Snabb andhämtning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Snabb andhämtning

    Hej

    Jag har sju halvvuxna discusar, som verkar äta bra, men de har snabb andhämtning, och står ibland under ytan (inte med nosen uppåt, som vid syrebrist). Andningen blir lite bättre precis efter ett vattenbyte, men blir snabbt sämre igen. Vad är det för fel?

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Micke_A

    Hej

    Jag har sju halvvuxna discusar, som verkar äta bra, men de har snabb andhämtning, och står ibland under ytan (inte med nosen uppåt, som vid syrebrist). Andningen blir lite bättre precis efter ett vattenbyte, men blir snabbt sämre igen. Vad är det för fel?

    MVH Micke
    #Gälparasiter kan vara en av anldeningarna till den snabba andningen.
    "Waterlife" Sterazin kan användas för att bli av med ev. gälparasiter.
    #Gälarna har blivit obotligt förstörda(sönder frätna) p.g.a. t.ex.
    för höga nitrathalter. Du får hoppas på att det rör sig om parasiter. Hälsn. Patrik

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Jag har kört med Sterazin, och det verkade inte hjälpa.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Mätte PH:t, och det låg nära 8,0 så jag köpte torv som jag ska lägga i pumpen.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Micke_A

          Hej

          Mätte PH:t, och det låg nära 8,0 så jag köpte torv som jag ska lägga i pumpen.

          MVH Micke
          Att pH´t ligger på 8,0 gör inte att fiskarna andas fortare,snarare tvärt om
          -Öka doseringen till det dubbla mot vad det står på flaskan-

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • februari 2004
            • 1082

            #6
            Om det blir bättre vid vatten byte tror inte jag på gälparasiter. Hur mycket och ofta byter du vatten? Vad matar du med? vatten värden?

            Kommentar

            • pirran
              Användare
              • december 2004
              • 186

              #7
              låter precis som mina firrar reagerade vid nitrit, blev lite bättre vid vattenbyte men krävdes nitrit killer så blev allt bra över en natt!!
              pirran

              Kommentar

              • Mattiz
                Användare
                • februari 2005
                • 108

                #8

                Håller med Leopoldi & pirran om att det är nog bara vattnet...

                Byter själv ca: 10-20% vatten i veckan... Kan passa på att ta upp en annan trevlig sak som jag märkt med mina discus Har haft i salt vid varje vatten byte tidare (för att jag hade lärt mig det) men kom fram till i en annan tråd och med mycket läsning att jag skulle dra ner på saltet och vid mitt senaste vatten byte hoppa jag över salt helt och vad jag tycker så blev de mycket piggare efter ca 2 dagar??... Nu säger jag inte att du ska sluta med salt om du har det i det är ett beslut du själv får ta
                Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • januari 2003
                  • 638

                  #9
                  Hej

                  Nitrit är det inte, testade det igår, och det var obefintligt. En del säger att de kan ha fått permanenta skador på gälarna på grund av för högt nitrat, men han som testade PH och nitrit sa att då får man mata väldigt mycket, och finns det ingen nitrit finns det heller ingen nitrat. Jag ger röda mygg, discusmix, och fryst artemia, bland annat. Fattar inte hur PH:t kan vara så högt, jag hade discus för ett antal år se´n också, och det var inga problem med dem. De t.o.m lekte.

                  Satte i torv i pumpen igår. Tycker mig märka att de är lite piggare, men de andas fortfarande häftigt. Kanske tar ett tag innan PH:t går ner till en bra nivå. Ska nog byta vatten idag igen och se hur det går. Bytte i förrgår, ca 2/3.

                  MVH Micke
                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  • Leopoldi
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1082

                    #10
                    Dumpa discusmixen är mitt tips. Gör 2-3 50% vatten byten 3 dagar i rad.....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...