Hur stora rör till sidokanalaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Hur stora rör till sidokanalaren

    Jag ska börja planera för rören till sidokanalsfläkten och vill veta hur stora rör som är ett måste utan förlust.
    Vad kör ni med för rör koppar eller plast och hur har ni löst nipplarna i röret om ni kör med plast.
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

    Jag ska börja planera för rören till sidokanalsfläkten och vill veta hur stora rör som är ett måste utan förlust.
    Vad kör ni med för rör koppar eller plast och hur har ni löst nipplarna i röret om ni kör med plast.
    Sidokanalfläkt,koppar/plast-rör? Har jag missförstått dej,om jag tror att det handlar om ventilationen? En Sidokanalfläkt är en modell av
    fläkt (TF/FL)inom ventilation. Men jag vet att även begreppet används för luftaggregat(likvärdiga) inom akvaristiken.
    Hur som helst, Jag kan ge dej tips på båda fallen,så har jag dubbel garderat mej!
    #Sidokanalsfläkt för ventilation: -Först Lennie,
    ombesörj att du har god ventilation redan från start! Annars blir det
    jävligt jobbigt att göra ändringar ,då alla karen är på plats-
    Att använda ventrör med mindre diam än 200mm kan ge senare huvudvärk.
    Du har ju en ,något mindre lokal ,än mej(jag har även 3,30m till tak).
    Jag har en sidokanalsfläkt till TL(tillluft) och en till FL(frånluft).
    TL tar jag ifrån byggnaden ,via, ett "dammfilter=att rek.)FL går "ut i det fria" (jag tror inte att din H.värd kommer att älska dej om du inte skickar ut FL "i det fria") . Men kontentan är att du och firrarna kommer att må ,så mycket,bättre med god ventilation!
    #Svänghjulskompressor(sidokanalsfläkt). Denna typ av luftaggregat ger mycket luft under lågt tryck. Detta innebär(om du vill optimera luftflödet) att du får anlägga "grövre stammar" och sedan gå ner i diam. allt eftersom. Jag använder 50mm rör till "stammarna" och går sedan ned till 32/25/20/16. Detta behövs inte; det är ju en kostnads fråga.. Det är ju så att priset på rören faller med diam.!
    Är det nåt mer jag kan hjälpa dej med,så maila mej! Jag hjälper så gärna! Hälsn. Patrik Oops. jag glömde att nämna att jag använder PVC (limmas med Tangit)& PP-rör(snabbkopplingar= dyrare)

    Kommentar

    • jan olof
      Användare
      • december 2002
      • 254

      #3
      Jag tror att det billigaste är vanliga elrör 42mm, det finns färdiga böjar att köpa.
      Nacdelen är att det inte finns T rör att köpa, det behövi inget lim man bara trycker ihop dom det blir tätt.

      Jag använder 42mm avloppsrör dom är lite dyrare men dom är smidigare och det finns även Trör till dom, dom trycker man också bara ihop det blir tätt.

      Sedan när du ska koppla syreslangarna så är det bara att borra ett hål med lite mindre diameter, klipp av syrelangen lite snett sedan är det bara att trycka in syreslangen. Janne
      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av jan olof

        Jag tror att det billigaste är vanliga elrör 42mm, det finns färdiga böjar att köpa.
        Nacdelen är att det inte finns T rör att köpa, det behövi inget lim man bara trycker ihop dom det blir tätt.

        Jag använder 42mm avloppsrör dom är lite dyrare men dom är smidigare och det finns även Trör till dom, dom trycker man också bara ihop det blir tätt.

        Sedan när du ska koppla syreslangarna så är det bara att borra ett hål med lite mindre diameter, klipp av syrelangen lite snett sedan är det bara att trycka in syreslangen. Janne
        Det har du så rätt i Jan-Olof ! Jag använder också VP-rör till luftanläggningen,med den konstruktion du nämnde.(man råkar ju vara elektriker)Men med den skillnaden att jag har en "träd-konstruktion"
        Det går bara utmärkt att bocka VP-rör med en diam. från 20mm och nedåt. Det är bara av den anledningen jag succesivt går ned i diam.
        På så sätt slipper jag en massa hängande luftslang och
        L-skarvstycken.
        Jag får alltså korrigera mej själv: Det är till vattensys. jag använder +GF+ & PP-rör !
        VP-rör finns i diam. 10,12,16,20,25,32,40 &50mm Det går att limma VP-rör med Tangitlim,men man måste vara sparsam med limmet. Annars "sälter" plasten !
        Hälsn. Patrik

        ps.-Hur går det med byggandet Lennie ? Det har varit tyst på rapporteringsfronten på sistone !

