KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanssonsan
    Användare
    • oktober 2004
    • 160

    KH

    Gick in på: http://www.norrvatten.se/omvatten/me...icksvatten.pdf
    för att läsa värden för mitt inkommande vatten. Min fråga är om värdet för Kalium,K i provet är det samma som KH eller dKH när vi talar om värdet i akvariesammanhang? Det värde som anges i tex dropptester.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Nja, men du skall läsa av dH är totalhårdheten. Medel 5,7. KH är endast Kalcium. dH är kalcium + andra mineraler.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Det som är av interesse är vattnets karbonathårdhet, altså vattnets buffrande förmåga. Varken kalium eller kalcium har med den att göra. Vi vill ha det specificerat i dkh (tyska hårhetsgrader av karbonat), dock så använder vattenverk inte denna enheten, så därför kan det vara svårt att få fram rätt info. Vet man bara vad man letar efter så är det dock inga problem. Vattnets alkalinitet i mg/l= dkh * 17,86. Så leta efter alkaliniteten och konvertera den efter detta samband så får du vattnets karbonathårdhet och buffrande förmåga.

      Vattnets totalhårdhet (gh) är av föga interesse för akvarister om man inte är avancerad växtakvarist, det är ett mått som togs fram för att beskriva hur mycket avlagringar ett vatten ger i en ångmaskin.

      Ibland läser man enheten dh. Med den informationen kan man aldrig riktigt specificerar vilken hårdhet det handlar om, endast vilken enhet det är i (tyska grader). I praktiken är det dock absolut vanligast att man menar dgh när man skriver dh och inte dkh.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

        Det som är av interesse är vattnets karbonathårdhet, altså vattnets buffrande förmåga. Varken kalium eller kalcium har med den att göra. Vi vill ha det specificerat i dkh (tyska hårhetsgrader av karbonat), dock så använder vattenverk inte denna enheten, så därför kan det vara svårt att få fram rätt info. Vet man bara vad man letar efter så är det dock inga problem. Vattnets alkalinitet i mg/l= dkh * 17,86. Så leta efter alkaliniteten och konvertera den efter detta samband så får du vattnets karbonathårdhet och buffrande förmåga.

        Vattnets totalhårdhet (gh) är av föga interesse för akvarister om man inte är avancerad växtakvarist, det är ett mått som togs fram för att beskriva hur mycket avlagringar ett vatten ger i en ångmaskin.

        Ibland läser man enheten dh. Med den informationen kan man aldrig riktigt specificerar vilken hårdhet det handlar om, endast vilken enhet det är i (tyska grader). I praktiken är det dock absolut vanligast att man menar dgh när man skriver dh och inte dkh.
        MVH
        Magnus
        Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma Magnus ! (så vida inte du har någon annan metod än vad som säljs i akvarieshopen)
        Alltså "de vanliga" karbonattesterna(KH) mäter inte av hur många mol CO3 det finns i vattnet utan hur mycket CaCo3 det finns i vattnet!

        Kommentar

        • johanssonsan
          Användare
          • oktober 2004
          • 160

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

          Vattnets alkalinitet i mg/l= dkh * 17,86. Så leta efter alkaliniteten och konvertera den efter detta samband så får du vattnets karbonathårdhet och buffrande förmåga.
          Fann alkaliniteten på annan sida. De skriver 77mg/l. Delar 77 med 17.86 = 4.31 Lågt enligt JBL som rekommenderar dKH 5-12. Är jag på rätt spår? För att höja rekommenderar JBL AquaDur plus. Finns alternativ?

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            citat:Alltså "de vanliga" karbonattesterna(KH) mäter inte av hur många mol CO3 det finns i vattnet utan hur mycket CaCo3 det finns i vattnet!
            Jag är ju ingen mästare på kemi så du kanske kan hjälpa mig här.
            CO3= karbonat
            CaCo3= kalciumkarbonat= kalk?
            Stämmer det?

            När jag tillsätter bikarbonat (betäckning?) så höjs kh enligt mitt test. Har aldrig sett ett kh test som inte ger utslag på bikarbonat. Jag vet ju inte säkert, men jag har aldrig trott att bikarbonat inehåller någon som helst form av calsium...Gör det det?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

              citat:Alltså "de vanliga" karbonattesterna(KH) mäter inte av hur många mol CO3 det finns i vattnet utan hur mycket CaCo3 det finns i vattnet!
              Jag är ju ingen mästare på kemi så du kanske kan hjälpa mig här.
              CO3= karbonat
              CaCo3= kalciumkarbonat= kalk?
              Stämmer det?

              När jag tillsätter bikarbonat (betäckning?) så höjs kh enligt mitt test. Har aldrig sett ett kh test som inte ger utslag på bikarbonat. Jag vet ju inte säkert, men jag har aldrig trott att bikarbonat inehåller någon som helst form av calsium...Gör det det?
              MVH
              Magnus
              Jo,men det är så att -rent kemiskt- så mäter man karbonatet ,som är uppbundet med Calsiumet. Det är så det funkar..

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Karbonat uppbundet med calsium är kalk. Det har endast en fast form. Först när det är löst i sina två former har det en buffrande förmåga, det är därför bikarbonat buffrar vid 8,4 och kalksten buffrar vid 7,5. Det krävs ett surt ph för att lösa ut calsium och karbonat.
                Ett ca test mäter löst calsium i karet och ett kh test mäter?

                Häller jag i bikarbonat i ett kar med högt calsiumvärde så höjs kh lika mycket som om jag hällt samma mängd bikarbonat i ett kar helt fritt från calsium. Kan du förklara detta? Om det enbart var karbonater bundna vid calsium skulle kh inte höjas om det inte fanns calsium i vattnet.

