Glad ägare till mina CA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    Glad ägare till mina CA

    Har jobbat med mitt akvarium hela helgen.Fångade upp alla 45 malawicikliderna 40 av dom har redan nya ägare gick smidigt.Tömde ner det och rensade mina 2st eheim,2260 ganska mycket skit där hehe...Ändrade om inredningen lite drog ihop det gamla stenröset så det är lite högre=större grottor+mera öppna simmytor till dom nya fiskarna.Fick hem mina första CA idag söndag troligen V.Synspila hanen har en storpuckel rosafärg på huvudet sen skimrar den i ljusblått ochljusgrönt och mer guld gul bak med en sprucken mörkfläck vid stjärtroten honan är mera rund i formen(Rundpanna) mer guld gul mera ljus i färgerna.Dom är ganska stora hanen är 24cm honan 17-18cm honan har lite blårosa ton uppe på huvudet åxo väldigt fina!!!.Jinnarparen jag tar kontakt med dig om c:a 3 veckor måste till sandby då(Köper inga fler innan semestern). Kanske är du hemma har du tid kommer jag gärna förbi kollar dina fiskar vi får se om det passar.Detta ångrar jag inte känns nästan som man skulle ha gjort detta förlängesen stora fiskar passar fint i ett relativt stort kar!!
    Mvh MJ
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #2
    Nu är jag tämligen säker på att det är v.synspila jag har köpt kikade på Lejonmaries hemsida och hennes synspila väldigt lika mina fiskar i färgen ja allt faktiskt måste vara sådana.Har läst att hannarna kan var väldigt hårdföra mot honorna stämmer det?Många gömslen som krävs för att skydda honan? Hör gärna av er.Än så länge är det väldigt lugnt kanske inte så konstigt nya för dagen hehe...
    MJ
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • Pangaea
      Användare
      • februari 2004
      • 390

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Micke Jarhl

      Har läst att hannarna kan var väldigt hårdföra mot honorna stämmer det?
      Joo... det har jag oxå läst... men det stämmer inte på mina synspilor... de har alltid varit fromma som lamm... men jag har ju å andra sidan aldrig haft nån lek på G...
      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

      Min zoon

      /Magnus

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Välkommen och lycka till i CA-världen, jag lovar dig ingen dans på rosor Är du av det rätta virket med lite tålamod så kommer du att bli fast!
        Själv är jag fast i både CA, CA och oddballs
        Anders L

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Är du av det rätta virket med lite tålamod så kommer du att bli fast!


          Det ska jag Anli har fått en rejäl nytändning på akvariet nu hehe...

          MJ
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • Lejonmarie
            Användare
            • april 2003
            • 429

            #6
            citat:Nu är jag tämligen säker på att det är v.synspila jag har köpt kikade på Lejonmaries hemsida och hennes synspila väldigt lika mina fiskar i färgen ja allt faktiskt måste vara sådana.Har läst att hannarna kan var väldigt hårdföra mot honorna stämmer det?Många gömslen som krävs för att skydda honan? Hör gärna av er.Än så länge är det väldigt lugnt kanske inte så konstigt nya för dagen hehe...
            MJ
            Grattis till en mycket trevlig firre!
            Inte så offta man hör nån som får tag i ett så pass stort par! KÖpt i butik eller privat? nyfiken
            Hur stor akvarium går de i?

            Din förklaring och oxå storleks mässigt liknar mitt par. Min hona är oxå lite mindre. Du kanske har läst om mitt par att jag haft turen att lykas få ihop ett par "på äldre dar" köpte hannen först och honan ett halvår efteråt, men det går bra för de har lekt och vaktar sin yngel noga.

            Min hona blir jagad om de har haft en misslyckad lek eller om hanen är lite för ivrig på lek direkt efter en avslutat lek, annars så uppför han sej!
            Därimellan så är det lugna och fina!

            Klart du ska ha Ca istället för Malawisar Ps jag började oxå med Malawisar men nu senaste åren så klappar mitt hjärta för Ca och hantlar/Syd Am. Rejäla firrar med lite attityd och personlighet!