        Kommentar

        • jan olof
          Användare
          • december 2002
          • 254

          #5
          Jag tror jag skrev lite fel där om avloppsröret, det är 50mm och det är det vita som används till tvättstället. inte det gråa eller det oranga.mvh janne
          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Det går lite segt får inte tillgång till att svetsa ställningarna .
            Eletriker som lovar mer än dom håller och påstå det jag ber om är avancerat.
            Hyresvärd som trilskas med att jag inte få skruva upp 220volt kabel på väggen för det räknas som fast instalation.
            Trotsa att jag har kunskap men ej behörighet så jag fundera på att dra förlängningskabel från kabelvinda.
            Sedaen gör inte saken bättre att hyräsevärdenär gammal elkonsult och är super petig med ny instalation men det gammla kan se ut som kriget.
            Jag vill ha 3faser till 2 faser där man lägger ena fasen som nolla så att det blir 2faser men det är evigt diskuterande.
            För kablen som är där idag är för klen enligt dagens standard för att köra 3 faser

            Jag har kollat in rör avlopsrör var långt ifrån gratis 48kr/m samt böjar som kostar runt 50lappen

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Ju starkare kompressor, du använder desto grövre rör framför allt i början av systemet (annars tappar du tryck mot slutet).
              ett förslag är dra 75mm avlopp rakt igenom lokalen sedan borrar du in med luftslang rakt in i aloppssystemet till varje akvarium med en stegborr den gör ett hål som en kil vilket gör att luftslangen blir som en packning
              (såg det först hos Nol Ciklidhobby Kent använde då vattenpåfyllning på detta sätt vilket var omöjligt enligt mig ? alltid får man lära sig något.
              vänligen
              Christer
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Som det ser ut idag blir det 75mm rör ett par meter sedan blir det 42mm elrör det är ju en kostnadsfråga.
                De är nackdel att vara smålänning i sådana här projekt kan jag medela

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                  Det går lite segt får inte tillgång till att svetsa ställningarna .
                  Eletriker som lovar mer än dom håller och påstå det jag ber om är avancerat.
                  Hyresvärd som trilskas med att jag inte få skruva upp 220volt kabel på väggen för det räknas som fast instalation.
                  Trotsa att jag har kunskap men ej behörighet så jag fundera på att dra förlängningskabel från kabelvinda.
                  Sedaen gör inte saken bättre att hyräsevärdenär gammal elkonsult och är super petig med ny instalation men det gammla kan se ut som kriget.
                  Jag vill ha 3faser till 2 faser där man lägger ena fasen som nolla så att det blir 2faser men det är evigt diskuterande.
                  För kablen som är där idag är för klen enligt dagens standard för att köra 3 faser

                  Jag har kollat in rör avlopsrör var långt ifrån gratis 48kr/m samt böjar som kostar runt 50lappen
                  Jag kanske kan hjälpa dej här ! Alltså det handlar om kablage med grenutag?-skarvsladdar-,som du gärna vill fästa upp eller bunta upp,
                  så att "härvorna" inte ligger på golvet och skräpar?

                  #Man får "stöd" klammra/fästa anslutningskabel¤ under "förutsättning" att :
                  "Installationen ej kan ses som en fastinstallation" Med detta menas att man utan kopplingsarbete lätt kan demontera och koppla ur kabeln/anslutningen. Man kan då tex. inte dra den genom hål som inte kontakterna går igenom.

                  ¤Det finns två typer/varianter för användning av anslutningskabel
                  (Anslutningskabel är en benämning för kabel avsedd för icket fast installation :
                  1/för fastinkoppling, kräver att det finns dragavlastning på bägge anslutningsändar av kabeln(här krävs behörighet för arbetet)
                  2/För anslutning med kontaktdon(typ stickkontakt).Jämf. armaturer,aggregat m.m.
                  Tips: skruva upp kabelrännor på väggarna och lägg kablaget i dessa!
                  Dra ej anslutningskabeln genom hål,som inte kontakterna går igenom!
                  Om inte Elektriker-kollegan köper detta för du upplysa honom att ta en titt i Starkströmsföreskrifterna igen !
                  Ett annat tips är att du sammanställer allt du behöver i tex.avlopps-rör och kopplingar,så att du får ett bättre förhandlingsläge med säljarn.
                  Hälsn. Patrik

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #10
                    Tack patrik det låter bra äntligen en som kan sin sak.
                    Men med andra ord får man inte sätta upp uttag och sedan dra kablen vidare till ett nytt utag om man använder sig av EEK kabel??
                    Så alternativet är att fixa ett utag och sedan ha en massa grensladdar
                    Om man anvönder sig av kabelkanal och dra sEEK kablen genom en sådan vad räknas det som då???

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                      Tack patrik det låter bra äntligen en som kan sin sak.
                      Men med andra ord får man inte sätta upp uttag och sedan dra kablen vidare till ett nytt utag om man använder sig av EEK kabel??
                      Så alternativet är att fixa ett utag och sedan ha en massa grensladdar
                      Om man anvönder sig av kabelkanal och dra sEEK kablen genom en sådan vad räknas det som då???
                      Eftersom du råkar ha en Elkonsult till värd,så är du nog tvungen till att följa föreskrifterna...
                      För att få förlägga(installationskabel) tex. EKK-kabel måste man tyvärr ha någon form av behörighet. Men de räcker med de lägsta formerna. Dessa får man om man går ut tex. El-programmet(och ansöker
                      om behörigheten hos ELSÄK).
                      Du får förlägga installationskabel under följande förutsättning :
                      Att du känner någon med Allm. eller begränsad behörighet, som kan
                      ta ansvaret för "din" installation. Om nu inte du och El-konsulten redan är i fejd med varann,så kan du väl gå igenom arbetet med honom
                      och sedan låta honom besiktiga arbetet? Det måste väl finnas något intresse hos honom att få gratis utfört El-arbete?
                      Hälsn. Patrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...