Leker mina små C.moorii??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fritz

    Leker mina små C.moorii??

    Jag satt nyss och kollade på akvariumet och såg att 3 av mina 6 blå delfinciklider stod stilla tätt intill varandra på en flat sten.
    sedan simmade 2 iväg och dessa 2 simmade i en lite cirkel runt runt, och skakade emellanåt. Vad höll dom på med?

    Jag har 6 stycken blå delfinciklider och dom är ca 7cm långa, kan dom redan vara könsmogna? Jag kan inte se skillnad på kön på dem eftersom de ser likadana ut fortfarande..

    Nån som har upplevt något liknande, och hur gör de när de leker?

  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Fritz

    Jag satt nyss och kollade på akvariumet och såg att 3 av mina 6 blå delfinciklider stod stilla tätt intill varandra på en flat sten.
    sedan simmade 2 iväg och dessa 2 simmade i en lite cirkel runt runt, och skakade emellanåt. Vad höll dom på med?

    Jag har 6 stycken blå delfinciklider och dom är ca 7cm långa, kan dom redan vara könsmogna? Jag kan inte se skillnad på kön på dem eftersom de ser likadana ut fortfarande..

    Nån som har upplevt något liknande, och hur gör de när de leker?

    Jag hade själv väldigt tidiga lekar på mina C.Moori. De lekte redan då hanarna var i 9-10cm storleken, så jag skulle inte bli förvånad om du skulle rapportera om lek på dina snart!
    De leker på det "klassiska" mbunas sättet, med dans!

    Kommentar

    • Fritz

      #3
      vad roligt isåfall!
      Dom verkar trivas väldigt bra och är nåt såpass aktiva!
      jag matar dem 2-3 ggr om dagen varierande med räkmix och flingfoder.

      Men om de skulle leka, är det möjligt för honorna att lägga rom, och sen ha den i munnen, fastän deras munnar inte är så jättestora?

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Munnens storlek spelar inte så stor roll. Liten mun rymmer naturligtvis färre yngel. Däremot kan det ta ett par lekar innan honan lärt sig hur det går till, så deppa inte ihop om hon sväljer/spottar ett par gånger.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Jag har själv fyra små delfiner. Kan någon ge mig tips hur jag skall kunna avgöra/gissa könsfördelningen. Alltså går det att skilja på hanar och honor på ungfiskar.
          Har hanarna t.ex. fler äggfläckar som Mbunas? Eller vad ska man titta efter?
          Om det går att få tag på fler i Gävleområdet, så hade jag tänkt skaffa några till, men det är ju ingen ide att köpa på sig en massa hanar, därav min undran.
          Min zoon

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Hej Tony, vilka fina bilder du lagt upp.

            Är det så att bild nummer 2 är en ung hane? Hur stor är fisken på bilden?

            Är det så att bild nummer 20 är en fullvuxen hona?

            Min zoon

            Kommentar

            • Fritz

              #7
              hur fungerar det egentligen när dem leker?
              är det så att dom kan visa det betendet jag skrev om innan honan lägger äggen? typ som ett förspel så att honan försäkrar sig om att hanen vill vara med på det hela =) och isåfall hur lång tid tar det innan honan lägger ägg?
              eller är det så att när de simmar runt i en cirkel o skakar så kommer äggen ut samma sekund.

              Jag har iallafall inte lyckas se några ägg än, det kan inte vara så att dom övar sig på att leka så de ska veta hur dom ska göra när de blir större?

              Kommentar

              • Niclas Larsson
                Användare
                • januari 2004
                • 546

                #8
                Mina Moori lekte oxå eller gör fortfarnade i ca 8-10 cn storlek nu tuggar en av de "större" honorna i gruppen och jag tror att det är 3:de gången hon tuggar och jag har hittils inte sett några yngel så vi får se hur det går denna gång. Jag låter dom spotta i det stora karet så jag kan inte alltid säga om hon spottar eller sväljer.
                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                Kommentar

                • ebbe_20
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 283

                  #9
                  på tal om delfiner jag har 2 menar 1 nu för den ena har dött helt mystiskt vet ej varför den andra verka m¨å hur bra som helst de är inte så stora
                  MVh
                  Ebbe

                  Kommentar

                  • ebbe_20
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 283

                    #10
                    på tal om delfiner jag har 2 menar 1 nu för den ena har dött helt mystiskt vet ej varför den andra verka m¨å hur bra som helst de är inte så stora
                    MVh
                    Ebbe

                    Kommentar

                    Arbetssätt...