Aequidens tetramerus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mas
    Användare
    • december 2004
    • 17

    Aequidens tetramerus

    Hej! jag har precis kommit över ett par av VF sadelciklid ( Aequidens tetramerus)jag undrar om dessa är vanligen förekommande i handeln,är det någon här som har eller haft dessa fiskar i sin ägo och i så fall kan berätta lite allmänt om dom.
    Audi
  • Mas
    Användare
    • december 2004
    • 17

    #2
    Snacka om ovanliga fiskar! finns tydligen inte någon som ens hört talas om dessa.
    Audi

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Jag har hört talas om fisken. Den omnämns ofta i äldre akvarieliteratur (den har ju till och med ett svenskt namn; sadelciklid) men den verkar ha försvunnit ur hobbyn på senare år. Den brukar omnämnas som en av de vackraste största och bråkigaste av de egentliga Aequidens.
      Akvarieteknik har haft dem på sin lagerlista nu nyligen så antagligen är dina fiskar levererade därifrån.


      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Mas
        Användare
        • december 2004
        • 17

        #4
        Ja de kommer med 99% säkerhet i från Filipstad,vi får väl se hur omöjliga dom blir,dom är förresten ganska lika dina amazonarum eller vad de hette som du har bild på i Zoonen.
        Audi

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Jag tror inte att de blir speciellt omöjliga. Aequidens är rätt snälla totalt sett så att de är stygga i det gänget behöver ju inte betyda så mycket. Räkna dock med att de nog behöver en del utrymme. Hur stora är de nu? De bör nog kunna komma upp i en 20-25 cm som fullvuxna.
          Jag var själv lite inne på att beställa hem denna art men det blev C. Amazonarum och T. Macantzatza istället. Amazonarumen är f.ö. till salu, se köp/sälj.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Mas
            Användare
            • december 2004
            • 17

            #6
            Hej! hannen är väl ca 13-15cm o honan ca 10cm, burken som de går i finns att beskåda på zoonen,jag har en länk dit under min profil,annars så heter jag Nikon om du letar på zoonen.Jag har inte hunnit lägga upp några bilder på mina "sadlar" ännu.Synd att vi bor så långt i från varandra annars skulle jag kunna tänka mig amazoner ochså.
            Audi

            Kommentar

            Arbetssätt...