Sajica 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NY
    Användare
    • januari 2005
    • 27

    Sajica 2005

    Cryptoheros sajica, vilken fisk förtjänar inte en årstråd mer än denna fina fisk!

    Sajican är suverän och passar många, då den inte kräver överdrivet stora akvarium. Detta är med andra ord en bra fisk för citykids, då du inte behöver flytta till en sunkig villa i en trött förort för att finna plats till ett megastort akvarium. (som de flesta ca-ciklider annars kräver.)

    Med Sajica får du ett beteende och en skönhet som inte går att finna hos många andra fiskar.

    Coolhetsgrad:
    5 av 5 möjliga!




  • imported_n/a
    Användare
    • mars 2004
    • 12

    #2
    Håller med dig om att Cryptoheros Saijica är en fascinerad fiskart, med intressant beteende såväl med som utan yngel. Det finns få bilder som visar hur vackra de faktiskt är. Såg några bilder på en sajt, men har glömt URL:en. Det var en tjej som tagit bilderna iallafall.

    Tyvärr verkar det vara lite statustänkande i valet av fisk. Många vill inte ha en viss art bara för att den är "alltför vanlig". Synd, för jag tycker denna art är väldigt intressant. De ändrar dessutom i beteende i yngelvården från en kull till en annan. De är m a o anpassningsbara. Vet inte vad jag ska säga om uttalanden om en släkting till saijican, Cryptoheros nigrofasciatus "Sebraciklid", skulle vara några slags "råttor" i akvariet...

    Tycker du om dem, så fortsätt med det!
    Enkla rapporter av en glad & hängiven amatör på http://www.hanordstrom.se/Ciklid/

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Sajican är en gammal favorit, en av de första cikliderna jag lyckades hobbyodla på så pass bra att jag faktiskt kunde sälja yngel. Beteendemässigt så tycker jag den liknar sebracikliden en hel del, den är inte lika aggressiv men precis som sebran så har sajican verkligen grymt bra yngelvård.
      Det går en hyfsat stor hane i ett av mina kar nu, ca 11cm skulle jag tro, en bild ser ni nedan.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Brukar faktiskt snegla på Sajica då och då... tycker den ser rätt mysig ut och har en behändig storlek. Får jag mitt 222 liters ledigt någon gång så kanske jag ger dom en chans.
        På tal om zebra, kolla denna:

        Inte så dum den inte!
        Anders L

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Sajican är en trevlig art. Har själv ett par samt ett par C Spilurum.
          Att se färgförändringen när de leker är rätt fascinerande faktiskt.

          Men varför så negativ till de andra?
          citat:då du inte behöver flytta till en sunkig villa i en trött förort för att finna plats till ett megastort akvarium. (som de flesta ca-ciklider annars kräver.)
          Jag kan inte låta bli att irritera mig på sådana här dumheter.
          Det ena utesluter faktiskt inte det andra.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • NY
            Användare
            • januari 2005
            • 27

            #6
            Hej Heal, jag tyckte din artikel var intressant och hoppas att det är okey att jag citerar den här;

            ***********Moderering av anli********************
            "http://www.hanordstrom.se/Ciklid/c_sajica.htm
            Enklare att lägga in länken istället för att tynga ner tråden med stora textmassor



            Kommentar

            • Jorsa
              Användare
              • december 2003
              • 199

              #7
              Helt klart en favorit i akvariet, har fn bara en hane då mina honor dog helt plötsligt.

              Här är en bild på min hane:


              Helt underbart att se när Sajicorna "vallar" sina yngel i burken.
              Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                citatå tal om zebra, kolla denna:

                Inte så dum den inte!
                En väldigt vacker fisk, men jag är lite misstänksam om det inte är en korsning mellan t.ex. zebra och sajica eller zebra och spilurum, men jag kan ha fel.

                Kommentar

                Arbetssätt...