Vilket märke på Powerhead rekomenderas !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    Vilket märke på Powerhead rekomenderas !

    Sitter och funderar på om jag inte ska slänga ut mitt Eheim innerfilter och sätta i ett Powerhead i karet. Men när man kollar runt så finns det ju ett gäng olika fabrikat att välja mellan..nu är det så att jag undrar om man bortser från Eheim/Tunze (som väl är "bäst" & dyrast) vad ska man då välja, driftsäkerhet, hållbarhet vs. pris spelar såklart in i min fråga.
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    #2
    Jag är väldigt nöjd med mina Aquaclear.
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Jo, Aquaclear fungerar nöjaktigt även om Eheims kraftpaket (2252) mer håller vad de lovar.
      Har bägge två i mitt kar och är nöjd med dem.
      Skulle vilja prova en av Tunze´s pumpar.
      Såg att det fanns magnetfästen till dem. Skulle vara skönt att slippa dessa mer eller mindre värdelösa sugproppar, och skruvklammorna är inte alltid ett alternativ.

      Kommentar

      • Mcoist
        Användare
        • oktober 2003
        • 154

        #4


        Hagen Aquaclear powerheads är dom som är klart mäst prisvärda använder nästan uteslutande deras powerhead funkar mycket bra.

        Förstår inte vad Belgarath menar med att eheim håller mer vad dom låvar tycker det är ett klockrent val

        Aquaclear pumpar grymt bra med vatten har ett bra pris med en mycket hög kvalitet dessutom fins i stort sett varenda liten detalj som reservdel att fixa om den mot förmodan skulle pajja har aldrig haft någon som pajjat och vill påstå att det skall mycket till för att en powerhead 802 skall vika sig måste mer eller mindre vara stopp i röret.

        Enda nackdelen jag ser med dessa pumpar är myjligen storleken på huvudet men inget som stör mig i mitt användande.

        allt ovan ur min egen erfarenhet.
        1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • februari 2005
          • 584

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Mcoist




          Förstår inte vad Belgarath menar med att eheim håller mer vad dom låvar tycker det är ett klockrent val

          Jag menade inte att Eheim inte skulle hålla vad dom lovar, med "bäst" menade jag att allting är relativt, det den ena tycker är bra tycker andra kanske tvärt emot. Men jag vet att Eheim är ett klassmärke och har inget emot dom själv (mer än priset) .

          Men det verkar som om Aquaclear skulle kunna vara ett bra alternativ då..det var det jag ville veta så jag tackar för infon.

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Kan det vara det jag skrev (Jo, Aquaclear fungerar nöjaktigt även om Eheims kraftpaket (2252) mer håller vad de lovar.) ?
            Bägge fungerar men Eheimen tappar inte effekt på samma sätt när filtret blir igensatt som Fluvalen.
            I sak kan jag nog hålla med om att Fluvalen är prisvärd, men vem som är mest prisvärd beror mycket på omständigheterna kring var de skall sitta och vad man vill att filtret skall göra. På Fluvalen kan man rikta strålen i sidled, medan Eheims diffusor är helt överlägsen. Två bra pumpar helt enkelt.

            Kommentar

            • Mattiz
              Användare
              • februari 2005
              • 108

              #7

              2252 har mer "hästkrafter" 28w medans fluval har 10w
              Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

              Kommentar

              • Mattiz
                Användare
                • februari 2005
                • 108

                #8

                Förlåt fluval har 13w inget ont om fluval men rätt ska vara rätt...
                Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                Kommentar

                • Kenneth.larsson
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 40

                  #9
                  Alla låter skit bra men hur stor är burken??
                  Men det är lika dant som om du ska köpa bil,ska du han en bil som
                  du har kul med och funkar länge ska du handla tyskt.
                  Annars kan du köpa polska grejjer dom funkar lika bra men man blir hur länge????
                  /Kenneth

                  har 4 akvarium

                  Kommentar

                  • Kenneth.larsson
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 40

                    #10
                    Ska vara hur länge blir man nöjd :-)
                    har 4 akvarium

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Jag tycker aqua clear tappa effekt och är svagre än eheim men det är ju en pris fråga.
                      Jag har haft en del beskymmmer med mina 802 att impellrana har gått sönder
                      Men som sagt för det priset bör man inte klaga.
                      New maxi jet fungera mycket bra och är väldigt prisvärd men det ligger ett par hundra billigare än eheim

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        Jag har aldrig haft aquaclear så jag ska väl inte yttra mig ang. de pumparna.

