Hjälp med filterkonstruktion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lindfors
    Användare
    • februari 2005
    • 27

    Hjälp med filterkonstruktion

    Håller på med den enklaste formen av innerfilter d.v.s. pumphuvud, Plaströr och antagligen blå filtermatta?

    Pumpen går i 600l/h. Hur ska jag borra hålen för att få bästa biologiska balansen?
    Just nu har jag bara borrat en massa småhål runt om hela röret, dock ej högst upp och i botten.
    Är maximalt flöde det bästa eller ska det vara ett visst motstånd?

    Akvariet är 100L, orkar inte limma filtervägg då jag nyss startat upp akvariet

    ALLA tips är välkommna!
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Såhär gjorde jag och det funkar bra.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Lindfors
      Användare
      • februari 2005
      • 27

      #3
      Har varit och köpt blå filtermatta med tjockleken 10 cm. Röret som sitter på pumpen har innermåttet 25mm, undrar om röret är för grovt?

      Hört att man ska ha smala rör, betydelse?

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • juli 2004
        • 428

        #4
        Hej Lindfors.
        Tror röret du har blir bra, gjorde ett liknande för ett tag sedan, det fins en bild här om du vill titta?

        Kommentar

        • Klas A
          Användare
          • december 2004
          • 104

          #5
          Om du har en Juwelpump, så köper du röret som är mellan ett tvättställ och golvavloppet passar perfect på pumpen gör bara ett kryss i filtermattan med en brödkniv eller dylikt...
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

          Kommentar

          • sundelin
            Användare
            • oktober 2003
            • 234

            #6
            Har själv sådant filter med vanligt vp rör. gjorde inget hål i mattan innan utan jag snedkapade plaströret så det blev "vasst" stoppade ner det, drog ut det och tejpade botten o satte ihop funkar kanon.

            Kommentar

            • Lindfors
              Användare
              • februari 2005
              • 27

              #7
              Har fått igång filtret nu, dock har jag problem med flödeshastigheten. Kör jag med ostrypt munstycke blir det orkan i akvariet. blev tvungen att strypa ner till kanske 1/3 del.. d.v.s kanske kring 200l/h. Är detta för lite?
              Kan ju köra högre men tycker mina cabomba svajar så mycket då, inget att bry sig i?

              Kommentar

              Arbetssätt...