Dimidiochromis compressiceps ögonätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #16
    Angående ögonätningen står det så här i en bok jag har som heter "I akvariets Värld" utgiven -91.

    "Vid undersökning av maginnehållet på knivciklider i Malawisjön hittades även fiskögon. Följden blev att arten fick dåligt rykte som ögonätaren. Om de uppätna ögonen härstammade från andra fiskar än ciklider (t.ex. karpfikar), eller om ögonen var en tillgänglig delikatess under vissa förhållanden vet man inte exakt. Det finns inga uppgifter om att knivciklider i akvarier ägnar sig åt detta egendomliga näringsvärv"

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Som sagt, i naturen sa har inte fiskarna magarna fulla med ogon. Skulle de vara specialicerade sa skulla man finna mangder av individer som hade mangder av ogon i magarna. Dessa ogon som hittades i magen pa en enstaka individ har gett upphov till historien som sedna har spatts pa av det faktum att rovfiskar norpar at sig ogon av andra fiskar. Nagon specialicerad ogonatare handlar det inte om (och jag ser det inte som att Mattias sager emot mig eller menade att gora det).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #18
        Det verkar väl vara generellt så att ögonen på döda fiskar är det första som äts upp av andra fiskar. Åtminstone har jag aldrig hittat någon död fisk som har ögonen kvar, varesig i burken med compressiceps eller utan.
        Tony Englund

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • november 2004
          • 572

          #19
          I nämd artikel i tidsskriften akvariet...så stod det om vissa arter som kilade in sig mellan sten(försvarsmetod)...Som rovfisken angrep,därav formen som var anpassad för detta...Kanske naturligt att det den får tag i först är just ögonen?Menar angriper den en frisimmande fisk tar den hela....en inkilad mellan sten...ögonen!Som kanske är lättas att "plocka" i sådanafall....Hade författaren en poäng?Varför inte...kan väl verka logiskt.Ligger i allafall närmre sanningen än att den skulle vara renodlad på ögon...men som ändå är väldigt vanligt i deras diet.Ingen rök utan eld

          Kommentar

          • 007

            #20
            Jag har haft mina "ögonätare" i 6år! har inte märkt att den skulle gilla att äta ögon?

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av 007

              Jag har haft mina "ögonätare" i 6år! har inte märkt att den skulle gilla att äta ögon?
              Kanske också är svårare att locka fram en specialitet i ett akvarium?

              Kommentar

              • 007

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av hutti

                citat:Ursprungligen skickat av 007

                Jag har haft mina "ögonätare" i 6år! har inte märkt att den skulle gilla att äta ögon?
                Kanske också är svårare att locka fram en specialitet i ett akvarium?
                Hur menar du Hutti? På vilket sätt skulle man kunna locka fram det beteendet?..Skälv tror jag inte på att den skulle ha någon dragning till ögon

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  #23
                  tja...hur många här har sett tex Nimbochromis livingstonii:s Specialare?Menar i ett ordinärt rumskar!?..Sen i nämd artikel så var det bara vissa arter den angrep Didiodhromisen alltså...Testet gick ut på att kolla hur det låg till med "skrönan"...så att bara "sopa" bort det som nonsens verkar lite för enkelt

                  Kommentar

                  • Fred
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 67

                    #24
                    Hade (;() 1 + 2 VF Compressiceps. Inför lek var framförallt den ena honan hård på den andra och verkade inrikta sin aggression mot just dennes ögon. Åtminstone jag tror på skrönan!

                    Vänligen,

                    F.
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Fragan ar inte om de ater ogon eller inte. De ater ogon dvs. det ar ingen skrona eller nonsens. Fragan galler om de ar specialicerade pa en ogondiet. Det ar inte speciellt sannolikt. Fast livingstoniiexemplet var bra. Hmm.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • november 2004
                        • 572

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                        Fragan ar inte om de ater ogon eller inte. De ater ogon dvs. det ar ingen skrona eller nonsens. Fragan galler om de ar specialicerade pa en ogondiet. Det ar inte speciellt sannolikt. Fast livingstoniiexemplet var bra. Hmm.
                        Med bra menar du? Bra(toppen) eller Bra(sanslöst dumt)

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Bra som i bra. Livingstonii har ju en specialicerad jaktteknik som ingen trodde pa i borjan. Nu ar den fangad pa bild.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...