                Glada gubbar gör mig inte klokare. Släng gärna upp några länkar som förklarar var calsiumet kommer ifrån, finns det i bikarbonat?
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                  Karbonat uppbundet med calsium är kalk. Det har endast en fast form. Först när det är löst i sina två former har det en buffrande förmåga, det är därför bikarbonat buffrar vid 8,4 och kalksten buffrar vid 7,5. Det krävs ett surt ph för att lösa ut calsium och karbonat.
                  Ett ca test mäter löst calsium i karet och ett kh test mäter?

                  Häller jag i bikarbonat i ett kar med högt calsiumvärde så höjs kh lika mycket som om jag hällt samma mängd bikarbonat i ett kar helt fritt från calsium. Kan du förklara detta? Om det enbart var karbonater bundna vid calsium skulle kh inte höjas om det inte fanns calsium i vattnet.

                  Glada gubbar gör mig inte klokare. Släng gärna upp några länkar som förklarar var calsiumet kommer ifrån, finns det i bikarbonat?
                  MVH
                  Magnus
                  Det är inte lätt att frälsa dej Magnus, det skall prästen veta!
                  Nej,du har rätt -glada gubbar gör ingen visare(men gladare kanske).
                  Men det är ,så att karbonathalten -i standard tester-beräknas från Calsiumkarbonat halten. Alltså "bikarbonat"(HCO3-) Är jag osäker på
                  (jag säger osäker!)på om man har då man köper bikarbonat till akvariesamanhang. "Bara" bikarbonat kallas även NaCO3 & MgCO3(natriumbikarbonat,magnesiumbikarbonat)Det finns en annan metod att
                  få fram ,just, vätekarbonathalten.Men är alldeles för kompliserad för att kunna användas för hobbyakvarissten(jag skall givetvis berätta hur man gör!)

                  1. Fyll en byrett med 10mM HCL
                  2. Anslut en gastub med kvävgas till ett glasfilter.Sätt på gasen och justera gasströmmen.Pippetera 50ml ,av provlösningen till glasfiltret.Tillsätt några droppar blandindikator,så att lösningen "grönfärgas".
                  3/: Tillsätt saltsyran från byretten tills dess att lösningen byter färg till först ,en aning,grå och sedan ,vid omslaget ,till rosa. Anteckna hur mycket saltsyra ,som gick åt och räkna ut koncentrationen av vätekarbonater i provet.Alkaniteten brukar,antingen anges i mmol/l(alt.mekv/l) eller som mg/l

                  Och Magnus lycka till med labbandet !

                  Men du kan läsa mer om saken på någon av följande länkar :
                  thekrib.com gcas.org.au chemtutor.com hvr.se
                  Mvh. Patrik

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Att det är vätekarbonat man köper i bikarbonatpåsarna tror inte jag. Man pytsar nog ner natriumbikarbonat(NaHCO3) som kastar av sig en natriumjon och kvar blir vätekarbonat. Redan denna lilla molekyl hamnar i "magen" på växten. Där suger den åt sig en vätejon och bildar H2CO3. Detta sönderfaller sedan i vatten(H2O) och koldioxid(CO2)...

                    Rätta mig om jag har fel. Jag har kommit till det stadium att jag bara förstår brottstycken (och dessa en liten stund) av vad mina kemipolare säger. Fick just "Kemiboken A" för gymnasieelever och har insett att jag måste läsa den för att bli klokare. Detta forum är trevligt och bra men en del saker måste man klura lite på själv.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Men den buffrande delen som man mäter med ett kh test för akvariebruk måste ju rimligvis inefatta annat än caco3. Tillsätter man bikarbonat (ja det stämmer att det är natriumbikarbonat naco3) i ett kar utan ca halt så ger det likför.. utslag på mitt kh test för akvariebruk. Altså måste ju testet mäta andra former av karbonat än just caco3. Vilka?
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1324

                        #12
                        Enheten(storheten) på alkalinitet är ju HCO3 så det borde väl helt enkelt vara mängden vätekarbonat man mäter. Mr Fish:s komplicerade metod är nog ett mer exakt sätt att mäta på bara.

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                          Men den buffrande delen som man mäter med ett kh test för akvariebruk måste ju rimligvis inefatta annat än caco3. Tillsätter man bikarbonat (ja det stämmer att det är natriumbikarbonat naco3) i ett kar utan ca halt så ger det likför.. utslag på mitt kh test för akvariebruk. Altså måste ju testet mäta andra former av karbonat än just caco3. Vilka?
                          MVH
                          Magnus
                          Jag -tror- att (KH-akvarietester) de även mäter Magnesium-
                          karbonatet.Att testerna mäter [u]hela den "temporärahårdheten"
                          Sambandet emellan Alkaniteten och den temporärahårdheten är ju ungf.:
                          Alkaniteten=Ca+Mg (räknat i ekvivalenter)


                          Så för att slippa få ett exakt resultat(labbande) av vätekarbonat-
                          mängden kan jag nog våga påstå att man kan få ett hyffsat rikt-
                          värde på alkaniteten genom "våra akvarietester".Men det visste du ju redan. Men vad du inte visste var ju att de inte direkt mäter väte-
                          karbonathalten. Och det var i detta skede jag kom in i bilden,så jag
                          hoppas att vi kan släppa detta nu. För vidare fördjupning i sammanhanget refererar jag till "Nätet & Studielitteratur"
                          Hälsn. Patrik


                          Kommentar

                          Arbetssätt...