strömförande ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    strömförande ramp

    upptäckte igår att min ljusramp blivit strömförande, det märks inte när man tar i själva rampen, men om man har armen mot karets alu-ram när man doppar handen i vattnet känner man hur det kittlar till. Rampen behöver inte vara tänd, känns likadant om den är släkt. Skruvade isär den, men ser inget uppenbart fel, vad göra? Jag är inte så hemma på el-instalationer, så det är kanske lika bra att kassera den och skaffa en ny?
    Kan kanske vara därför mina Povii uppträtt lite nervöst och lättskrämt de senaste dagarna?
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Mattias Nilsson

    upptäckte igår att min ljusramp blivit strömförande, det märks inte när man tar i själva rampen, men om man har armen mot karets alu-ram när man doppar handen i vattnet känner man hur det kittlar till. Rampen behöver inte vara tänd, känns likadant om den är släkt. Skruvade isär den, men ser inget uppenbart fel, vad göra? Jag är inte så hemma på el-instalationer, så det är kanske lika bra att kassera den och skaffa en ny?
    Kan kanske vara därför mina Povii uppträtt lite nervöst och lättskrämt de senaste dagarna?
    Du är hundra på att det är rampen i alla fall?

    Det låter ju som ett jordfel. Någonstans läcker det ström ut i rampens "chassie". Kolla alla isoleringar på kablarna. Ligger felet någon annanstans skulle jag nog fundera på att kassera iaf. Ett tips är att skaffa en Jordfelsbrytare på Claes Olsson, den kostar under en hundring och bryter direkt vid såna här problem.

    Jag såg nån jordfläta på en tysk sajt som just skulle lungna fiskarna genom att se till att mindre jordfel m.m. skulle elimineras. Å andra sidan kan man ju hitta i princip vad som helst på tyska akvariesajter..
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Mina nya ramper gjorde samma sak och det bereor på att dom är anslutna till ojordat utag.
      Man har tunnare skinn på underarma och därför känns det mer.
      Prova att jorda i ett element så ska det nog försvinna

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • april 2002
        • 467

        #4
        är ganska säker på att det är rampen, det försvann när jag drog ut sladden till rampen
        har jordfelsbrytare i lägenheten, den har slagit ifrån två gånger på en vecka men jag fattade inte varför, men det varju garanterat p.g.a. rampen.
        Ska kolla sladdarna och jordningen, annars får det va, vågar inte klydda för mycket
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • svempa
          Användare
          • juni 2004
          • 89

          #5
          hade exakt samma problem med min aluminiumramp tiil mitt aqualux.
          1475L amerika
          2*112L yngel
          150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

          Kommentar

          • Verona
            Användare
            • februari 2005
            • 14

            #6
            Har också haft en aluminiumramp som blev strömförande. Den åkte ut direkt, joxa inte med elektriska prylar om du inte vet exakt vad du gör. Speciellt bör man nog tänka sig för när det gäller el kontra vatten ingen bra kombination alls. En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring och borde per automatik ingå bland akvarietillbehören. Numera har jag jordfelsbrytare.
            Mvh
            verona

            Kommentar

            • Rob
              Användare
              • april 2003
              • 143

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Verona

              Har också haft en aluminiumramp som blev strömförande. Den åkte ut direkt, joxa inte med elektriska prylar om du inte vet exakt vad du gör. Speciellt bör man nog tänka sig för när det gäller el kontra vatten ingen bra kombination alls. En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring och borde per automatik ingå bland akvarietillbehören. Numera har jag jordfelsbrytare.
              Mvh
              Onödigt att kasta rampen. Den går ju att jorda.
              "Bättre sent än aldrig" []

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #8


                Fuankar att jorda om du har jordat väggutag vilket inte många har i vardagsrummet.

                Dessutom räcker det inte med jordning bara en omledning av strömmen felet är ju fortfarande kvar i rampen dessutom lär ju jordfelsbrytaren gå hela tiden om den leder ström till jorden.

                Hade samma fenomen när en pump blivit strömförande men jag fick en sån riktigt mastodont smäll då 220V rätt ut i vattnet det balla var att det märktes inget på fiskarna men det berort på att dom inte hade någon jordning i vattnet då märker heller inte fiskarna det ganska kul men duktigt livsfarligt.
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  En av mina armaturer "kittlas" också fast den sitter i jordat urtag.
                  Av vad jag förstått så är detta ganska vanligt,men hur farligt är det...
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Mattias Nilsson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 467

                    #10
                    den sitter i jordat uttag, har som sagt jordfelsbrytare som löst två gånger under en veckas tid. Rampen är jordad, eller det finns en jordsladd kopplad till rampens chassi, men kan felet ligga i jorden? Ligger inte felet nånannanstans? Ska kolla lite imorgon, men sen skaffar jag nog en ny istället
                    Mvh
                    Mattias

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                    Kommentar

                    • Gugges

                      #11
                      det är inte säkert att man kan se något uppenbart fel på den, och det kan vara flera saker, ibland får reaktorns funktion i form av induktans det att kännas som det kittlar lite.. men troligast så blidas det fukt och/eller kondens i rampen från akvariet som ger krypströmmar i rampen som i sin tur gör att jordfelsbrytaren löser ut(tror inte att jordfelsbrytaren skulle lösa ut om det enbart skulle röra sig om reaktorn - det är ju ett naturligt fenomen).. man skulle kunna isolera kopplingar osv bättre från fukt för att få bot på just det problemet men billigast för livet är ju att köpa en ny det kan ju vara så att kablar eller kopplingar har börjat spricka upp och då hjälper det ju inte att bara isolera anslutningarna..
                      Man skulle isåfall kanske täta kopplingar med silikon men där det blir varmt så klarar ju inte silikonen värmen och då är man tillbakspå ruta 1...

                      Kommentar

                      • Mattias Nilsson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 467

                        #12
                        Äh blir till att skaffa en ny ramp, vågar inte klydda med den. Men tack för förslagen.
                        Mvh
                        Mattias

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                        Kommentar

                        • Orppo
                          Användare
                          • september 2004
                          • 518

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Mattias Nilsson

                          upptäckte igår att min ljusramp blivit strömförande, det märks inte när man tar i själva rampen, men om man har armen mot karets alu-ram när man doppar handen i vattnet känner man hur det kittlar till. Rampen behöver inte vara tänd, känns likadant om den är släkt. Skruvade isär den, men ser inget uppenbart fel, vad göra? Jag är inte så hemma på el-instalationer, så det är kanske lika bra att kassera den och skaffa en ny?
                          Kan kanske vara därför mina Povii uppträtt lite nervöst och lättskrämt de senaste dagarna?

                          Vad jag vet,så kan pumparna alstra krypströmmar, så va inte helt säker på att det är rampen som är boven.
                          du skriver ju att problemet kvarstår även när rampen är släkt.
                          Dra ur kontakt från pump&doppare, och känn efter sen.

                          Kommentar

                          • Mattias Nilsson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 467

                            #14
                            Orpo problemet kvarstår när rampen är släckt, men inte när kontakten är utdragen, det är rampen
                            Mvh
                            Mattias

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                            Kommentar

                            Arbetssätt...