Nu har jag gjort det.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    Nu har jag gjort det.

    Söndagar=vattenbytardag.

    Tömde ut 40%, skrapade rutorna lite och pysslade.
    Klämde fast slangen och gick och vred på kranen, satte mig i soffan och filosoferade. Ovanligt dåligt tryck i ledningarna, slog på tv:n oj bra film på 4:an krämar på ljudanläggningen.
    Efter ett tag hör jag något konstigt ljud och det tar nån nanosekund innan jag hoppat upp ur soffan och rusar mot kranen.
    Så jag fick ju vardagsrumsgolvet skurat iaf och nu har man lyckats med det oxå.

    //Johnny
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Du är inte ensam![xx(]

    Jag har gjort samma sak ett flertal gånger...

    Man får iallafall öva på sina reflexer, för så snabb som jag varit när jag sprungit till kranen för att skruva av, önskade sig nog min tränare i fotboll att jag var när jag spelade.

    Nu var det länge sedan då jag byter vatten på max 10 minuter genom olika justeringar så det går snabbare. Jag har ett böjt pvc-rör som hänger över akvariekanten och som jag inte behöver oroa mig för att det far iväg. Medan jag tappar ur vatten så gör jag rent rutorna på mina akvarier och när det är klart så kopplar jag slangen till kranen och vrider på.

    Jag står hela tiden vid akvariet när det fylls på för att slippa med dessa översvämningar och när jag nu skaffat detta pvc-rör så kan jag fräsa på mer med vattenstyrkan så akvariet snabbt fylls upp. Förut anpassade jag vattenstyrkan efter hur mycket sanden blåste upp i karet och när jag tappade ur vatten så kunde jag aldrig arbeta i akvariet under tiden pga att jag använde lysrampen som låsning för att slangen skulle kunna åka ner i golvet.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      jag har gjort så att jag kopplat på ett sånt slamsugar munstycke på slangen, så när man fyller på karet så "klämmer" jag fast slangen genom att dra fram rampen så slangen inte kan kasa ner, då slamsugar röret gör att den fastnar mot rampen.

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #4
        Jag har till och med lyckats åka hemmifrån med slangen i karet och fullt tryck []
        Som tur var min dotter hemma och stängde av när det började skvala
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Jo,några gånger har det hänt mej också...[]

          Kommentar

          • Orppo
            Användare
            • september 2004
            • 518

            #6
            Japp,man har ju fått åtskilliga liter på parketten,
            det händer förr eller senare.[]

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • april 2004
              • 313

              #7
              Har hänt mig ett antal gånger med, ibland har jag tom suttit vid karet... Tankarna vandrar ofta iväg för mig, i stort sätt jämt, kass koncentrationsförmåga eller vad?

              Kommentar

              • davide
                Användare
                • december 2003
                • 335

                #8
                Ingen som har testat göra en "Nivåvarnare" Med hjälp av en brandvarnare? Har för mig att jag läst om detta någon gång...
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                Kommentar

                • Styrsö
                  Användare
                  • november 2004
                  • 343

                  #9
                  Jag har gjort tvärt om- slangat ut 95% av vattnet så cikliderna låg på sidan... Inte heller vackert men inte lika akut
                  Peter

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Dom blev säkert glada när de fick tillbaka vattnet

                    Kommentar

                    • Orppo
                      Användare
                      • september 2004
                      • 518

                      #11
                      Jag kom att tänka på en grej, om man tar en flottör ,typ som sitter i toan och kopplar in på vattenledningen,så skulle ju det problemet vara löst.
                      man kanske skulle ta och vidareutveckla den iden?
                      eller vad tror ni pöjkar?

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #12
                        Been there, done that. Ungarna ville ha igång en DVD-film när pappa skulle fylla på vatten, innan filmen var igång så... tja. Parketten klarade sig iaf.

                        Kommentar

                        • skorpio
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 244

                          #13
                          Kanontips för att allefall slippa att slangen far ur vid fyllning är följande:
                          Ta en titt på närmaste tvättmaskin...på dess utledning brukar det sitta en plastböj..typ cykelskärm..som man enkelt snor...trär i sin egen slang i (inte den *L*)..hänger över kanten på karet...och vipps så har man tagit bort risken med skenande slang...funkar utmärk även vid tömning...trä ner slangen (fortfarande inte den) så långt ni önskar tömma...sätt er o kolla tv eller gör något annat medans vattnet töms till perfekt nivå!!! superenkelt...supereffektivt.
                          ..........................Moss.................... ..........

                          Kommentar

                          Arbetssätt...