                        Det som enligt mig talar för Ehehim är att de är tysta, jag har 2 st 2252or i mina föräldras sovrum ( i ett 720), det enda som låter är lite skvalp när vattennivån är för låg.

                        I mitt eget sovrum har jag en aquabee 300liters.....de fungerar bra och är tyst, så länge den inte nuddar vid akvarieglaset med sugpropparna, dvs inte en tyst pump om man ser till vibrationerna. Dock är den väldigt tyst eftersom jag har den ståendes på en filtersvamp med en bit filtermatta som dämpare mellan glas och pump(den lutar mot väggen så att säga....filtersvampen går ner till botten).

                        Så Eheims 2252 och 1048 är inga problem när det gäller vibrationer och motorljud, de är lite dyrare men det är det väl värt för att få lite tystnad.

                        Fluvals 4+ har jag tyvärr inte och vill inte uttala mig om den när det gäller ljudniivåer men det jag anser talar för en sådan är att utblåset är i ovankanten av pumpen, dvs man slipper att ha den lutad för att få bra cirkulation i ytan.

                        mina tankar och erfarenheter angående pumpar. Eftersom jag har lite insiderinformation och vet att det handlar om ett ca 200liters anser jag att antingen i med ett fluval 4+ eller varför inte köpa ett 1000l/h ytterfilter som komplement till ditt eheim-innerfilter?
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Belgarath
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 584

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

                          Jag har aldrig haft aquaclear så jag ska väl inte yttra mig ang. de pumparna.

                          Det som enligt mig talar för Ehehim är att de är tysta, jag har 2 st 2252or i mina föräldras sovrum ( i ett 720), det enda som låter är lite skvalp när vattennivån är för låg.

                          I mitt eget sovrum har jag en aquabee 300liters.....de fungerar bra och är tyst, så länge den inte nuddar vid akvarieglaset med sugpropparna, dvs inte en tyst pump om man ser till vibrationerna. Dock är den väldigt tyst eftersom jag har den ståendes på en filtersvamp med en bit filtermatta som dämpare mellan glas och pump(den lutar mot väggen så att säga....filtersvampen går ner till botten).

                          Så Eheims 2252 och 1048 är inga problem när det gäller vibrationer och motorljud, de är lite dyrare men det är det väl värt för att få lite tystnad.

                          Fluvals 4+ har jag tyvärr inte och vill inte uttala mig om den när det gäller ljudniivåer men det jag anser talar för en sådan är att utblåset är i ovankanten av pumpen, dvs man slipper att ha den lutad för att få bra cirkulation i ytan.

                          mina tankar och erfarenheter angående pumpar. Eftersom jag har lite insiderinformation och vet att det handlar om ett ca 200liters anser jag att antingen i med ett fluval 4+ eller varför inte köpa ett 1000l/h ytterfilter som komplement till ditt eheim-innerfilter?
                          Hehehehe.... [:p]

                          Får se hur jag gör, bättre sprutt och rening vill jag ha i slutändan i alla fall.

                          Kommentar

                          • Mcoist
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 154

                            #14


                            Oj Förlåt Belgarath det med att den inte höll vad den låvade var riktat åt Karon och inte till dig jag var lite snurrig i nattmössan där.

                            Sånt händer.

                            Att en Ehaim drar mer ström skall man väll inte bara se att den är bättre för det kan ju vara en stor effekt förlust i ett sådant pumphuvud (Inte för att jag tror dom har detmen) Lågenergilampa på 11Watt lyser lika bra som en vanlig glödis på 40Watt handlar lite om hur pumpen använder sin brukade energi vet gamla pumhuvuden som drog massor av ström och ändå bara pumpade runt 800L/H Men tror inte eheim gör det.

                            Det utimata testen borde vara att testa kapaciteten på vardera pumphuvud när det är rent och sätta igen insuget i olika ettaper för att se vilken pump som svackar mest kunde varit kul att se diagram på det lika dant som dom testar grafikkort till datorer tyvärr fins det aldeles för dåliga gemförelser inom akvarieteknik så kunden får helt enkelt försöka se känna höra runt och hoppas på att få det bästa.

                            Mer Tester Önskas!! Kanske kunde varit något att lägga här på Ciklid.se hårdvarutest.
                            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                            Kommentar

                            • Belgarath
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 584

                              #15
                              Tog inte illa upp ändå Mcoist, missförstånd händer överallt hela tiden .

                              Och håller med dig om att "hårdvarutest" kunde vara önskvärt på en så pass viktig bit som cirkulation/rening är i hobbyn.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...