Nu börjar fiskarna dö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik. B

    Nu börjar fiskarna dö

    Hej.
    Akvariet har varit igång nästan ett år. Nen helt plötsigt har fiskarna börjat dö för mig. Jag vet inte vad som kan vara problemet. Först dog en platy sen gick det en vecka så skulle jag ta ur sanden ur karet och lägga i frigolit i botten och lägga tillbaka sanden. Efter att jag hade stoppat tillbaka fiskarna så några timmar senare dog en Ancistrus (stavning?) Den hade lite vitare fält på kroppen, svårt att förklara. Idag (två dagar senare) dog en platy till som såg helt frisk ut och nu står en till och trycker i ett hörn. Jag har kollat pH och No2 men inte KH. Det finns lite små frigolitbitar kvar i karet, kan det vara så att fiskarna fått i sig dem och blivit sjuka? För nu till helgen så hade jag tänkt plocka i lite riktiga fiskar men nu blir det nog inget med det när alla skräpfiskarna dör bort för mig. Karet är 375l med Eheim ytterfilter 2228 eller vad det kan heta. Inte rengjort någon gång (behövs det?). Någon som har några bra förklaringar på vad som skulle kunna vara fel?
    --
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Är det ett 2228 är det ett Eheim Professionel.
    Även om man inte måste göra rent det så väldigt ofta så skall det göras rent vid behov.
    Har filtret varit igång ett år är nog en översyn ingen dum idé.
    Varför inte prova att göra rent filtret och byta ut en del av Ehfisubstratet (om det är det du har i filtret), byta ut en betydande del av vattnet och ha några tåliga "testpiloter", Guldbarber t.ex. och se om problemen fortsätter.

    Kommentar

    Arbetssätt...