frågor om jaguar ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirran
    Användare
    • december 2004
    • 186

    frågor om jaguar ciklider

    Jag har fått två jaguar ciklider, tyvärr vet jag inte hur gamla de kan vara men antar att det går att uppskatta med längden. De är ca 23cm från nos till bakfene spets. De har nog inte haft det speciellt bra med foder de har levt i en skolmatsal med discus. Deras magar gick innåt när jag fick dem men nu äntligen äter de riktigt och orkar numera vara i gång och simma utan att ställa sig på botten och vila flera timmar, magarna är nu normala.
    Ang könen undrar jag också lite: den ena har fläckar längst sidan som är mörkare ( går i linje med ögat till bakfenan)men den är rätt ljus på fenor och i grundfärgen. Den andra är mörkare på fenor och är "zebra randig" istället för prickig dvs mycket mörkare på kroppen också. Den ljusa jagar på den mörka emellanåt men de är mycket vänlgiga mot varandra. ni kanse behöver se dem för att kunna veta.. jag får isåfall försöka lägga in bilder på dem. tacksam för alla svar!
    pirran
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Normalt är hanen den som har mest mönster på fenorna och nedre delen av kroppen, efter din beskrivning så tolkar jag att den ljusa är en hona och den mörka en hane.
    Däremot så är det vanligare att hanen jagar honan än tvärtom så kanske är den ljusa en hane och den mörka en mycket stressad hona. Men posta gärna bilder om du har möjlighet, tills vidare kan du titta på bilden nedan och se om dina fiskar liknar dessa.


    EDIT: Servern verkar tyvärr vara nere just nu så testa länken lite senare.

    Jag kom just på en sak, det behöver ju inte vara fiskar av olika kön, det kan även vara en dominant hane/hona och en undertryckt hane/hona.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • pirran
      Användare
      • december 2004
      • 186

      #3
      hur gamla tror du dom kan vara?
      pirran

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Har de svultit så skulle jag gissa på 2 år. Men de kan säkert bli 10 år så de har långt till pensionen om det var det du oroade dig för.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • pirran
          Användare
          • december 2004
          • 186

          #5
          jag bara funderade eftersom de tydligen ska bli ännu större!
          vet du förresten hur är det med lek? är det ålder eller storlek eller bara alla förhållanden? men nu vet jag att de lever ju ett antal år till....
          pirran

          Kommentar

          • cikliderna
            Användare
            • november 2004
            • 164

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av pirran

            hur gamla tror du dom kan vara?
            är dom lika stora bägge två eller??



            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Det är en ganska lättlekt art som kan leka redan då de är runt decimetern, dina är ju ganska stora och det låter också som att de funkar ganska bra ihop så är det bara en hona och hane du har så blir det säkert lek så småningom.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • pirran
                Användare
                • december 2004
                • 186

                #8
                ja de är båda ca 23 cm. dom har börjat att gräva så all sand ligger huller om buller i hela akvariet, de gräver båda två och är sams det är huvudsaken. ska fixa in kort på dom så får ni se vad ni tror om det är en hona och en hane eller vad det nu är!!
                pirran

                Kommentar

                • cikliderna
                  Användare
                  • november 2004
                  • 164

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av pirran

                  ja de är båda ca 23 cm. dom har börjat att gräva så all sand ligger huller om buller i hela akvariet, de gräver båda två och är sams det är huvudsaken. ska fixa in kort på dom så får ni se vad ni tror om det är en hona och en hane eller vad det nu är!!
                  skulle nog tro att de är samma kön på dom då...förmodligen hanar, honorna blir sällan störe än runt 20 cm,och de skulle förklara att en är mörkare då en av dom är den som dominerar
                  men sätt in bilder så ska vi nog lösa de...



                  Kommentar

                  • pirran
                    Användare
                    • december 2004
                    • 186

                    #10
                    jag har nog också börjat tro att de båda är hanar och att den ljusa dominerar den mörka, skulle ju vara kul och han av varje men det funkar väl inte att släppa i någon hona utan att eliminera en hane isåfall, det vore väl ett världskrig? hur blir man av med en så stor hane? antar att en stor hona går att beställa i djuraffären...
                    pirran

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av cikliderna

                      honorna blir sällan störe än runt 20 cm
                      Va? Nej nog kan de bli betydligt större än så.

                      Servern är uppe nu igen så titta på bilden nedan pirran och jämför med dina fiskar. Gräver fiskarna ihop så finns det ju stora chanser att de är av olika kön.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • pirran
                        Användare
                        • december 2004
                        • 186

                        #12
                        de ser tyvärr ut som hanen på bilden bara att den ena är mycket mörkare, så ljus som honan är ingen av dem.... de slåss ialla fall inte än....
                        pirran

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Men min gamla hona var rätt extrem, det finns honor som har mer mönster än så. Jag föreslår att du postar bilder på dem så ska det nog gå att könsbestämma dem.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • cikliderna
                            Användare
                            • november 2004
                            • 164

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av FI

                            citat:Ursprungligen skickat av cikliderna

                            honorna blir sällan störe än runt 20 cm
                            Va? Nej nog kan de bli betydligt större än så.

                            Servern är uppe nu igen så titta på bilden nedan pirran och jämför med dina fiskar. Gräver fiskarna ihop så finns det ju stora chanser att de är av olika kön.
                            självklart kan dom bli större..men de är sällan man ser rigtiga 30+ av honorna då dom oftast går med en hane och leken tar på krafterna sen så hade dessa två svultit om jag förstog rätt så odsen ser nog ut att de är hanar,måste ju säja att din hona som du hade FI var en av dom största jag sett,....dom skulle du haft kvar...hehehe


                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              I naturen så sägs honorna kunna bli 35-40cm men kanske har du rätt att det är ovanligt i akvarium, men nog har jag sett en del på runt 30cm i alla fall, inte i verkligheten med på amerikanska forum. Min hona var 25-27cm då jag sålde henne som 2-åring, hanen var nästan 30cm men såg större ut pga kroppsbyggnaden.
                              Helt klart skulle jag ha sparat dem, men nu har jag ju 17 till på uppväxt så det blir nog bra
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...