Jippie, första tugg av troffehona ! Vad göra ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Jippie, första tugg av troffehona ! Vad göra ?


    Hej Kamrater !

    Nu tuggar en utav mina Troffe-honor för första gången. Önskar lite råd om förfaringsätt angående detta.
    Är det bäst om hon får gå kvar bland de andra tiden ut om de inte är alltför elaka mot henne ?
    Eller...skall hon fångas upp och läggas ensam i ett annat akvarium ?Själv tycker jag det låter mindre bra med tanke på återintroducering av henne.
    Om jag låter henne gå kvar hoppas jag verkligen hoppas att någon enstaka unge överlever. Det vore jättekul !



  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Har du bara troffar i burken så kan du låta honan gå kvar, så har jag gjort med mina kirizor nu har jag 30 vuxna å 20 yngel å två honor som tuggar.....Jag stoppade ner tegelstenar med hål i å gjorde en "koja" åt dom där de tillbringade första tiden. Nu är de framme snor käk av de stora å é inte ett dugg fega
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • waros
      Användare
      • februari 2004
      • 172

      #3
      Hmm, intressant. Har haft tuggande honor från och till men har inte sett skymten av några yngel än. Kanske borde prova lägga ner några tegelstenar. Hur placerade du stenarna?

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Waros: Du bör definitivt se om honorna gått tiden ut. Hakpåsen på honorna blir extremt stor när de har gått tiden ut. Särskilt när de har gått tiden ut och gärna en vecka över. Testa som du säger att lägga i tegelstenar med hål i eller större och mindre stenar som bildar håligheter och skrymslen. Svarta skifforskivor som lutar mot bakrutan är också ett tips där honorna kan gå bakom och släppa ut yngel för att sedan ta upp dem igen. Äldre och erfarna honor lär sig med tiden att fösvara sig och ynglen.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • waros
          Användare
          • februari 2004
          • 172

          #5
          Tvivlar på att någon hona gått tiden ut än dock, har bara sett dom ha påsen i någon dag eller två. Men ska nog prova ihåliga tegelstenar. Problemet är att jag inte har någon frigolit i botten så är lite skeptisk mot att lägga i större stenar. (Borde givetvis lagt i frigolit från början, fast vid uppstart tyckte jag att jag skulle klara mig utan). Troffarna gräver ju som dårar också, underminerar allt som läggs i Föresten, det är väl inte meningen att honorna ska få plats i tegelstenarnas hål?

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Hehe, en dubbe-hona i ett sånt hål.
            Det är meningen att frisläppta yngel ska ha dem. Till honorna har du ju tegelrör.. Fult men praktiskt.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • waros
              Användare
              • februari 2004
              • 172

              #7
              Hähä, beror väl på hur stora hålen är. Jag tror dock att om jag lägger ner tegelstenar i karet så kommer hanarna ta det som revir, det gjorde dem när jag provade lägga ner två små blomkrukor. Värt att prova dock.

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #8
                Jag tog fyra stycken å gjorde en fyrkant å som lock tog jag Gotlandsten så de stora inte kommer in å skrämmer skiten ur dom små
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Jag har sett att små plastbackar/lådor med en massa hål i (orginal) funkar bra som "skyddsbur" för de små.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...