            Hör gäran av dig hur det går med ditt par, hur de trivs med varandra osv!
            Bor du närheten, Stockholm så får du väl komma om och kika om du är nyfiken!
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #7
              Hej Lejonmarie.Jag hittade dom i en akvarieaffär lokalt här i Laholm(södra Halland)En kund lämnade tillbaka dom av någon anledning.Dom går i en balja på 1300l tillsammans med en V.Zonatum tror den heter så dock lite osäker,Akvariet har måtten 250*65*80cm dom har ganska stor plats att röra sig på nu.Dom är väldigt ståtliga firrar!Simmar ihop mest hela tiden och håller V:zonatum på behörigt avstånd Väntar några veckor nu men ska köpa fler firrar om några veckor.Ska till Solna i sommar eventuellt och hälsa på ett par kompisar så passar det så kanske jag tittar förbi.Alltid kul och se på andras firrar ska även kolla in Akvarielagret (Så heter det väl?)i sthlm.
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • Lejonmarie
                Användare
                • april 2003
                • 429

                #8
                Trevligt med ett sååå stort kar! hmm ler avensjukt!

                Vist kan du komma förbi! Hör av dig när du är på väg.
                Om du ska besöka lite butiken så kan du ju på samma gång kika förbi akvarieleasing oxå, ligger i Sundbyberg och inte så långt från Akvarielagret.
                Jag bor 10 minter därifrån i Kallhäll.Men som sagt hör av dej när du närmar dej!

                Lycka till med synspilorna!

                Vilken tur att nån lämnat in dem, har svårt att tro att nån inte gillade dem, troligen utrymmes plats!
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  #9
                  jadu,har själv vart insnöad o tvärsåld på malawis...men till slut blir det bara för mycket..Fördelen med dessa att man kan ha många ihop(tillfredställer mitt köpbegär,måste ha),Med c/a är det lite svårare,men defenitivt inte fulare,frågan är om någon ciklid slår dessa i färgprakt!Lite krångligare blir det(heavy weight),alltså inga "pussar" utan riktiga smällar,synspila hör väl inte till värstingarna men duger gott,makalös vacker firre,men lite vek i yngelvård om man håller den med tuffare djur,Utmaningen är att kunna hålla flera arter i harmoni(Lite får man tåla)...lycka till!

                  Kommentar

                  • Lejonmarie
                    Användare
                    • april 2003
                    • 429

                    #10
                    Hutti, Vek i yngel vård? tycker du!?
                    Mitt par vaktar sin småttingar med livet som insatt så det finns inget som är vekt här inte!

                    Vacker firre tycker jag men vi har ju alla olika smak som tur är!

                    ;-) LejonMarie
                    540L Vieja synspila
                    500L Cichlasoma bocourti

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      citat:Hutti, Vek i yngel vård? tycker du!?
                      Mitt par vaktar sin småttingar med livet som insatt så det finns inget som är vekt här inte!
                      Som alltid så beror det på vad man jämför med, min röst går till hutti i detta fallet.
                      Har själv maculicauda som nog är lite tuffare än synspila och denna är inte speciellt tuff mot andra under yngelvården (annars så är hanen kung i karet) vilket leder till att de ganska så lätt tar yngel när de känner för det.
                      Har även haft lek av både Fenestrata och Zonata och det var likadant här.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        citatetta ångrar jag inte känns nästan som man skulle ha gjort detta förlängesen stora fiskar passar fint i ett relativt stort kar!!
                        Micke: skall du till Sandby så måste du helt enkelt plocka med dig C Bocourti.

                        Titta på denna (och jämför med synspilan i bakgrunden)
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • Vomera
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 102

                          #13
                          Fan vilken läcker fisk !

                          Kommentar

                          • Micke Jarhl
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2277

                            #14
                            Ja!!Hej Jinnarparen finns dom kvar när jag kör dit så är nog risken stor att jag tar med dom hem,Jäkligt fina var dom troligen så är väl sån fin fisk sålda innan jag får chansen vi får se.Tycker vissa cichlasoma och Veja är väldigt snarlika i formen.Du har möjligen inga fenestrata yngel till salu väl??
                            mvh MJ
                            Micke Jarhl Med akvarium!

                            Kommentar

                            • Pangaea
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 390

                              #15
                              Hehe... ..det kommer 6 st. C. bocourti till Akvarielagret i mitt namn vilken dag som helst nu... sen är det bara C.pearsei kvar att jaga rätt på... den och ett jättekar till...
                              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                              Min zoon

                              /Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...