Jag ger dem inte mer mat än vad de äter upp på ca 45 sec. Hur ofta och hur mycket mat tycker ni att man skall ge till diskus som man har i ett sällskapsakvarium?
      Må väl
      /Gabbe

      Kommentar

      Arbetssätt...